Pastarecept!

4kommentarer

Frågan har dykt upp av några om receptet på pastan jag gjorde och hade bild på för ett tag sen. Även om jag i stort sett aldrig lagar mat efter recept så ska jag göra ett försök att få ihop ett recept till er som vill ha.
 
Pasta med kräftstjärtar i saffransås
 
1 burk kräftstjärtar i lake
Morot
Palsternacka
Grön zuccini
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
Ett paket saffran
5 dl grädde
1 tärning fiskbuljong
Timjan
Svartpeppar
Salt
1 knivsudd cayennepeppar
Pasta av önskat slag
 
Som ni ser har jag inte angett några mängder gällande grönsakerna av den anledning att det är lite upp till en själv hur mycket man vill ha i och storleken på dem.
 
Gör så här iaf:
 
Börja med att sätta på en stor kastrull med pastavatten så att du inte behöver vänta på det sen.
 
1. Skiva lök och vitlök. Fräs i lite olivolja i en stor panna.
2. Tillsätt saffran och timjan (använder du färsk timjan kan du slänga i en hel kvist som du plockar upp sen)
3. Slå på grädden och i med buljongtärningen, låt puttra på svag värme så att såsen reduceras till "simmig" konsistens.
4. Gör fina tagliatelle av grönsakerna, det gör du lättast med potatisskalaren, dvs när du har skalat moroten t ex så fortsätter du bara att skala så du får fina tagliatelleliknande morotsbitar. Lägg i dessa i såsen och låt dem puttra med någon minut.
5. Smaka av såsen med salt, peppar och cayennepeppar. Man skall bara känna en antydan av cayennepepparn, så var försiktig.
6. Koka pastan al dente, dvs det ska finnas ett litet tuggmotstånd i den, och det gör inget om den är lite underkokt, för den ska ändå blandas ihop med såsen och blir lite mer kokt då.
7. När pastan är klar slår du i kräftstjärtarna i såsen och likaså pastan och blandar ihop allt. Om såsen sugs upp lite för mycket av pastan så kan du spä med lite vatten eller mer grädde för att få tillbaka det krämiga.
 
Servera direkt med ett gott glas vin till!
 
mat, pasta,

4 kommentarer

Linda

25 Feb 2013 21:49

Gött!! Tack, skall testas snarast :)

Mike

26 Feb 2013 13:33

Grymt gôtt tror jag Tack för receptet=)

✫ Fru Eriksson

27 Feb 2013 09:31

Mmmm...**Gottit**
Ska terstas :) Tack för Receptet!

Tina

01 Mar 2013 19:08

Låter supergott!
Är det ok om jag lägger in den på min blogg när jag testa? Har två bloggar, en där jag har både recept och livet i stort och en med bara recept. Den heter www.hundraprocentrecept.blogg.se.
Titta gärna in om du hittar något spännande när du har ork att laga mat:)
Lycka till med allt!
Vänligen Tina i Östersund

Svar: Hej!Klart att du får lov att lägga ut det...bara skoj om det är fler som får testa på lite god pasta.
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej