Om leukemin var en tumör...

2kommentarer

Jag satt med kuratorn här på sjukhuset i veckan och hade lite samtal och kom in på det här med mitt insjunknande och hur mina värden såg ut osv.
 
När jag kom in på hematologen så hade leukemin verkligen tagit över mitt blodomlopp rejält, jag hade 80% blaster, dvs omogna celler och leukemiceller. 
 
För att få en lite bättre bild av hur "stor" en leukemi kan vara så kan man omvandla det hela till om jag skulle ha en tumör istället:
 
En normalvuxen man har cirka 6-7 liter blod i kroppen och om 80% av det är cancerceller så innebär det cirka 5 kilo.
 
Så, den spridning som min leukemi hade i mitt blodomlopp skulle i så fall motsvarat att jag gick och bar runt på en tumör som vägde 5 kilo. Det är en rejäl tumör!
 
 
Kanske helt onödigt vetande, men jag tyckte iaf att det var en instressant reflektion om hur mycket sjuka celler jag hade i mig...
aml, cancer, leukemi,

2 kommentarer

Beem

08 Jun 2013 13:32

Oj 5 kg - tänk att det bli så mycket ijämföras .
Det hade varit en rejäl börda.
Ha en riktigt fin dag och glöm inte fira med prinsessan Madde idag....hihi.

Kram

Svar: Ja verkligen en stor börda, och mycket att ta bort...
Lari Salminen

thinki.se

09 Jun 2013 07:53

Nu skrev du det på ett sånt sätt att jag trodde det hade kommit tillbaka. Mitt hjärta hoppade upp i halsen och la sig där!

Kraam och tankar!

Svar: Inte meningen att skrämmas! =)
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej