Fatigue syndrom, trötthet till tusen!

4kommentarer

Jag har känt mig väldigt trött till och från senaste tiden, eller ja egentligen under lång tid med det är väldigt olika dag till dag.
 
Ibland så kan jag känna att jag har massor av ork och andra dagar känner jag att jag knappt vill ta mig upp ur sängen eller bara vill ligga i soffan och zappa på tv:n.
 
Har börjat fundera lite på varför jag känner så här och kom på att det var en sjuksköterska som nämnde det här med Fatigue Syndrome för mig, och jag passade på att googla lite på det och hittade detta på cancerfonden.se:

Fatigue är ett mycket vanligt symtom vid cancer. Man kan sova en hel natt och vara precis lika trött när man vaknar som vid sängdags. Det kan kännas helt oöverstigligt att gå uppför en trappa. Man orkar inte med vanliga hushållsbestyr eller andra vardagssysslor. Det kan vara totalt omöjligt att koncentrera sig på ett samtal. Det är inte säkert att det ens finns energi för aktiviteter som man älskar.

Nästan alla cancerpatienter upplever åtminstone under någon period fatigue av någon grad. Symtomen kan också finnas kvar under en lång tid efter det att man blivit botad från sin cancersjukdom. Studier visar att en del lever med fatigue många år efteråt.

Vad orsakar fatigue?

Fatigue orsakas av att många faktorer samverkar och ibland skapar onda cirklar. Här är några av dessa faktorer:

  • Cancersjukdomar kan påverka kroppens ämnesomsättning så att energiinnehållet i maten förbränns snabbare eller inte kan tillgodogöras fullt ut i kroppen. Det kan leda till att man går ned i vikt och/eller tappar ork.
     
  • Oro liksom illamående på grund av sjukdom och behandlingar kan göra att man förlorar aptiten och äter sämre. Man får inte i sig den näring och energi som behövs och blir mer kraftlös.
     
  • Symtom och behandlingar kan göra att man rör på sig mindre än man brukar. Många orkar inte träna som vanligt. Även detta bidrar till ökad trötthet.
     
  • Cancercellernas aktivitet påverkar kroppens immunförsvar och kan skapa en obalans i systemet så att det frisätts mer än normalt av en typ av ämnen som kallas cytokiner. Detta kan bidra till fatigue.
     
  • Cancer och cancerbehandlingar kan orsaka blodbrist, anemi, som gör att man orkar mindre.
     
  • Cancerbehandlingar har ofta trötthet som en biverkan.
     
  • Cancersymtom som smärta och illamående bidrar på flera sätt till fatigue. Exempelvis störs ofta sömnrytmen.
     
  • De psykiska påfrestningarna bidrar också.

Det slår mig ganska så mycket att det kan vara något sånt som jag lider av just nu, och det som slår mig är vad man kan göra åt det:

Vad kan man göra åt fatigue?

Även om man inte helt kan bli av med sin fatigue, kan den ofta minskas genom att man behandlar eller på andra sätt påverkar bakomliggande faktorer. Här är några exempel:

  • Fysisk aktivitet är en bra medicin mot fatigue. Faktum är att det är den åtgärd som hittills visat sig ha bäst effekt. Regelbunden, gärna daglig, motion kan göra att tröttheten minskar och att man överhuvudtaget mår bättre. Självklart måste motionen anpassas efter vad man känner att man klarar av. För många är dagliga promenader en lagom nivå.
     
  • Spara på krafterna. Man kan till exempel sitta istället för att stå när man gör olika hushållssysslor, cykla istället för att gå och ta paus ofta. Det är klokt att försöka avstå från aktiviteter som man inte tycker om och spara sig till sådant man tycker är roligt. Att ha roligt ger ny energi. Be gärna andra om hjälp i olika situationer. 
     
  • Balans i  vilo- och sömnvanor. Under dagen är det ofta bättre att ta flera korta vilopauser eller tupplurar än att lägga sig och sova flera timmar.
     
  • Information till patient och närstående om vad fatigue är kan göra det lättare att leva med tröttheten. Kunskapen i sig kan leda till minskad stress och därmed ibland även minska tröttheten.
     
  • Depression kan ibland  finnas med i bilden och förvärra tröttheten. Då är det viktigt att läkaren uppmärksammar detta och att patienten erbjuds adekvat behandling.
     
  • Blodbrist kan behandlas med läkemedel.

Fysisk aktivitet är det som jag skall ta tag i. Bara lite motion dagligen i form av promenader och sen kanske några styrkeövningar för att väcka kroppen lite och börja må bättre, för jag vill inte må så som jag gör just nu, det påverkar så mycket.
Inte bara mig, utan även min familj. Det är inte roligt för Elin när hon vill hitta på saker och jag verkligen inte känner att jag har orken till det utan jag bara vill ta det lugnt och vila. Likadant när Ludvig kommer och drar i mig för att han vill leka och jag känner att jag inte har orken till det, det gör ont i mig och det leder till en stress för mig med som jag inte tycker om.
 
Nä, det är dags att ta tag i saker när det gäller motionen för att må bättre överlag!

4 kommentarer

Izabella

23 Feb 2014 10:45

Hoppas du mår bättre! Se upp med allt som upplevs som stressande, för stress i sig är en energi tjuv. Endast det bästa till dig och din familj!

Jan Ohlsson

21 Mar 2015 20:31


Janne med leukemi i skåne.

Cansersjuk AMl +HIH "hemafagocyosis " överaktivitet av kroppens immunförsvar" 62 årig med 3 vuxna barn och barnbarn.

Hej på dig och din familj. Hoppas ditt liv är nu toppenbra, utan mediciner och du lever ett normalt härligt liv igen.

Jag själv fick i höstas hög feber och min arbetskamrat körde hem mig. Direkt in på vårdcentralen blodprov och på kvällen i halvdvala ringde de från intensiv avd Lund sa omedelbart in.

3 dar senare till Hematologen med besked blodcancer.!..?

Nästan medvetslös i 2 mån.

Fyllde 62 år rent snurrig i huvudet.
Kom ej hem till jul.
Nyår såg jag fyrverkerier från sjukhuset.

Nu med 4 cellgiftbehandling mår jag relativt hyfsat, lite svag i kroppen med nästan noll vita blodkroppar men värdena stiger.
Jag ser ljuset i tunneln.

Stöttning av främst min fru så till milda grad att jag knappt förstår att hon orkat med det samtidigt som hon har hjärtproblem.. etc.

Mina 3 barn, barn har så klart så mycket de kunnat besökt mig.
Arbetets kollegor detsamma.

Allt detta ger en styrka att klara av en så tuff behandling.

Mycket bra skriven Blogg. :)

Jan Ohlsson

21 Mar 2015 20:31


Janne med leukemi i skåne.

Cansersjuk AMl +HIH "hemafagocyosis " överaktivitet av kroppens immunförsvar" 62 årig med 3 vuxna barn och barnbarn.

Hej på dig och din familj. Hoppas ditt liv är nu toppenbra, utan mediciner och du lever ett normalt härligt liv igen.

Jag själv fick i höstas hög feber och min arbetskamrat körde hem mig. Direkt in på vårdcentralen blodprov och på kvällen i halvdvala ringde de från intensiv avd Lund sa omedelbart in.

3 dar senare till Hematologen med besked blodcancer.!..?

Nästan medvetslös i 2 mån.

Fyllde 62 år rent snurrig i huvudet.
Kom ej hem till jul.
Nyår såg jag fyrverkerier från sjukhuset.

Nu med 4 cellgiftbehandling mår jag relativt hyfsat, lite svag i kroppen med nästan noll vita blodkroppar men värdena stiger.
Jag ser ljuset i tunneln.

Stöttning av främst min fru så till milda grad att jag knappt förstår att hon orkat med det samtidigt som hon har hjärtproblem.. etc.

Mina 3 barn, barn har så klart så mycket de kunnat besökt mig.
Arbetets kollegor detsamma.

Allt detta ger en styrka att klara av en så tuff behandling.

Mycket bra skriven Blogg. :)

Svar: Hej på dig!Tack för dina ord.
Ja, det är en tuff behandling man går igenom och det är livsomvälvande minst sagt.
Bloggen blev ett sätt för mig att låta bekanta följa min resa, men även nu i efterhand ett sätt att hjälpa andra ta sig igenom.
Lari Salminen

Anonym

23 Mar 2015 14:56

Tack för ditt svar. Jag känner igen mycket av vad du upplevt hos mig själv
Kraftlös har jag men det börjar bli bättre. Kunde ej sköta mig själv
Trappor var oöverstigliga. Mats lite si och så. Gick ner hela 11 kg men tillbaka med 7 av dem.
Nu står jag inför stamcellbyte vilket läkare tvekar om..

Vi hörs Janne

Kommentera

Publiceras ej