Att åldras 50 år på två veckor..

21kommentarer

I över tre veckor har jag nu varit inlagd i Umeå med en kraftig tarm-gvh som har gjort att jag har haft oavbrutna diarréer dygnet runt nästan.
Det hela kom som ett stort bakslag för oss med tanke på att allt hade gått så bra på hemmafronten. Vi hade börjat känna oss hemma i lägenheten och hitta in i rutiner med mera.
 
Men det blev en rejäl reality check att jag inte är frisk än, inte på långa vägar.
Cancern finns det inga tecken av, men en obehandlad gvh är livshotande det med, så att jag kom in i tid det är ju bara bra och positivt,även om det är enormt frustrerande att ligga inlagd igen.
 
Nu har det börjat vända lite smått iaf mot det bättre efter att man har medicinerat mig väldigt kraftigt med kortison och immunsupprimerande medel,men läkarna säger att det här kan ta flera veckor till innan det vänder fullt ut och att man kan börja kika på om jag kan åka hem eller ej.
 
Det som har varit absolut jobbigast med att bli så här dålig, det är att all den fysik och alla de muskler som jag hade hunnit med att bygga upp när jag var hemma, de försvann på två veckor. Jag gick ifrån att vara 37 år till att vara 87 år på två veckors tid på sjukhuset, och anledningen till det är enkel. Ligger man och tappar närmare 5 liter vätska i diarré och inte kan sova, äta eller göra något annat än att sitta på toa så försvinner musklerna snabbt.
 
Det gick så långt att man till slut tog ett beslut att sätta in en analsond på mig för att jag ens skulle få en chans att ligga i sängen och sova utan att behöva springa på toa konstant.
 
Att sen inte klara sig själv på något sätt alls, utan behöva hjälp med allt från att komma upp ur sängen, till att duscha, äta, dricka mm, det tär på en mentalt och jag förstår mig verkligen på de stackars gamlingar som är vana vid att klara sig själva hemma hela livet och sen helt plötsligt behöver hjälp med att ta hand om sig själv att det kan gå fruktansvärt snabbt att tappa livsgnistan.
 
Nu har ju jag en livsgnista som heter duga, men när det var som värst, då var det riktigt jobbigt mentalt och jag fick gräva riktigt djupt för att orka.
 
Idag så har jag kunnat börja äta lite smått igen, men det är soppor och liknande som gäller för min del, jag kan ta mig till toaletten igen med hjälp av ett gåbord men behöver fortfarande hjälp att ta mig från toaletten och likaså med att duscha.
 
Men som  jag har sagt så många gånger innan, personalen här på avdelningen är helt sagolikt snäll och underbar som hjälper till på alla sätt möjliga!
 
Nu har jag fått känna på hur det är att vara en "grönsak" på ett sjukhus,och det är inget som jag önskar någon annan!
aml, gvh, leukemi,

21 kommentarer

Camilla

04 May 2013 19:21

<3

Madde

04 May 2013 19:34

Jag lider med dig !
Jag vet ju vad du gått igenom .
Jag har ju gjort detsamma .
Jag fick ju mina nya celler i september 2012 .
Jag är glad att läsa att du är på bättringsvägen . Hoppas du får komma hem till din familj snart och att du får tillbaka dina krafter .
Mvh Madde

jarmo salminen

04 May 2013 19:36

Du är en kämpe grabben.

Linda och Peter

04 May 2013 19:48

Lari, det finns inte ord för att beskriva det du går igenom. Tack o tack att du är så stark som du är!! Vilken kamp och vilken kämpe. Vi ser fram emot när du får komma hem men huvudsaken nu är att du blir bra. Stor kämpa-påkram!!!

Jenny Mahlberg

04 May 2013 19:51

GvH var nått som jag ständigt oroade mig för. Och gör det fortfarande...
Jag hade bara lite grann i munnen. Tyckte inte att jag var så besvärad av det, men märkte ju när det försvann vilken skillnad det blev.
Hoppas det vänder för sig snart.
Stoooor kram!

Sean

04 May 2013 19:51

Du är så STARK Lari! Har själv haft en dålig i magen dag hela natten och fram till nu, och bara det har känns som 2v . Tänker på dig och jag ber för att du ska bli frisk !

Solveig

04 May 2013 20:02

Kan bara önska DIG ALL KRAFT att orka vidare och en lite ljusning finns ju! Du är på UPPÅT! Vi är MÅNGA som tänker på DIG och önskar GODA dagar efter denna pärs!!

Annchristin Strandlund

04 May 2013 20:36

Nu är det slut på alla bakslag, nu blir det bättre. Jag vet att att personalen på onkologen i Umeå är änglar, som tur är. Kramar från oss i Näsåker.

Beem

04 May 2013 20:42

Aj aj så tufft du har. Jag är full av beundran för din styrka. De kämpar med svackor - riktigt djupa - men du tar dig upp. Det är styrka.
Jag önskar så att du snart ska få komma hem till din familj.
En kram med styrka till dig.

Izabella

04 May 2013 23:32

Du är en riktig kämpe! Ge inte upp, hur jobbigt än det var/är. Vi från Småland skickar dig massor av stärkande och positiva tankar och håller tummarna för att du ska snart ska kunna återvända till din familj.

Camilla

05 May 2013 00:23

Sänder dig en riktig Bamse styrkekram att du tillfrisknar snart och får vända hem till familjen igen:-)

Carina M

05 May 2013 08:52

Beundrar din styrka och att du kan sätta ord på allt! Härligt art du orkar skriva till oss änglar!

✫ Fru Eriksson

05 May 2013 10:19

Vet inte vad jag ska "säga" Lari....
Kramas istället så Kraaaaaaaaam på Er//

Carina Selvin

05 May 2013 10:23

Krya på dej, du är en kämpe. Varma kramar

Susanne

05 May 2013 12:21

Usch! Jag hoppas du får komma ordentligt på bättringsvägen nu och slipper fler såna här (o)turer....

Jag blir jävligt påmind om att påminna mig själv varje dag om att vara tacksam över att jag är frisk...

Krya!!!!!

Katarina

05 May 2013 23:19

Åh, jag lider med dig också. Hoppas verkligen att allt elände tar slut snart och att du får njuta av familjen och ditt hem. Att vara en grönsak på sjukhus är verkligen inte kul för någon.

Jessica

06 May 2013 19:04

Hejsan. Jessica heter jag och jag började följa din blogg ( och din fru's) bara för någon vecka sedan. Jag hade bestämt att jag inte ska läsa en massa info och bloggar...men din bara det blev så att jag var tvungen o klicka ;) Det var så mycket som var så likt mitt "fall"kusligt mycket. Har också legat inne jättemycket på sjukan :(.....Började med halsont på mig också mm mm.....Jag fick min diagnos AML i dec-12 . Jag väntar nu på transplantation, jag blir inlagd på måndag den 13:e och den 22:e är det planerat. Donatorn är också från England Wales och är lika gammal som jag ;) Så många känslor som far runt i kroppen, rädd, spänd, nervös, förväntansfull, glad. usch denna sjukdom önskar man ingen alltså!!!! Jag förväntar mig att det kommer bli skit jobbigt, med GVH mm mm ...blir det lindrigare så är det ju bara ett plus:) Skönt o läsa att du äntligen börjar friskna till, kämpa på, så du snart får komma hem till dom dina :)

Heidi

06 May 2013 20:59

Har tänkt på dig massor. Varit inne på din blogg i flera veckor, din sambos.. undrade om det hänt ngt "allvarligt" .

Tänker på dig /er mkt ♥

thinki.se

09 May 2013 16:50

Huuuh vilken pers. Elände att behöva få detta också. Beundrar dig något enormt för din gå på vilja. Massa tankar och kraamar och bli frisk fort!

En flicka som är stark

11 May 2013 17:22

Kämpa kämpa kämpa och krya på dig! Vet själv hur det är att vara inlagd på sjukhus i långa perioder.

Jag hejar på dig!

Jonas Å

28 May 2013 18:08

Tänker på dig Lari! kämpa!

Kommentera

Publiceras ej