Niomånaderskoll - Check!

21kommentarer

Efter att ha fått vara hemma i tre veckor utan någon resa till Umeå så var det idag dags att åka upp för en milstolpe, nämligen niomånaderskollen.
 
Fast kollen var ju egentligen redan gjord, eller det viktigaste nämligen chimerismen, den togs för en vecka sedan men jag hade inte fått något svar på den än.
 
Inga egna celler alls och inga cancerceller! Precis som det ska vara och precis vad vi hade förväntat oss men otroligt skönt att få beskedet på pränt ändå.
 
Dessutom så har mitt HB sakta men säkert börjat röra på sig uppåt, vilket innebar att det blev en blodtappning idag för första gången, detta för att minska på mängden järn i blodet. När man har fått mycket blodtransfusioner så samlar man på sig järn i blodet och det vill man bli av med för det är inte bra att ha en massa lagrat järn i kroppen, så det är ytterligare ett steg mot att kroppen skall återhämta sig till det normala.
 
Nu ska jag minska ner på lite mediciner med och däribland kortisonet och det kommer förhoppningsvis göra att svullnaden jag har i ansiktet kommer att minska den med, för den vill jag bli av med och slippa se så jäkla sjuk ut.
 
Nästa besök i Umeå blir om tre veckor, otroligt skönt att glesa ut besöken även om det självklart är bra med täta kontroller, men provtagning i Sundsvall ger ju många svar bara det och det är inte så mycket man gör när man är här i Umeå, inte längre iaf.
 
Jag passade på att kila in på avdelningen med och det var lite skoj att träffa på personalen som har tagit hand om en så många veckor och märka att de först knappt kände igen mig, för de är ju inte vana vid att se mig med hår på huvet och frisyr, men när de väl såg vem jag var så fick man ett otroligt varmt mottagande och det känns väldigt skönt.
 
Det är faktiskt riktigt härligt att träffa på personalen, även om avdelningen i sig har många dåliga minnen med sig, men det känns inte alls så jobbigt längre och det beror väl på att jag mår bättre och bättre och inte känner mig speciellt oroad för att cancern skall komma tillbaka (peppar, peppar). Det blir lättare att träffa personalen som är helt underbar och vara på avdelningen när man inte behöver känna en massa oro.
 
Passade även på att kila in till Sofia och hälsa på, en tjej som varit inlagd samtidigt som mig men som jag aldrig träffat, bara läst hennes blogg. Däremot så har Elin träffat hennes man en del i korridoren och pratat med varandra när vi låg här samtidigt, men nu fick jag äntligen träffa dem båda.
 
Det är alltid trevligt att träffa andra människor som går igenom samma saker som man själv har gått igenom, men det gör även ont i en att hälsa på dem när de ligger inlagda på avdelningen för man påminns om det man själv har gått igenom men lider så mycket med dem dessutom. Det är nästan att man får lite dåligt samvete över att man själv mår så bra just nu och att allt går bra när man ser någon kämpa på. Men, det kommer gå bra för Fia, hon är en kämpe!
 
Nu ska jag dra ner till restaurangen och äta lite middag... sen blir det en lugn kväll med zappande på hotellrummet.
 
Tjingeling!

21 kommentarer

Pia

05 Sep 2013 17:54

Vilken härlig läsning. Hoppas allt fortsätter åt samma håll så är du snart tillbaka på banan helt igen :)

Kram

Svar: Tack Pia!Kram
Lari Salminen

sofiaa vikman

05 Sep 2013 18:23

underbart!

Svar: Ja, det känns bra!
Lari Salminen

Lena

05 Sep 2013 18:45

Underbart Lari!!! Äntligen vänder det!!
Du är en sann kämpe!
Kram!!!

Svar: Tack Lena!Det är inte så svårt att kämpa när man har så mycket att kämpa för!
Kram
Lari Salminen

Anders Sjödin

05 Sep 2013 20:00

Grymt skön läsning, Lari!
Det är nästan så att jag saknar våra middagskonversationer i restaurangen på hotellet. Eller rättare sagt så saknar man väl dom, det är omständigheterna man inte saknar. =)

Svar: Haha, ja man saknar att ha sällskap under middagarna... Idag så fick jag sitta och lyssna på ett gäng finnar som satt och snackade en massa under tiden som jag tuggade på en skosula till panerad fisk.
Lari Salminen

Jenny Mahlberg

05 Sep 2013 20:18

Härligt att höra att allt ser bra ut!!!!

Svar: Ja, det är riktigt skönt!
Lari Salminen

Tessj

05 Sep 2013 21:30

Fantastiskt:D Vilken fighter du är! Kram!

thinki.se

06 Sep 2013 04:44

Underbart! Så glad för dig - ER!
Massa glada tankar och kraamar!

Beem

06 Sep 2013 14:56

Underbart. Du sov säkert gott natten som var med vetskapen om att det går så bra.

jarmo salminen

06 Sep 2013 17:12

Helt underbara nyheter.

Fru A.E

07 Sep 2013 12:41

Så underbart,Lari

Idag bloggar jag om Barncancerfonden & Bmw då detta står mig nära/Kram & hälsa familjen

Carina Martinsson

08 Sep 2013 10:01

Härligt!

Fru A.E igen

08 Sep 2013 12:26

Tack sååå hjärtligt för din kommentar hos mig & du...Detta med BMW & Barncancerfonden är hela September/Oktober - Visst är det bra!

/Kram

Sofia

09 Sep 2013 20:14

Det var jättebra för mig att träffa dig. Att se att det går att bli frisk från det jag är i nu men att det tar längre tid än vad jag tänker. Nu är ju du på en nivå att du inte bara behöver kämpa, du kan leva en del också. Härligt!

magdalena moström

09 Sep 2013 20:55

stor stor stoooor kram Fia, vi hörs snart, sköt om dig! Magdalena

magdalena moström

09 Sep 2013 20:55

stor stor stoooor kram Fia, vi hörs snart, sköt om dig! Magdalena

annika

09 Sep 2013 21:39

Åh, vilken härlig läsning! Kämpapåkram till dig!

Izabella

13 Sep 2013 18:54

Skönt att veta att allt går bra för dig!

Annette Forslund

15 Sep 2013 21:16

Härlig läsning...
Goa kramar från Skåne.

Mike

18 Sep 2013 10:54

Vad skönt det var läsa det här! Så härligt att du får mer kraft :)

Ashl

18 Sep 2013 13:37

Hej Lari och grattis till att det går bra!

Tack för en bra blogg. Du har varit en stor inspiration att läsa och har fått mig att starta min egna blogg. Jag är på den s.k. "andra sidan" av cancer. Min mamma är cancersjuk och sjukdomen kommer ta hennes liv efter år av helvete, friskförklaringar och återfall.

Har valt att själv börja blogga från min synvinkel. Ville mest bara skicka ett tack för ditt mod att berätta din historia. Följ gärna min historia på: http://attsehenneleva.wordpress.com/

Wiilow [Foto Tankar Känslor]

23 Sep 2013 02:38

Nu lättade ännu en sten från mitt hjärta.

Kommentera

Publiceras ej