Tack för högkostnadsskyddet!

3kommentarer

En sak som jag inte tror att man tänker på speciellt mycket förrän det att man verkligen blir sjuk och springer till apoteket och till diverse olika sjukhus och vårdcentraler, det är hur mycket pengar allt kostar egentligen.
 
Jag har varit sjuk i över ett år nu, och har en medicinlista som är lång samt massor av besök och dygn på sjukhus och jag har dessutom genomgått cellgiftsbehandlingar, stamcellstransplantation och varit inneliggande med infektioner och komplikationer.
Hur mycket allt har kostat egentligen, det har jag inte en blekaste aning om, men jag vet att det är miljonbelopp!
 
Visst, det är inte gratis att vara sjuk... När man är inlagd på sjukhus så betalar man 80:- per dygn vilket då iofs täcker allt. Det vill säga mat, mediciner, behandlingar, vård osv osv.
Det blir några tusenlappar per månad, men om man jämför med andra länder, t ex USA där man måste ha försäkringar för allt så är det småpotatis i sammanhanget.
 
I Sverige har vi ett högkostnadsskydd för sjukvård och för mediciner, och jag är otroligt glad för det. Skulle jag betala all medicin själv till fullt pris, så hade jag inte ens haft pengar att plocka ut alla mediciner som jag behöver, och vissa mediciner skulle jag inte ens ha råd att plocka ut alls för att de är så makalöst dyra.
 
Några exempel på mediciner och deras pris:
 
VFend (medicin mot svamp) - 14 460:- för 28 tabletter
Noxafil (medicin mot svamp) - 6300:- för en flaska som räcker en vecka
Valcyte (medicin mot virus) - 14 600:- för 60 tabletter
 
Ja, det här är tre av de dyraste medicinerna jag äter idag eller har ätit, och som ni ser är det otroliga priser på dem. Sen om man tar Noxafilen som exempel, så är det en medicin som jag skall äta i ett år ungefär, dvs 52 veckor vilket innebär att årskostnaden skulle vara över 320 000:-.
 
Tack vare högkostnadsskyddet, så behöver man inte betala mer än 2200:- per år för mediciner som är förmånsmärkta.
 
Man läser nästan dagligen om missar som sker inom sjukvården med dödsfall och händelser som gjort att människor tagit skada och det är självklart otroligt tråkigt att sånt händer, men om man tänker på hur många som går genom sjukvården med ett gott resultat så tycker jag verkligen att vi har ett otroligt bra välfärdssystem, iaf gällande sjukvård!
 
Visst finns det alltid saker som kan bli bättre, det har jag märkt under det år som jag har varit sjuk, men ändå, jag har fått den hjälp jag behöver och kan sikta in mig på ett liv i friskhetens tecken!

3 kommentarer

A'

27 Jul 2013 20:08

Många, många styrkekramar till dig, Lari!

Jag hoppas och tror att du kommer att lyckas att besegra cancern!

Veronica

30 Jul 2013 00:32

Ja, synd bara att inte alla mediciner som är livsnödvändiga går under högkostnadsskyddet. Där kan vi faktiskt bli bättre tycker jag. MEN, vi har det ändå rätt bra.

Micke

25 Sep 2013 01:48

Det är mycket som slängs, det måste vi få ordning på bara...!

Kommentera

Publiceras ej