Sex månader, en milstolpe!

4kommentarer

Idag på Sveriges nationaldag så är det exakt sex månader sen jag fick mina nya stamceller av min brittiska okända vän.
 
Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det är exakt sex månader mellan finlands självständighetsdag och sveriges nationaldag, men det slog mig idag när jag kom på att det gått på dagen sex månader.
 
Sex månaderskollen kommer bli gjord nu när jag ändå är inlagd, så det blir benmärgsprov i dagarna och det är ett benmärgsprov som jag iaf är otroligt spänd över, spänd i förväntan då, inte oro. Alla prover hittills har sett så bra ut och senaste chimerismen visade på 100% donatorceller, så jag har svårt att se något annat resultat på den här kollen. 
 
Sex månader är ändå en bra bit på väg, självklart har det varit komplikationer på vägen och just nu så håller jag ju på att återhämta mig från den tarm-gvh som jag drabbats av, men just efter sex månader så brukar läkarna släppa lite mer på tyglarna och man brukar normalt sett kunna börja leva lite mer normalt med ett ganska så bra immunförsvar. 
 
Det är väl den stora nackdelen för mig nu att jag drabbats av tarm-gvh att jag inte kanske ligger precis där nu, utan det blev kanske någon månads baksteg som man får ta igen för nu har man ju behandlat mig med mycket kortison och immunsupprimerande medel som har gjort att man slagit ner de nya stamcellerna en hel del.
 
Mitt mående nu är iaf mycket bättre och det går åt rätt håll hela tiden. Magen börjar bli allt mer normal och orken kommer tillbaka i sakta mak. Det som är den stora grejen nu är att bygga upp muskler igen för jag har tappat så mycket muskelmassa att jag inte klarar av att lyfta min egen kroppsvikt i dagsläget.
 
När jag väl kommer hem härifrån, då ska det bli dags för mig, Elin och Ludvig att få en chans att landa i allt det här...
 
(Foto av mig)
Umeå, aml, gvh, kämparanda, leukemi,

4 kommentarer

Beem

06 Jun 2013 12:41

Men...är det 6 månader idag. Vilket sammanträffande med finlands självständighetsdag och nu vår just denna dag - 6 månader mellan.
Jag tror det är ett tecken - det är nu det vänder för dig och du är snart hemma.
Så roligt att höra att det går framåt och du mår relativt bra.
Ha det gott.
En styrkekram.

Svar: Ja, visst är det lite roligt!Att man aldrig har funderat över det innan heller.
Förhoppningsvis så vänder allt nu och man får komma hem till familjen snart.
Lari Salminen

Fru A.E

06 Jun 2013 13:56

Så skönt att höra att det går år rätt håll för dig & hoppas du snart är hemma hos din söta lilla familj snart!
Waoooo...Otroligt vackert foto du tagit/Styrke Kryis NationalKraaaaaaam från mig till Er!

Svar: Tack så mycket!Hoppas att du mår lite bättre du med!
Lari Salminen

jarmo salminen

06 Jun 2013 17:57

Tänk att jag inte heller har reflekterat över detta, men nu kommer jag aldrig att glömma vad som hände på vår nationaldag 6.6.2012, det var då du fick livet tillbaka. Skönt att allt vänder så småningom. Kram.

anita

06 Jun 2013 22:24

Du är helt otrolig. Jag "kollar" dig varje dag och väntar mycket på att du ska få komma hem till din familj. Tänker och håller alla mina tummar och fingrar att det ska gå bra.

Kommentera

Publiceras ej