Cancern tog min möjlighet att bli pappa igen!

8kommentarer

Nu har det gått lite tid sen vi fick beskedet att jag inte kommer kunna bli pappa igen.
 
Eller, jo, pappa kan jag bli, men inte biologisk pappa igen.
 
Jag är steril, vilket jag iofs visste att jag förmodligen kommer att bli, men vi fick chansen att åka till IVF-kliniken i Umeå och frysa in lite spermier för att i framtiden kunna få hjälp att bli föräldrar igen.
Nu har vi fått veta att de spermier som vi frös in inte klarade av den resan, de gick helt enkelt inte att använda.
 
"Jaha" säger kanske vissa som sitter där ute och inte kan bli föräldrar av andra anledningar och det säger jag absolut inget om. Jag har haft turen att faktiskt få en son innan jag fick leukemi och det är otroligt svårt för mig att ens tänka tanken på hur otroligt jobbigt det måste vara för de som av andra anledningar inte kan få biologiska barn.
 
Men, det faktum att andra har det jobbigare än mig, det förtar inte alls det att jag inte kan ge vår son ett helsyskon, att jag inte kan få ett biologiskt barn igen. Speciellt när vi hade planerat att vi skulle skaffa syskon till Ludvig.
 
MEN, det jag egentligen vill få sagt med det här inlägget, det är att påminna alla som är på väg att få cellgifter, att verkligen påpeka för sina läkare att man vill få lämna spermier för infrysning.
Visst, det kan vara så att man just i det läget inte ens orkar tänka tanken på barn i framtiden, för man vet inte ens om man kommer att överleva själv, men tro mig, om man nu besegrar cancern och sen vill börja leva igen så kanske man vill få möjligheten att få barn.
 
I mitt fall så var jag så otroligt dålig när jag kom in på sjukhuset att det inte fanns någon tid för mig att åka tidigare för att lämna spermier, utan för mig så blev det efter min andra cellgiftskur vilket förmodligen har påverkat en hel del det med. Men i vissa fall så är det inte så akut, utan det finns några dagar som man skulle kunna göra det hela på, och då tycker jag att man verkligen ska ta den chansen!
Om det är så att dina läkare säger nej, då tycker jag att du ska stå på dig, för det är ändå en otroligt stor grej att bli steril.
 
För oss återstår nu att ta ett beslut på om vi ska använda oss av en spermadonator, vilket det lutar åt, för vi vill ju verkligen att vår son skall få ett syskon.
 
Det finns även en minimal chans att min produktion kommer igång, men mina läkare har sagt det att chansen är så gott som obefintlig.
 
Sen så tänker jag samtidigt att jag är i livet, jag fick en chans att vara pappa till Ludvig och det är kanske inte hela världen att jag inte kan få ett biologiskt barn till, även om det är en jobbig tanke att brottas med.
 
Det här är en av många saker som man kanske inte tänker på när man väl får beskedet att man fått cancer och därför vill jag lyfta fram det lite här på bloggen. Det kanske kan hjälpa någon iaf.
 
 

8 kommentarer

Anita Rahn

04 May 2014 12:55

Jag genomgår just nu behandling för min bröstcancer och jag blir glad över att du lyfter fram det här. Det är viktigt att alla får veta vad som finns för resurser för oss drabbade vad det än gäller. I mina papper om cytostatika så står det att det är en möjlighet man har, att frysa ner spermier. Nu är ju jag kvinna så kanske inte jag skulle frysa in spermier med den infon är allmän. Det jag reagerar mycket på när det gäller cancer är hur olika det är i olika delar av landet, med behandlingarna. Jag är med på en sida om bc här på fb och det är otrolig skillnad på vad vi får och hur vården ser ut. En annan viktig sak i det du tar upp är att man inte kanske orkar tänka sig längre fram än till nästa behandling och då är det svårt att ta beslut om detta med att frysa ner spermier. En annan viktig sak är att det är inte slut på allt i och med att man är "frisk" och klar utan det är då det kommer en massa andra tankar. Å jag tycker att infon om detta med spermier skulle ha hamnat hos dig långt innan du började dina behandlingar, även om det var bråttom.
Stor kram till dig och din familj

Svar: Hej!Ja, det är otroligt svårt det där... informationen är varierande och precis som du säger så är det mycket som man inte orkar tänka på när man är mitt uppe i hela cirkusen.
För kvinnor vet jag inte alls vad det finns för möjligheter att frysa in ägg heller, men det lär vara mycket svårare då man måste genomgå hormonbehandling mm. vilket det förmodligen inte finns tid till.
Tack för din kommentar och lycka till i kampen!
Kram
Lari Salminen

Sarah

04 May 2014 20:18

Vad tråkigt att höra, Lari. Med tanke på hur underbar Ludvig är så förstår jag verkligen att ni önskar fler som han <3. Ni kommer att finna er väg så småningom och oavsett kommer det att bli hur bra som helst, tror jag! Kram till er!

jarmo salminen

04 May 2014 21:04

Pojken min, du har en underbar son Ludvig och du har klarat av kampen för ditt liv, njut av allt för fulla muggar.

Fru A.E

07 May 2014 12:03

Håller med Jarmo Salminen som jag förmodar är din papps ...

/Kram till dig & din fina lilla familj ♡ ...

thinki.se

10 May 2014 13:36

Blev så ledsen när jag läste ditt inlägg här. Att det ska följa med så smärtsamma efter biverkningar likt detta.
Massa tankar!

Roxanna- Kamp efter Cancern - Mamma till Theo

02 Jun 2014 08:28

jag beklagar så mycket, kan inte sätta mig in i den situationen då jag själv aldrig behövde gå igenom även den sörge biten :(
Hittade din blogg nu och ska sätta mig ner och läsa igeom den gångna tiden.

Jag fick leukemi AML (en mycket ovanlig undersort) december 2008 kampen dit har varit lång.

Svar: Ja, det är en jobbig smäll att få i efterhand. Tack för ditt stöd och skönt att se att du hämtat dig!
Lari Salminen

Sara Fryk

29 Jun 2014 21:43

GRATTIS! :)
Jag har idag förresten donerat 100kr till en flicka som fick diagnosen akut lymfatisk leukemi några dagar innan hennes första födelsedag.
Kämpa på, kram!

Linda

10 Sep 2014 12:25

En av mina äldsta vänner fick oxå beskedet att han blivit steril efter sin kamp mot sin cancer hodgkins. Han mötte sin dåvarande som oxå haft cancer och behandlats med cellgifter. Deras chanser var obefintligaatt bli föräldrar, då var dom bara 16 år tänkte väl inte så mycket på det. Året var hon gravid trots ppiller :) I dag har dom 2 barn! Jag håller tummarna att ni på något sätt får ett syskon till er son biologiskt eller inte.. Barnet kommer du att älska lika mycket vilket som!

Kommentera

Publiceras ej