Fredagsmys, eller?

9kommentarer

Fredag idag och jag sitter på avdelningen och får min andra dos av dropp mot CMV-viruset. Elin och Ludvig är på patienthotellet och väntar på att jag ska komma tillbaka så att vi kan ha lite fredagsmys tillsammans.
 
Det blir ett sent fredagsmys för oss, för jag är inte tillbaka på hotellet förrän strax innan 22, men ni kan ge er fan på att vi ska äta chips och gotta oss ändå när jag kommer tillbaka!
 
Skallepär!
 
Idag så har det varit en relativt bra dag. Senaste CMV-provet visade att värdet hade sjunkit drastiskt, vilket borde innebära att medicineringen funkar och viruset börjar ge med sig, men man ska inte ropa hej än för det kan gå lite upp och ner. Sen så har det preliminärt sagts att viruset inte är resistent, och det är väldigt positivt! Om allt vill sig väl så kan jag kanske gå över till medicinering i tablettform nästa vecka då.
 
En lite sämre sak är att min GVH har ökat ganska mycket och spridit sig lite överallt, så man måste skjuta på med högre dos kortison, vilket i sin tur kan innebära att CMV-viruset får lite fart igen. Det är lite House över det hela...
 
På måndag så ska jag förmodligen få lite solterapi för att minska GVH:n, typ samma solbehandling som man ger patienter med psoriasis och andra hudsjukdomar, och dessutom träffa en hudläkare för att kika på lite mer känsliga ställen där jag drabbats av GVH.
 
GVH är dock ändå något som man vill ska ske, det handlar bara om att hålla det i schack så det inte tar över för mycket för då kan det ge sig på mer vitala organ.
 
En sak som gladde mig lite extra idag var att kökschefen på restaurangen på patienthotellet ringde upp mig för att han hade fått höra på omvägar att jag inte var speciellt nöjd med maten som jag fått i veckan och han var väldigt brydd och ville veta vad jag inte var nöjd med.
 
Det är ju så att jag äter en specialkost som kallas lågbakt, dvs den måste vara väl uppvärmd och bakteriefri, dvs mat som har stått framme på buffé osv faller bort. Jag får inte heller sitta i restaurangen och äta, utan Elin går ner och hämtar upp min mat till rummet så jag kan äta den där.
 
Jag förklarade för honom att maten jag fått kunde jag räkna ut att den stått på varmhållning flera timmar och att det inte var så speciellt upphetsande att äta när man hade hoppats på att få riktigt god lagad mat.
Han hymlade inte alls med hur de har gjort med min mat, utan förklarade att när lunchen är klar runt 10 på förmiddagen så la de undan en portion på en tallrik och höll den på värmning för att undvika att det ska utsättas för bakterier.
Men, med tanke på att vi äter lunch vid 13, så är det inte alls optimalt, för hur gott är det att äta mat som har stått på värme tre timmar?
 
Jag tror att det finns lite brister i kommunikationen mellan köket och dietisten, men vi hade ett bra samtal och redan till lunchen idag var maten mycket bättre.
 
Så ska en bra kökschef jobba!
 
Men, jag längtar tills vi kommer hem och jag kan ställa mig vid spisen för att laga min egen mat!
aml, cmv, gvh, hotell, leukemi, mat, restaurang,

9 kommentarer

Jenny Mahlberg

25 Jan 2013 21:43

Hoppas ni får ett härligt fredagsmys.
Håller tummarna för att GvH:n ger med sig.
Kram!

åsa wallström

25 Jan 2013 22:09

Allting ordnar sig, hur än allt det "usla" ter sig!! <3 Så är det!! <3

✫ Fru Eriksson

26 Jan 2013 10:03

Bra kökschef :)
Hoppas Fredagsmyset blev med massa chips mm
/Kram på Er!

Beem

26 Jan 2013 11:26

Vilken fantastisk kökschef som tar dig på orden och vill kolla upp mer. Det är så betydelsefullt när man själv inte är OK att någon verkligen bryr sig och försöker göra allt till det bästa.
Jag hoppas ni får en riktigt fin lördag. Det kanske blir lördsgasmys också hihi.
En stor kram till er båda och Lille Ludvig också så klart.

Laila Mumlan LajLaj Waller

26 Jan 2013 11:45

Jag blir upprörd av att läsa hur de behandlar din kost - eller snarare INTE gör det!
Det du är i behov av är vad vi kallar för "Isolerad kost" där jag jobbar ( Gävle Sjukhus kök). Det innebär att potatis/ris/pasta, sås tillagas och KYLS NED i ett avsvalningsskåp, ev. halvfabrikat som köttfärsbiffar, stek, korv, osv samt okokta frysta grönsaker läggs i matlådan EFTER det att de nedkylda komponenterna är +6 och lägre i temperatur. Sedan tillsluts matlådan med en plastfolie i en speciell förslutningsmaskin. Är det grytor eller gratänger så tillagas detta först och SEN kyls det ner till +6. Det verkar inte som att "kökschefen" som du kallar honom för ( vilket jag tycker är en benämning som han INTE är förtjänt av) har någon koll alls på HCCP...
Det kanske låter hårt detta men du är i ett stadie där du är infektionskänslig och då ska maten inte bara läggas undan på en tallrik under uppvärmning!! Mat skall aldrig stå under värme mer än två timmar, gör den det så börjar antalet bakterier växa till kopiösa mängder. Folk med ingen kunskap ska inte hantera mat, det håller jag fast vid.
Hoppas fredagsmyset blev myyysigt <3

Svar: Hej Laila!Jag förstår din upprördhet, men jag tror att köket på hotellet inte har möjligheterna att arbeta på det sättet som du förklarar.
Det jag däremot tror är att det har varit väldigt bristfällig information på vägen någonstans när det handlar om hur man ska kunna erbjuda mat som är så bra behandlad som möjligt, men det är något jag tänker ta upp med min dietist som i sin tur får prata med köket på hotellet.
Att det har blivit fel nånstans, det är uppenbart.
Lari Salminen

jarmo salminen

26 Jan 2013 14:49

Hoppa fredagsmyset blev luckat och det vore ju toppen om du börjar få medicinen i pillerform så kan komma hem.

lifeofmilla.blogg.se

26 Jan 2013 18:36

Oj vad jag missat,du var en av dom första jag hade kontakt med i bloggvärlden för många många många år sen,har läst igenom bloggen och tycker du är oerhört stark och STORT grattis till giftemålet och sonen. Håller alla tummar för att era drömmar uppfylls om hus mm.

Carina

27 Jan 2013 22:37

Konstigt tycker jag att inte köket vet hur det ska vara ?! Du är inte den första som ska äta "ren" mat och inte heller den sista. Ne hoppas dietisten har ett riktigt långt möte ang det. Jag vet att snart är det våran tur att flytta till Björken och vi ska ha den kosten vi med skulle jag tro. Hoppas du snart är så bra att ni kan åka hem. / Carina

Linda

08 Mar 2013 14:46

Hej! Jag har följt din tidigare blogg, när jag själv höll på och knåpade mycket med min egen blogg. Men bloggen rann ut i sanden och vart inte så mycket med. Visst finns den kvar och så, men jag har inte skrivit något i den på väldigt, väldigt länge.

Så nu halkade jag in på din designblogg igen och såg att du hade fått leukemi. Var tvungen att läsa mer, och nu har jag uppdaterat mig lite och uppfattat det som att du äntligen har fått komma hem. Skönt för er! Jag hoppas nu att den elaka cancern håller sig långt ifrån dig!

Men jag kom på efter hand som jag läste att man funderar på vad det är för virus du har drabbats av. Kan du inte skriva lite mer om dem? Vad du vet om dem och så vidare? För när jag försöker googla på dem så blir jag inte särskilt mycket klokare faktiskt ;).

Jag hoppas att du nu får ha det riktigt bra och att återhämtningen kommer att gå fint!

(Om du svarar på detta, så snälla svara till min e-postadress annars lär jag missa att jag fått ett svar här - så vida man inte får en notis om det automatiskt på mailen så att säga).

Kram från Linda.

Kommentera

Publiceras ej