Min självständighetsdag mot cancern!

29kommentarer

6/12-2012 är ett datum som alltid kommer finnas med mig resten av livet, det var då resten av mitt liv började, det var då jag utropade min självständighet mot cancern.
 
Det var alltså igår, som passande nog även är Finlands självständighetsdag och jag hade på känn att det skulle bli bra det här, även om kung Bore gjorde allt han kunde för att det inte skulle bli så.
 
Hela dagen så hade jag ett pirrande i kroppen och kunde inte riktigt finna något lugn, vilket iofs är förståligt, med tanke på att jag förmodligen skulle få mina stamceller från England just den dagen.
 
Åsa som var min transplantationskoordinator och den som skulle åka över och hämta mina stamceller hade varit inne hos mig dagen innan avresa och pratat med mig och hon lovade att göra allt i hennes makt för att lyckas få till det så att vi kunde göra transplantationen på min önskade dag, och trots att vädrets makter gjorde allt för att sätta krokben så lyckades hon, min hjältinna!
 
23.10 var de framme på sjukhuset och 23.37 startade transplantationen och den tog inte mer än 10 minuter, sen var det klart.
 
(Jag och Åsa precis innan start)
 
Transplantationen i sig är otroligt enkel och snabbutförd, iaf i mitt fall då det bara behövdes en enda påse med celler för att skörden från donatorn hade gått så bra. Åsa sprutade in de nya cellerna 50ml åt gången och totalt så fick jag 325ml nytt engelskt liv i mig.
 
Det som är jobbigt efter, iaf när klockan är strax före midnatt är att det skall göras kontroller i fyra timmars tid med 15 minuters intervaller första två timmarna och sen 30 minuters intervaller sista två timmarna, så det blev en del zappande på tv:n och ett par försök att somna efter 2, men det var helt omöjligt.
 
Kroppen skrek efter sömn, men huvudet gick på högvarv... och det var inte de här djupa tankarna om att nu börjar mitt nya liv och vad härligt att jag ska bli frisk nu, utan jag låg och funderade massor på hur jag ska gå vidare med allt det här, all den här informationen om sjukdomen som jag har samlat på mig.
 
Framförallt så började fundera på hur ska jag lyckas nå ut till cheferna på jobbet om hur viktig fråga det här verkligen är, kopplingen mellan brandmän och cancer. Hur når jag ut till gubbarna på skiften så att de förstår de faror som vi utsätts för på bränder och framförallt i vår "trygga" miljö hemma på brandstationen.
 
Jag började bygga upp bilder i huvudet för powerpoints och hur jag stod och pratade om allt sånt här inför alla mina arbetskollegor och lyckades hålla John Blund borta tills det att jag fick en sömntablett vid 4, sen kunde jag lägga ner mina tankar för stunden iaf.
 
Men, jag kommer att föra vidare min kunskap och sätta mig in i det hela mycket mer, för ingen på mitt jobb eller någon annan brandstation skall behöva gå igenom detta som jag har gått igenom ifall det går att hitta lösningar för att undvika det.
 
Idag så är jag trött, men har tänkt gå ut på en första promenad sen vi kom upp hit. Elin kommer hit en vända till sjukhuset tillsammans med Ludvig och vi ska ut och bara ta en kort promenad i snön och njuta av lite frisk luft, sen tror jag att jag kommer vila resten av dagen.
 
Vad som väntar härnäst, det kommer jag skriva lite mer om i ett kommande inlägg.
 
Än en gång, tack för allt underbart stöd jag har fått av alla som läser bloggen, Laris änglar på facebook, vänner, nära och kära och alla andra som följer vår kamp.
aml, leukemi, självständighetsdag, stamcellstransplantation,

29 kommentarer

NATALIA

07 Dec 2012 13:10

Fantastiskt! Stort grattis och lycka till, du är så stark och modig, en fantastisk förebild! Är så otroligt glad för din skull! <3

✫ Fru Eriksson

07 Dec 2012 13:40

Blir alldeles tårögd,Lari...
Detta är fantastiskt/Kramar om försiktigt

Svar: Ja, det är en underbar känsla!Kram
Lari Salminen

Susanne

07 Dec 2012 13:44

Jag kom hem från jobbet nu och det första jag gjorde var att kolla om det var nåt nytt inlägg i din blogg och nu börjar mina glädjetårar rinna nerför kinderna medan jag läser! :) Så underbart att läsa dessa rader!!!

Jag har ju liksom aldrig träffat dig eller din familj, men jag har ju varit med på den här änglaresan ett tag nu, jag jobbade tillsammans med Mattias på häktet i Östersund för många år sedan och det var tack vare honom jag fick nys om änglarna å nu känns man bekant med dig å din familj på nåt vis! :)

Nu ser jag ljusning framöver! Ha en fin dag! :)

Mvh Susanne

Svar: Tack för din fina kommentar!Det känns underbart att så många följer vår resa, och glädjs med oss när allt går bra.
Nu hoppas vi att resten av resan går lika bra!
Lari Salminen

jarmo salminen

07 Dec 2012 13:51

Grattis och tack till Åsa samt din engelska donator.

Bitte

07 Dec 2012 14:17

Trevligt att få läsa om hur det går till.
Så fantastiskt att du orkar tänka i banor som att hjälpa andra i förebyggande syfte.
Ludwig kan vara stolt över sin pappa när han en dag läser din blogg. Ja även din fru känner nog vilket fantastisk man hon har.
Sköt om dig - 'stryker på kinden' .

Svar: Ja, av någon anledning var det de tankarna som flög runt i mitt huvud sent på natten.
Lari Salminen

Camila

07 Dec 2012 14:23

Underbart <3

ssk

07 Dec 2012 15:05

Nu håller vi alla tummar och tår i Sundsvall, fortsätt kämpa, vi hejjar på dig!

Ps. Snusningen går fortfarande bra. ;)

Svar: Tack tack! Vi kommer ses sen när jag kommer och härjar på dagvården igen!Bra att du sköter dig med snusandet! ;o)
Lari Salminen

Elsa

07 Dec 2012 15:19

Vad skönt att ni hann på rätt dag!! :)

Jag har en fråga om donatorn i England. Om du vill, kan du få reda på vem han är? Jag har själv funderat på att gå med i Tobiasregistret och om t ex mina stamceller någon gång behövs skulle jag absolut vilja att mottagaren vet vem jag är!

Svar: Hej!Jag har frågat om det där jag med, och det är väldigt mycket sekretess om allt sånt. Men vad jag har fått höra så kan man skriva ett brev till det donationsregister som donatorn tillhör, och de i sin tur vidarebefodrar brevet sen. Hur man gör sen vet jag inte.
Lättast är att kolla direkt med Tobiasregistret och höra vad de säger.
Lari Salminen

jeanette

07 Dec 2012 15:34

Undernbart Lari. Klart du ska tillvara på all den kunskap du fått och föra den vidare.. Det känns som att du om någon kommer att kunna föra kunskapen vidare. Lycka till följer dig med spänning.

Svar: Tack så mycket! Jag hoppas att det ska bli av att kunna föra vidare budskapet, men borde inte vara några problem.
Lari Salminen

Karin

07 Dec 2012 15:35

Jiho!!!!
Vad roligt att höra bästa Lari! Ser fram emot power pointen =)
Stor kram på dig! Skicka gärna en kram till Elin och Ludvig också!

Svar: Hej Kakan!Vad kul att du ser fram emot min powerpoint...=)
Får inte kramas med familjen nu, men ska hälsa dem det iaf!
Kram
Lari Salminen

Birger Åberg

07 Dec 2012 15:55

Kämpa på Lari.

Svar: Tack Birger!
Lari Salminen

Ingrid

07 Dec 2012 16:38

Vilken härlig information.blir så glad.önskar dig ett långt och gott liv.

Anette

07 Dec 2012 17:28

Hej
Jag har nyligen hittat din blogg och har följt dig de senaste dagarna med iver. Lyckan blev total då jag läste att dina stamceller kom fram till dig, precis som planerat.
Blir oerhört inspirerad av din historia.
Du är en sann Svensk Hjälte!
Önskar dig all lycka i ditt tilfrisknande.

Svar: Hej!Vad trevligt att du hittat hit och följer min historia!
Men någon hjälte, det är jag inte... hjältar är de som tar hand om mig och den personer som ställer upp och hjälper människor i min sits!
Lari Salminen

Birgitta

07 Dec 2012 17:55

Många varma tankar har gått till Dig och Din familj idag. Jag har ju varit sjuk länge,så jag är "stödperson" för de som insjuknar i KML. Det är ju alltid bra att få prata med någon som vet och har levt länge MED SJUKDOMEN.
Blodcancerförbundet skickar meddelanden till mig om att det finns någon som vill prata.

Svar: Tack för alla tankar, det uppskattas!Jag tycker det är helt underbart med personer som dig som lever med sjukdomen och tar er tiden att prata med de som insjuknar och behöver få stöd.
En stor eloge till dig och hoppas att du mår bra trots allt, eller så bra det går iaf!
Lari Salminen

Jenny 3-barnsmamma

07 Dec 2012 18:52

Vilken härlig läsning detta var!

Så glad för dig och din familjs skull, trots att jag inte känner dig och väldigt nyligen hittat till din fantastiska blogg :)

Att du skrivit ner alla turer, känslor och tankar kring din resa kommer vara värdefullt framöver för både dig själv och din fina familj tror jag.

Njut nu ordentligt av det värdefulla du har varit med om :)






Svar: Ja det känns otroligt bra att ha fått det här stora steget genomfört, nu är det andra fighter som kommer, men den viktigaste delen är avklarad.Ska njuta så mycket jag kan!
Lari Salminen

Katarina

07 Dec 2012 19:02

Vad glad jag blir för din skull! Grattis till livet!

Svar: Tack så mycket!Kampen om livet fortsätter, men det här var ett mycket stort steg!
Lari Salminen

Annette

07 Dec 2012 20:33

Hej Snygging!
Idag skickade Anna länken till din härliga & innerliga blogg..
Motvallskärring som jag e så har jag inte facebook!!
nu har jag läst läst läst och för en stund känndes det som du steg in i salongen och vi snackade frisyrer(bla..)
Som verkligen ser avancerad ut...älskade ditt inlägg om det,inte bara det..du skriver ärligt och innerligt och
med Larihumor,tack för att du delar med dig.
Vilken fin Ludvig..det är Kärlek.
Glädjer mig att se dig& din familj .
Hoppas du får en god natt sömn och så vet jag att du fortsätter att kämpa på.
Massor med kramar från din gamla frissa
ja,ja gamla och gamla.
Kramis
Annette med familj


Svar: Hej underbara Annette!Det var evigheter sen vi sågs, men du känns ändå så nära och som en syster.
Vi har haft många roliga samtal om frisyrer och annat genom åren och det glädjer mig att du hittat hit.
Jag hoppas allt är bra med dig och familjen!
Kramar
Lari Salminen

Gudrun

07 Dec 2012 21:52

Så glad jag blev när jag läste att du fick din benmärg i tid (ja alltså finska självständighetsdagen), att snön inte ställde till det och att du får gå ut samma dag!! Min dotter var isolerad i 6 veckor och det var inte kul.... Fantastiskt att läkarvetenskapen kommit så långt på så kort tid. Heja heja!!! Många många kramar till dig och din familj.

Anonym

07 Dec 2012 22:21

Så underbart att du har fått dina nya celler. <3 tänker på er å hoppas att allt kommer att gå bra:-)

Melea

08 Dec 2012 02:39

Underbart! jag kollade in på din designblogg men tyckte att det jag läste om dig var mycket mer viktigt än att jag hittar hjälp för min blogg. Så jag har läst din historia till nu och tycker det er underbart att läsa den här senaste inlägget. vad stark du är!Tack för att du delar med dig om din historia och för att du vill fortsätta att göra det för att hjälpa andra A-men!

Melea

08 Dec 2012 02:47

Underbart!!!Lycka till med dom röda nya stamcellerna!:) gick in på din designblogg och följde dig självklart hit och tycker det er så starkt av dig att orka skriva och tänker att du vill hjälpa andra! A-men!;)

Carina

08 Dec 2012 10:27

Hej...
Vad härligt at läsa att du fick dina stamceller på den dag du ville och som verkar betyder mycket för dig...=)

Det om att nån som ska nå fram till cheferna beträffande om jobbmiljö så är det DU, kämpa för det, viktigt att ni inte ska behöva bli utsatta för dena risk .. Ni behövs när det börjar brinna när vi gör ett misstag eller när någon får ett bryt och tänder eld på något ... kämpa för detta Lari och lycka till nu med allt huset och din fina familj...
Kram

Svar: Hej!Ja det kändes viktigt för mig, det kändes som ödet att det var just den dagen nämligen.

Jo, jag tänker göra så mycket jag kan för att få igenom det här med mina chefer, men tror inte att det kommer vara så svårt, det är en viktig fråga!
Lari Salminen

Inger Maryissa

08 Dec 2012 16:29

Så underbart att få veta att du äntligen fick dina nya stamceller och att det dessutom skedde på den dag du önskade
Jätte-stort Grattis till dig och skönt att det gått så bra.
Så fint det att du kommer att förmedla den kunskap du fått till ditt jobb...en mycket värdefull kunskap.
kramar till dig och din familj

ADARAS.se - JULKALENDER PÅ BLOGGEN!

09 Dec 2012 02:46

Åh så underbart! Hoppas att allt fortsätter gå bra! <3

Svar: Tack tack!Ja, jag hoppas att allt ska fortsätta gå bra, även om det är jobbiga tider nu.
Lari Salminen

Katarina

09 Dec 2012 21:02

Stora steg är viktiga. Bara att få känna lite medgång och lycka. <3

Svar: Ja stora steg är viktiga... nu är det de små stegen som är viktiga, att ta sig tillbaka till ett vanligt liv igen, och helt friskt förståss!
Lari Salminen

Rebecca

09 Dec 2012 22:11

Wow va häftigt!
Jag har inte varit inne på designadinblogg.se på jättelänge, men bestämde mig för att börja pyssla med ny design och ville ha inspiration, ideer och lite hjälp med hur jag gör:) Fick då se ditt inlägg om den här bloggen och ville gå in och ge lite pepp! Vet hur jobbigt det är med svåra sjukdomar och transplantationer då min pappa för 2 år sedan fick ett nytt hjärta efter flera års kämpande mot Dilaterad kardiomyopati. Det är ett kämpande, både för den drabbade och för dess nära och kära... Blev så glad att få se att du nu fått dina stamceller och håller tummarna för dig:D

Svar: Tack tack för dina ord!Hoppas att din pappa mår bra nu med sitt nya hjärta och att han får många fler år tack vare det.
Själv kämpar jag på så mycket jag kan... tuffa tider är det, och kommer bli, men allt för att man ska bli frisk.
Lari Salminen

Veronica

09 Dec 2012 23:57

Hoppas att allt är väl med dig nu. Skönt att inte snötrasslet ställde till det för dig iallafall så att det blev rätt dag!

Carina Martinsson

11 Dec 2012 10:05

Vill bara säga "Hej"! Dagarna rullar fram och nu har det gått ett par dagar sedan du fick dina nya stamceller. Snart har en vecka passerat. Hoppas att du kan träffa familjen nu! Kämpa på! Du är stark!
Kram ifrån Carina

Svar: Hej!Ja, dagarna tar sig framåt i sakta mak.
Familjen har jag fått träffa ett par gånger, men inte kunnat kramas med Ludde än.
Kram
Lari Salminen

VirreVixx

15 Dec 2012 20:05

Jag följer din blogg och din kamp maniskt och jag hoppas för dig av hela mitt hjärta! Jag har precis börjat processen för att bli stamcellsdonator, och det har DU inspirerat till. Skulle mina stamceller kunna rädda en annan människa, så vad gör då några dagars tid och smärta för min egen del? Jag är fullt frisk och vill ge andra den möjligheten med. :) Kämpa på, Lari! Kram

Svar: Det tycker jag absolut att du kan göra! Fler borde göra det....
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej