Med ett leende på läpparna...

10kommentarer

Cancer - Det är ett otroligt laddat ord, ett ord som för med sig massor av tankar, funderingar, rädslor och många drabbade.
 
Det är många som har skrivit till mig och berömt mig och Elin för hur otroligt starka vi är och hur vi kämpar och  jag tänkte ta upp det lite här och nu.
 
Jag har alltid varit en person som tar motgångar med en klackspark och vet att efter regn kommer sol. Visst har jag haft många stunder i mitt liv då jag har känt att livet varit orättvist och att man funderat på varför det ska drabba mig.
Men, det har ändå varit saker som har präglat mig som människa och framförallt gjort mig till den jag är idag!
 
Motgångar och saker som drabbar en kan man hantera på många olika sätt och jag tror att jag har hittat en väg som funkar ganska så bra för mig.
 
Min uppväxt har inte varit den absolut bästa, det är en sak som är säker. Jag tänker inte gå in på anledningarna till detta, men det har varit tufft.
Men, jag är helt övertygad om att man kan göra olika väl i livet... jag valde att gå en viss väg, fast vägen för mig egentligen var helt utstakad att jag skulle bli ett problembarn och bråkstake, men den vägen valde inte jag.
 
När jag var mindre så var jag inte den som var mest poppis i skolan, jag var inte den som syntes mest, gick hem bland alla tjejer eller den som alla hängde runt på rasterna och det är där idrotten kommer in i bilden.
 
Min mamma ska ha all credd för att hon har låtit mig prova på en massa idrotter när jag var liten även om ekonomin inte alltid var den bästa, men inom idrotten hittade jag en samhörighet och vänner med samma mål och intressen.
 
Mitt val hamnade på basketen slutligen, och det har nog varit min räddning, för när jag har haft det jobbigt på annat håll, då fanns basketen där som en andra familj.
 
Där lärde jag mig mycket om att tillhöra en grupp, att ställa upp för varandra och andra, att vara ödmjuk men också att kriga och vilja vinna! En utekväll på stan tillsammans med vännerna från skolan, den var inte lika viktig som att vara utvilad och laddad inför matchen vi hade dagen efter.
 
Det är saker som jag har med mig in i den här resan som jag går igenom nu, önskan att kriga och viljan att besegra cancern och vinna!
Visst har insatsen ökat med åren och framförallt de senaste åren. Jag har fått mycket mer att kriga för: En underbar fru, en son värd allt, ett jobb jag trivs med, en stad som jag kan tänka mig att bo i resten av livet, goda vänner med mera... insatserna har blivit större men det gör fighten så mycket lättare egentligen, för det finns inget annat alternativ än att vinna!
 
Ja, det svävade ut lite om min uppväxt och så, men det är ju faktiskt det som präglar mig som människa. Alla motgångar vi har gör oss till de människor vi är idag. Det finns två sätt att hantera med svåra saker, antingen så dras du ner av dem och går ner dig, eller så övervinner du dem och växer ännu mer som människa och det är den vägen jag väljer att gå!
 
Jag kan ge ett exempel som är lite talande för hur jag fungerar:
 
När jag fick jobb som brandman här i Sundsvall, då hade jag precis gått klart brandskolan och hade sökt jobb lite överallt. Jag blev erbjuden ett vikariat här uppe från februari till slutet av maj, utan några garantier på fortsättning. Men vafan, vad hade jag att förlora, det var en station jag hade fått ett gott intryck av och kände att där kan jag bo och jobba.
Sagt och gjort, jag hade två veckor på mig att ordna allt hemma... lyckades hyra ut min lägenhet, men hade inget boende uppe i Sundsvall, men ordnade så jag fick bo på brandstationen.
Så jag packade min lilla golf med så mycket saker jag bara kunde få plats, hade polisen stannat mig på vägen hade de nog trott att jag var en tjuv eller nåt.
Jag lämnade alltså mitt trygga hem sen 20 år tillbaka på en chansning på ett jobb för några månader, men se vart det har fört mig istället... precis dit jag vill!
 
Dagarna innan jag åkte uppåt så tatuerade jag in mitt livsmotto på underarmen. Omnia Solvunt vilket betyder Allting löser sig och det är verkligen mitt livsmotto.
 
 
Självklart har jag haft mina dagar då jag inte kunnat hålla tillbaka tårarna och tänkt på den absolut värsta utgången, men det är något som jag snabbt hanterar och trycker bort, för det är inte den energin jag behöver utan tvärtom. Fokus för mig ligger hela tiden på allt som väntar efter att jag blivit frisk.
 
Elin och jag SKA få till ett hus som vi kan bo i när jag är frisk, vi ska kunna ta båten med Ludvig och dra upp gös och gädda i sjön, vi ska kunna sitta och dricka morgonkaffet på verandan och blicka ut över sjön och njuta av livet.
Visst, vi har tuffa odds, men vi har varandra och vi har nära och kära... det ska bara gå!
 
När det gäller cancern, så tar jag an den här utmaningen med ett leende på läpparna just nu, för nu är det verkligen upp till fight, det är nu finnen i mig tittar fram och spottar SISU på cancern, sen får jag lite hjälp av en engelsman med förståss som har donerat stamcellerna till mig.
 
 
fight, kämparanda, känslor, sisu,

10 kommentarer

✫ Fru Eriksson

01 Dec 2012 13:20

Bra inlägg & jag känner igen mig i mycket...

Lämnar några rader som jag sparat som jag tycker är så bra!!

"Det finns saker som aldrig borde ha hänt, ord som aldrig borde ha sagts, känslor jag inte kan förstå att de fanns och människor jag önskar att jag aldrig hade träffat... Men det finns också minnen jag aldrig kommer att glömma, ord som alltid i mitt hjärta kommer att finnas, känslor som aldrig dör och människor jag inte kan leva utan och människor jag alltid kommer att minnas och älska..."


Tänkvärt...
Livet är för kort för att slarvas bort. Livet är exempelvis för kort för att bara äta gott på fredagar, bara älska på lördagar, att inte säga tack och visa uppskattning, att inte säga förlåt när man gjort fel. Det är inte mycket vi vet, men att livet är kort vet vi. Ändå lever vi som att den sanningen var lögn. Vi slösar med ögonblicken, vi skjuter upp kärlek, upplevelser och njutning... Vi kalkylerar med en evighet som inte finns. Ta vara på varje dag, de människor du har omkring dig och låt var dag bli en ny upplevelse.

Livet är kort, för kort att slarvas bort.

Du,Lari...Jag diggar dig & ditt motto :)

Mitt är...
Lev i nuet Ta ingen Inget för given/givet...
Livet går inte i repris/Styrke Kramar till dig & din fina familj!!!

Svar: Du verkar vara en riktigt vettig människa du med! Trots tuffa besked och motgångar lever du med ett leende på läpparna...=)Kramar!
Lari Salminen

Åsa Erlingsson

01 Dec 2012 13:29

Vad fint skrivet <3 . Allt kommer att gå bra för er allihop med den inställningen Lari. Man kommer väldigt långt med att vara positiv när det känns som mörkast. Tänker på er / kram


Svar: Inställning är en stor del av att bli frisk!
Lari Salminen

Susanne

01 Dec 2012 14:01

Så underbart, vackert och sant skrivet! Jag håller mina tummar för dig å din familj Lari! Du har rätt inställning och detta ska gå vägen, så är det bara! :)

Mvh Susanne

Svar: Tack så mycket!
Lari Salminen

jarmo salminen

01 Dec 2012 16:34

Fint skrivet Lari.

thinki.se

01 Dec 2012 17:05

Fantastiskt med donation!
Gillar din tatuering!
Det är alltså en fryd att läsa dina inlägg - texter!
Din otroliga livsenergi smittar! Underbart!

Svar: Tack tack!Kul att du gillar det jag skriver...
Lari Salminen

Linn

01 Dec 2012 20:38

du berörde verkligen mig med detta inlägg. jag ser verkligen upp till dig! herregud, vilken kämpe du är. har dig och dina nära i mina tankar!

Svar: Tack så mycket för dina ord!
Lari Salminen

Jultomten

02 Dec 2012 00:41

Vackert!<3
god jul

Svar: God jul på dig med!
Lari Salminen

Mariette

02 Dec 2012 12:24

Det kan ju inte annat än gå bra med din inställning... ditt motto snor jag rakt av ;)

Svar: Ja, jag hoppas att det är så att inställningen spelar roll!Varsågod att använda mitt motto... det är ett bra sådant! ;o)
Lari Salminen

Cicci

03 Dec 2012 21:10

Hej! Jag har läst om er en längre tid nu.
Hoppas innerligt att detta går vägen.
Var stark du kommer klara av det. Du har dina nära och kära och du tänker positivt. Det finns ingen back bara framåt.!
All lycka nu.

Kramar

julia

04 Dec 2012 22:56

Så hemskt! Har själv en moster som har ryggmärgscancer, och vad jag har förstått så är det en ganska ovanlig form av cancer :( Det är synd att sånt här oftast drabbar dom bästa människorna :(

Svar: Usch, ryggmärgscancer låter inte alls något bra. Jag har dålig koll på hur det är, men låter svårbehandlat.Hoppas att hon klarar av det bra ändå!
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej