Är du med i Tobiasregistret?

5kommentarer

En väldigt enkel fråga till dig som läser min blogg...
 
Har du anmält dig till Tobiasregistret?
 
 
 
Om inte, så tycker jag att du skall anmäla dig direkt. Nu är det så smidigt att anmäla sig för man fyller bara i ett formulär på deras hemsida.
 
Det är inget som gör ont eller är jobbigt när man anmäler sig, utan det som sker om du blir antagen är att du skall lämna ett salivprov i hemmet som du sen skickar in till analys. Det går givetvis även att lämna ett blodprov, men det är inget krav längre, utan det går bra med salivprov.
 
Jag tycker att precis alla som bor i Sverige skall anmäla sig, för det är ingen stor grej, men det kan verkligen rädda livet på många som kanske behöver just DIN hjälp.
 
Tänk på det, utan en stamcellsdonator hade jag inte klarat mig!
 
 
Tipsa andra om det här inlägget och dela det mer än gärna på sociala medier. Nya givare behövs!
 
donator, stamceller, tobiasregistret, transplantation,

5 kommentarer

Sarah

05 Dec 2013 15:57

Svar: ja - men det satt långt in. Skamligt, med tanke på att jag jobbar på Hematologen. Men däremot fick jag höra (när jag jobbade i Umeå) att det inte var lönt att anmäla sig om man var kvinna eftersom de mest ville ha karlar. Kanske felaktigt - men nu är jag anmäld iallafall och kommer känna mig stolt om jag får chansen att hjälpa någon!

LIENE

06 Dec 2013 10:48

Hej! Är glad att jag fann din blogg.
Ska man bara skicka in ett salivprov men sen?

Har själv en sjukdom, obotlig. Jag kan inte ens göra strålbehandling :( dock är det inte cancer, men om de godartade tumörerna växer kommer jag behöva opereras och kommer förlora hela hörseln. Du får gärna läsa min blogg, fast jag skriver mer om min tro där än sjukdomen. Det är den som hjälper mig.
Styrkekramar och jag ber att du blir frisk!

Mathias Otmalm

21 Dec 2013 23:08

Tjenare Lari. Själv är man inte med än... Jag undrar lite hur det fungerar sen? Om det skulle vara så att jag kan hjälpa någon hur funkar det rent praktiskt? Är det en stor spruta i ryggen och kan det bli några komplikationer för donatorn när man genomför en donation, negativa efterföljder?

Mvh/Otmalm

Svar: Hej Otmalm!Du behöver inte vara rädd för att det ska vara någon stor spruta i ryggen, utan det är oftast så att man tar stamcellerna direkt ur blodet, så det är en vanlig blodtappning om man skulle bli donator.
Men för att bli donator är det bara att anmäla sig på internet och sen får du ett paket hemskickat med tops för att topsa ur munnen och sen skickar du in det till dem igen.
Svårare än så är det inte!
Lari Salminen

Otmalm

23 Dec 2013 22:53

Då var det klart! Årets julklapp till mina medmänniskor är att jag registrerat mig på Tobias registret och donation registret

Svar: Bra där killen!Fler borde göra som du....
Lari Salminen

Sanne

22 Jan 2014 22:08

Ja jag har anmält mig och fått hem mitt kit och skickat tillbaka det :-)

Kommentera

Publiceras ej