Vad är ditt klick på "Gilla" värt?

13kommentarer

Wow, vilken respons på mitt inlägg om statusuppdateringarna på Facebook. Det kunde jag aldrig tro...
 
Statistiken här på bloggen har exploderat och de senaste två dagarna har jag haft över 55 000 unika besökare per dag och blogginlägget har gillats över 38 000 ggr på Facebook.
 
 
 
 
Jag har fått så många kommentarer och feedback på mitt inlägg, som varit både ris och ros, men överlag har ni hållit med mig i mina tankar.
 
Nu när jag verkligen har fått er uppmärksamhet så tänkte jag utmana er och den utmaningen hittar ni längre ner i det här inlägget, men först så vill jag svara på lite respons som jag har fått.
 
Det här är några frågor och funderingar som har kommit upp när ni har kommenterat, samt mina tankar om det:
 
- Sådana kedjebrev är ju bra, för det kan ändå få någon att komma på att de inte skänkt en slant på länge.
Jo, helt klart är det så att vissa av er har skänkt en slant när ni har fått "utmaningen" och det är helt underbart gjort av er, men det jag tycker blir fel är att den stora massan bland dina vänner aldrig får reda på varför du skrev en sådan status. Säg att du har 300 vänner på Facebook och det totalt är 30 stycken som gillar eller kommenterar din status så att du får skicka informationen till dem, då är det fortfarande 270 av dina vänner på Facebook som inte har fått informationen och inte förstår VARFÖR. 
 
- Se på Ice bucket challenge som har genererat miljoner till forskningen om ALS, det har ju funkat bra.
Självklart! Jag tycker det är en kanonbra och rolig idé, men från början så var utmaningen sådan att om man inte genomförde utmaningen att hälla vatten över huvudet så först då skulle man skänka pengar till ALS som straff, men om man hällde vattnet över sig inom 24 timmar så "slapp" man det. Detta ändrades dock en bit in i utmaningen och till slut så har alla fått med att man skall göra både och. Dessutom så är alla väldigt noga med att ange nummer där man kan skänka. I inlägget som jag skrev om, så påpekar man inte på något vis alls att man skall skänka pengar till forskningen inom cancer.
 
- Lite humor är ju bara ett bra sätt att minska på det dramatiska med cancer och ett bra sätt att ta sig igenom sjukdomen.
Som cancersjuk själv så är jag ytterst medveten om hur otroligt viktigt det är att kunna skämta och skoja om saker som är jobbiga och tuffa. När jag berättar om min sjukdom för mina vänner och kollegor är jag inte alls sen med att skoja och berätta galna historier om sånt jag varit med om på sjukhuset.
Den stora skillnaden är att det är JAG som bestämmer när jag är redo att skämta om det och när jag tycker det är ok.
Det fanns stunder när jag mådde som sämst som jag kunde bli otroligt ledsen och sårad om jag läste fel saker på nätet eller om någon sa något som var fel, men även massor av tillfällen då humorn har lyft mig ur djupa dalar.
Det man inte får glömma är att det är väldigt många som förlorar ett barn, en vän, en partner, en förälder eller liknande varje dag i vårt land just på grund av cancer, och för dem kan det vara ödesdigert att få en sån "utmaning" skickad till sig på Facebook.
 
- Sociala medier skall inte användas för sånt här säger du, men det är ju så man sprider budskap idag!
Jag kanske var otydlig i vad jag menade när jag skrev just det.
I min värld är sociala medier otroligt bra sätt att få ut ett budskap på, se bara på mitt blogginlägg som har fått enorm uppmärksamhet. MEN, om man skall använda sig av sociala medier för att sprida ett budskap, se då till att du verkligen träffar rätt med vad du menar och att det inte finns några oklarheter om vad ditt budskap verkligen är.
Det hade varit så lätt att göra den här utmaningen till en bra utmaning om man hade varit mer tydlig i att man skall skänka en slant till cancerfonden eller något annat och att man efter en vecka eller så skrev öppet på sin sida vad allt handlade om och uppmanade alla att bidra till kampen.
I det här fallet missade man det helt och hållet.
 
Ja, det här är några av de funderingar som jag har fått bland kommentarerna och det jag verkligen vill poängtera är att sådana här saker verkligen kan vara bra, men man MÅSTE tänka igenom hur man skall få fram budskapet till så många som möjligt, inte bara en liten del av sin vänlista.
 
Trots allt så blev ju den här "utmaningen" något som fick en stor uppmärksamhet tack vare alla er som har delat mitt inlägg och kommenterat och tyckt till. Som många av er skrivit så har ni istället donerat en slant.
 
Det får mig osökt att komma in på min utmaning som jag har till er...
 
För att få ut något riktigt bra av detta ståhej som skapats på kort tid, så har jag startat upp en insamling på Cancerfonden och jag utmanar nu alla er 38 000 (i skrivande stund) som gillat mitt inlägg att skänka en slant så att vi tillsammans kan hjälpas åt att bota fler.
Många bäckar små...
 
SMS:a BESEGRA 9220 till 72988 för att skänka 50 kr till insamlingen. Om du skriver in ditt namn efter insamlingens idnummer kommer det att synas på gåvan. Annars blir din gåva presenterad som anonym.
Exempel: BESEGRA 9220 Johan Ek
 
Vill du skänka mer kan du gå in på insamlingen och skänka via betalkort/internetbank. Du kommer till insamlingen genom att klicka på nedanstående ruta.
 


Om 2000 av er som gillat mitt inlägg skänker 50:- så innebär det 100 000:- till Cancerfonden och om 20 000 av skulle göra det så innebär det EN MILJON, hur häftigt skulle inte det vara?
 
Jag själv startar igång det hela genom att skänka 200:-. Vad är just DITT klick på Gilla värt?
 
 
 
Sist men inte minst, ett stort och hjärtligt tack till alla stöttande kommentarer och hejarop som kommit in. Dels för mitt inlägg men framförallt för min kamp mot cancern!
 
Underbara människor är ni allihopa!
 
ps. Ni får gärna dela, gilla och sprida det här inlägget lika mycket så vi kan samla in massor! :o)
cancerfonden, facebook,

13 kommentarer

jarmo salminen

08 Sep 2014 10:55

Bra skrivet !

Jeanine (Gravid med bröstcancer)

08 Sep 2014 17:45

SÅ himla bra! Skänker en slant jag med, och har delat ditt förra inlägg på FB. Tack för att du satte ord på allt så bra!

yasmine mamma till dennis

08 Sep 2014 18:04

jag skänker jätte ofta till cancer fonden.

Helena

09 Sep 2014 00:28

Bra, tydligt och klokt skrivet.

Själv försöker jag sprida information om var mina vänner kan sätta in pengar om de vill hjälpa till att bidra till forskning om cancer eller andra sjukdomar.
På sidan Svensk Insamlingskontroll finns konto- och kontaktuppgifter till alla organisationer som har ett 90-konto, t ex Cancerfonden, Barncancerfonden, Hjärt-lungfonden, Insamlingsstiftelsen Hjärnfonden, Tobias-stiftelsen och många fler. På den sidan kan man även se hur stor procent av de totala intäkterna som går till ändamålet i de olika organisationerna.
http://www.insamlingskontroll.se/home

Fru A.E

09 Sep 2014 13:13

Superbra,Lari

emma

09 Sep 2014 19:21

bra formulerat!

Denise

10 Sep 2014 23:22

Riktigt bra inlägg! :)

Emelie Babunovic

11 Sep 2014 09:44

Riktigt bra inlägg! Håller med om alltihop. Jag stödjer just nu min dotters nystartade insamling <3

Din blogg är så fin och du är så stark som delar med dig <3

Fru A.E

19 Sep 2014 12:28

Har självklart bidragit + Tipsat detta inlägget i min bogg tillsammans med BMW's för Barncancerfonden - Grymt ♡ ...

/Kram

Katarina Nilsson

19 Sep 2014 12:37

Bra inlägg!

Anonym

22 Sep 2014 12:05

Har givetvis skänkt en summa och är riktigt förvånad att inte fler gör det endast femtio kronor kan man ju ge,önskar lycka till!

Anonym

27 Sep 2014 16:04

Så bra inlägg ♡ ...

Anonym

28 Sep 2014 11:30

Hoppas verkligen att *Gilla klicket ger stor summa till detta viktiga och att Fb (som jag inte är medlem på) är stor tillgång för cancerfonden /Helena

Kommentera

Publiceras ej