En annan fråga som dök upp när jag skrev innan, är var man kan köpa Fuck Cancer armbanden som jag bär dagligen...
 
Svaret är på Ung Cancers webbshop.
 
 
Om det är så att ni inte gillar just det utrycket så kan jag tipsa er om att köpa ett armband eller halsband från For Life som skänker allt överskott till Cancerfonden.
 
 
Wow, vilken respons på mitt inlägg om statusuppdateringarna på Facebook. Det kunde jag aldrig tro...
 
Statistiken här på bloggen har exploderat och de senaste två dagarna har jag haft över 55 000 unika besökare per dag och blogginlägget har gillats över 38 000 ggr på Facebook.
 
 
 
 
Jag har fått så många kommentarer och feedback på mitt inlägg, som varit både ris och ros, men överlag har ni hållit med mig i mina tankar.
 
Nu när jag verkligen har fått er uppmärksamhet så tänkte jag utmana er och den utmaningen hittar ni längre ner i det här inlägget, men först så vill jag svara på lite respons som jag har fått.
 
Det här är några frågor och funderingar som har kommit upp när ni har kommenterat, samt mina tankar om det:
 
- Sådana kedjebrev är ju bra, för det kan ändå få någon att komma på att de inte skänkt en slant på länge.
Jo, helt klart är det så att vissa av er har skänkt en slant när ni har fått "utmaningen" och det är helt underbart gjort av er, men det jag tycker blir fel är att den stora massan bland dina vänner aldrig får reda på varför du skrev en sådan status. Säg att du har 300 vänner på Facebook och det totalt är 30 stycken som gillar eller kommenterar din status så att du får skicka informationen till dem, då är det fortfarande 270 av dina vänner på Facebook som inte har fått informationen och inte förstår VARFÖR. 
 
- Se på Ice bucket challenge som har genererat miljoner till forskningen om ALS, det har ju funkat bra.
Självklart! Jag tycker det är en kanonbra och rolig idé, men från början så var utmaningen sådan att om man inte genomförde utmaningen att hälla vatten över huvudet så först då skulle man skänka pengar till ALS som straff, men om man hällde vattnet över sig inom 24 timmar så "slapp" man det. Detta ändrades dock en bit in i utmaningen och till slut så har alla fått med att man skall göra både och. Dessutom så är alla väldigt noga med att ange nummer där man kan skänka. I inlägget som jag skrev om, så påpekar man inte på något vis alls att man skall skänka pengar till forskningen inom cancer.
 
- Lite humor är ju bara ett bra sätt att minska på det dramatiska med cancer och ett bra sätt att ta sig igenom sjukdomen.
Som cancersjuk själv så är jag ytterst medveten om hur otroligt viktigt det är att kunna skämta och skoja om saker som är jobbiga och tuffa. När jag berättar om min sjukdom för mina vänner och kollegor är jag inte alls sen med att skoja och berätta galna historier om sånt jag varit med om på sjukhuset.
Den stora skillnaden är att det är JAG som bestämmer när jag är redo att skämta om det och när jag tycker det är ok.
Det fanns stunder när jag mådde som sämst som jag kunde bli otroligt ledsen och sårad om jag läste fel saker på nätet eller om någon sa något som var fel, men även massor av tillfällen då humorn har lyft mig ur djupa dalar.
Det man inte får glömma är att det är väldigt många som förlorar ett barn, en vän, en partner, en förälder eller liknande varje dag i vårt land just på grund av cancer, och för dem kan det vara ödesdigert att få en sån "utmaning" skickad till sig på Facebook.
 
- Sociala medier skall inte användas för sånt här säger du, men det är ju så man sprider budskap idag!
Jag kanske var otydlig i vad jag menade när jag skrev just det.
I min värld är sociala medier otroligt bra sätt att få ut ett budskap på, se bara på mitt blogginlägg som har fått enorm uppmärksamhet. MEN, om man skall använda sig av sociala medier för att sprida ett budskap, se då till att du verkligen träffar rätt med vad du menar och att det inte finns några oklarheter om vad ditt budskap verkligen är.
Det hade varit så lätt att göra den här utmaningen till en bra utmaning om man hade varit mer tydlig i att man skall skänka en slant till cancerfonden eller något annat och att man efter en vecka eller så skrev öppet på sin sida vad allt handlade om och uppmanade alla att bidra till kampen.
I det här fallet missade man det helt och hållet.
 
Ja, det här är några av de funderingar som jag har fått bland kommentarerna och det jag verkligen vill poängtera är att sådana här saker verkligen kan vara bra, men man MÅSTE tänka igenom hur man skall få fram budskapet till så många som möjligt, inte bara en liten del av sin vänlista.
 
Trots allt så blev ju den här "utmaningen" något som fick en stor uppmärksamhet tack vare alla er som har delat mitt inlägg och kommenterat och tyckt till. Som många av er skrivit så har ni istället donerat en slant.
 
Det får mig osökt att komma in på min utmaning som jag har till er...
 
För att få ut något riktigt bra av detta ståhej som skapats på kort tid, så har jag startat upp en insamling på Cancerfonden och jag utmanar nu alla er 38 000 (i skrivande stund) som gillat mitt inlägg att skänka en slant så att vi tillsammans kan hjälpas åt att bota fler.
Många bäckar små...
 
SMS:a BESEGRA 9220 till 72988 för att skänka 50 kr till insamlingen. Om du skriver in ditt namn efter insamlingens idnummer kommer det att synas på gåvan. Annars blir din gåva presenterad som anonym.
Exempel: BESEGRA 9220 Johan Ek
 
Vill du skänka mer kan du gå in på insamlingen och skänka via betalkort/internetbank. Du kommer till insamlingen genom att klicka på nedanstående ruta.
 


Om 2000 av er som gillat mitt inlägg skänker 50:- så innebär det 100 000:- till Cancerfonden och om 20 000 av skulle göra det så innebär det EN MILJON, hur häftigt skulle inte det vara?
 
Jag själv startar igång det hela genom att skänka 200:-. Vad är just DITT klick på Gilla värt?
 
 
 
Sist men inte minst, ett stort och hjärtligt tack till alla stöttande kommentarer och hejarop som kommit in. Dels för mitt inlägg men framförallt för min kamp mot cancern!
 
Underbara människor är ni allihopa!
 
ps. Ni får gärna dela, gilla och sprida det här inlägget lika mycket så vi kan samla in massor! :o)
cancerfonden, facebook,
Jag skrev en statusuppdatering på Facebook idag som har gnagt inom mig några dagar... det såg ut så här:
 
"Just nu så snurrar det en grej som nog är god i tanken, men som jag ifrågasätter stort ändå.

Man skall skriva en status på sin sida och den som kommenterar eller gillar får i uppdrag att göra detsamma.

Det handlar om statusar som t ex "Visade brösten för att slippa en fortkörningsbot", "Inget toalettpapper, strumpor adjö.", "Jag har beslutat att stoppa användningen av underkläder" och så vidare.

Tanken är att man skall göra detta för att väcka medvetenheten om bröstcancer och prostatacancer.
Min undran gällande det här är HUR det väcker medvetenheten för dessa cancersorter???

Först och främst så fattar inte större delen av de som läser en sådan status varför man har skrivit den och får inget veta förrän man har gillat eller kommenterat. Sen så genererar det absolut inget stöd för kampen mot cancer, och sist men inte minst som cancerdrabbad själv så tycker inte jag att det är ett ämne att skoja om med tanke på att det är en så otroligt allvarlig sjukdom som drabbar var tredje person och ännu fler anhöriga som mår dåligt när ett sådant besked slår ner på en. För att inte tala om hur många som har förlorat kampen mot detta monster.

Nä, vill ni istället väcka medvetenhet och uppmärksamma cancer så tycker jag att ni ska sätta in en slant hos CancerfondenBarncancerfonden eller någon liknande organisation.

Tanken är god, men jag tycker att den missar målet med lite för många meter...

Ni får mer än gärna dela det här inlägget så vi istället faktiskt ökar medvetenheten och uppmärksammar det riktiga syftet, nämligen att bekämpa cancer."

Inlägget har redan delats ett antal gånger och det i sig är ju helt underbart, för jag tycker inte man skall använda sociala medier till sån skit (pardon my french).

Visst, tanken är god egentligen kanske, men samtidigt... man använder sig av humor och gör sig rolig inför sina vänner och bekanta på Facebook, men på vems bekostnad?

Så här ser hela meddelandet ut som man får när man gillat eller kommenterat en sådan status (kan säkert vara lite olika skillnader):

"Du skulle inte ha kommenterat eller gillat mitt inlägg!

Nu måste du välja något av följande och klistra in den på din vägg.

Detta är 2014 års spel för att väcka medvetenhet om bröstcancer och prostatacancer.

Var inte en glädjedödare, välj något av följande och ändra din status:

1) Satan vad mina pungkulor är svettig
2) Visade brösten för att slippa en fortkörningbot

3) Har någon en tampong, mina är slut?
4) hur tar jag bort fotsvamp?
5) Varför är ingen här när jag är kåt?
6) Inget toalettpapper, strumpor adjö.
7) Jag har blivit erbjuden en position som en kondomtestare, men jag tvekar. Jag tror jag är kär, vad ska jag göra?
9) Jag har beslutat att stoppa användningen av underkläder
10) Det är bekräftat, jag kommer att bli en mamma / pappa!
11) vann 5089,32 kr på lotto
12) Jag älskar min stora fasta bröst.
13) Jag svänger mina pungkulor fram och tillbaka.
14) Det var inte en fis, nya byxor, tack. Lägg en av dessa utan förklaring. Jag beklagar djupt - Jag blev också lurad !!!! Ser fram emot att se din status."


En sak som stör mig extra mycket, är just det här med att man inte ska vara en glädjedödare. Jag undrar, vad är det som är glädjande med cancer? Ja, kanske om du lyckas vinna över skiten, men annars tror jag inte att det är många där ute som har drabbats av cancer som tycker att det är så glädjande.

Sen tycker jag att det är ganska så osmakliga alternativ, iaf många av dem. Men de är till för att göra sig lite rolig inför sina vänner på Facebook. Men då kommer jag åter tillbaka till frågan: På vems bekostnad?

Ja, det blir ju på alla de som drabbats av cancers bekostnad. De som har förlorat kampen, de som har en släkting eller vän som gått bort eller de som faktiskt kämpar mot cancer i nuläget.

Nä, absolut inget roligt i sådana här kedjebrev på sociala medier.

Gör det rätta istället om du vill uppmärksamma cancer, skänk en slant så att vi kan lära oss mer om hur vi kan vinna över skiten!