Senaste läkarbesöket

14kommentarer

 
För ungefär en månad sen var jag på mitt senaste läkarbesök uppe i Umeå, otroligt skönt att det är så lång tid mellan besöken nu.
Idag åkte jag upp igen för att ta prover och träffa en av läkarna.
 
Allt ser fortfarande bra ut, mina blodvärden ökar och nu hade mitt HB stigit till 126 vilket börjar närma sig ett normalvärde och trombocyterna hade stigit till 100 och så höga blodvärden har jag inte haft sen jag blev sjuk.
 
Något som inte var lika bra är att mina levervärden har skjutit i höjden sen senaste provtagningen förra veckan, men det skulle vi ändå avvakta med att åtgärda till nästa måndag då jag ska ta prover igen. Då får vi se om de fortfarande har ökat eller om de har vänt tillbaka igen, förhoppningsvis är det bara något tillfälligt.
 
Nästa läkarbesök här uppe blir en milstolpe, för då blir det ettårskontroll, dvs ett år efter transplantationen och när man har passerat det, då är risken för ett återfall i cancern bra mycket mindre, även om det alltid finns en risk för det.
 
Jag passade även på att vaccinera mig mot influensan idag, får se om man åker på lite feber eller så ikväll men förhoppningsvis inte!
 
Förresten, om inget oförutsett händer de närmaste veckorna så skall jag börja arbetsträna och bara det är ett enormt steg i mitt tillfrisknande! Ska bli otroligt skoj att få vara på jobbet igen och slänga lite käft och få höra på alla historier igen. Dessutom så tror jag att Elin kommer tycka det är skönt att jag har nån annan att slänga käft med och pika så inte hon behöver stå i skottlinjen hela tiden!
 
Planen är att jag skall vara på jobbet 10 timmar i veckan och då kommer jag ägna mig åt kontorsuppgifter, vilket troligtvis kommer vara att syssla med vårt nya intranät och eventuellt nya hemsidan och det passar ju mig ypperligt.
Sen har jag själv satt upp som mål att jag skall träna i anslutning till varje arbetspass, för att komma igång med min rehab ordentligt.
Förmodligen så kommer det leda till att jag kommer vara enormt trött första tiden, men i förlängningen så ska det väl ge mig mer energi!

14 kommentarer

Lena

22 Oct 2013 19:13

Vad härligt att höra Lari!! Så otroligt skönt! Förstår din glädje!
Jag gläds med dig!
Kram!

Svar: Tack så mycket Lena!Kram
Lari Salminen

Jenny Mahlberg

22 Oct 2013 19:31

Grymt!!!

Izabella

22 Oct 2013 20:26

Härligt att läsa att du är på gång med arbetsträning!

Cecilia

22 Oct 2013 20:56

Så fantastiskt roligt att höra, många kramar från oss

ZANDRA

22 Oct 2013 21:18

FANTASTISKT ;-)
Håller tummarna för bättring på levervärdena... <3

sandra

22 Oct 2013 23:26

Jag önska att jag kunde ta din cancer så att du kunde få leva ett friskt och längre samt lyckligt liv tillsammans med din familj, särskilt din son. Om det är någonting jag kan göra,dvs donera organ vad som (har inte mkt koll ang din sjukdom) men skulle det vara så, hör av dig. För jag har absolut ingenting att leva för. Känner att jag gärna ger min själ till någon som behöver den mer än mig samt har folk som behöver personen m.m.

Svar: Jag är helt övertygad om att det finns människor i din närhet som behöver dig med och vill ha kvar dig!
Lari Salminen

jarmo salminen

23 Oct 2013 18:56

Önskar dig lycka till med jobbet det behöver du nog.

Mia

23 Oct 2013 19:31

Hej!
Härliga nyheter Lari! Gläds med dig o önskar dig all lycka!

Sandra! Det gör ont i mig att läsa ditt inlägg. Tro mig, jag förstår dig, jag förstår att det kan kännas så! Vill bara säga att man ska inte behöva må så! Det finns hjälp att få! På ett el annat sätt! Om du har en bra vårdcentral kan du börja med att söka där o berätta hur du mår! Stor kram

Carina M

24 Oct 2013 05:31

Härligt att höra att din vardag kommer tillbaka sakta men säkert.
Jag önskar dig all lycka !

sofiaa vikman

24 Oct 2013 15:41

Vad roligt att läsa hoppas det funkar bra framöver med arbetet, lycka till!
Kram

Carina

24 Oct 2013 19:18

Så härligt att höra att du kommit så långt! Jag hoppas att ni snart får ett "normalt" liv och kan lägga allt bakom er.

thinki.se

26 Oct 2013 05:59

Vad roligt att du ska börja arbetsträna! Glad för er!

✫ Fru A.E

27 Oct 2013 12:32

Grymt härligt Lari ...
Så glad för din skull-Måste kännas underbart att börja arbetsträna/Kram

susanne

04 Nov 2013 19:00

Hej
Tack för din blogg och det du delar med dig, det var min son som hade hittat hit..han ligger på hematologen i umeå sen 7 veckor nu...akut leukemi..ja man förstår inte vad ni går igenom..men som mamma och närstående är de fruktansvärt..va är det då inte för er.. min son är 21 år..ja han har det tufft nu där uppe.. och man känner sig så maktlös..men jag tror din sida har hjälpt han förstå lite bättre..kan va svårt att förstå alla läkar termer. ville bara tacka för din sida och kämpa på

Svar: Hej!Tack för en fin kommentar.
För mig har det varit självklart att dela med mig, just av den anledning som du själv anger, att andra skall kunna ta del av min resa och kanske få lite mer information och förståelse.
Sen är det precis som du säger dessutom, att man som utomstående aldrig kan förstå vad man som sjuk går igenom.
Hoppas allt går bra för din son och att han blir frisk snart!
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej