Att äta trots att man inte har matlust...

11kommentarer

Ja det här med att äta och ligga på sjukhus en längre tid är inte det lättaste, det kan jag lova er, speciellt om man har genomgått cellgiftsbehandlingar för de påverkar en på så mycket negativa sätt som påverkar matlust och allmänmåendet.
 
Men något som jag har reflekterat över nu när jag har varit här i Umeå ett par veckor, det är vilken makalös skillnad det är på tänket om kost mellan Landstingen.
 
När man ligger på hematologen och genomgår tuffa behandlingar och mår pyton och dessutom är under behandling lång tid, då är det en sak som läkare och sköterskor håller stenkoll på, och det är hur mycket man äter och dricker.
 
Det är en av de absolut viktigaste sakerna för att kunna bli bättre snabbt, och för att man inte ska rasa helt och hållet i vikt. För rasa i vikt, det gör man... jag tappade som mest 13kg när jag låg i Sundsvall. Visst mycket av det är muskelmassa som inte underhålls, men så funkar ju kroppen med, att om den inte får i sig tillräckligt med kalorier på en dag så måste den ta av något annat, och tyvärr är det inte fettet som ryker först, utan musklerna.
 
Hade det varit fettet, då hade man sagt "Hej beach 2013" när man kom ut från sjukan... värsta deffen i så fall, men icke!
 
Problemet som har uppstått för mig är att pressen på att äta och att tvinga i sig mat när man verkligen mår pyton och inte ens kan tänka sig att stoppa en godisbit i munnen är att det blir en ond cirkel. För mig var maten något enormt ångestladdat när jag tillbringade tiden i Sundsvall. Jag tittade på klockan någon timme innan det var lunch och då kom ångesten krypandes att snart är det mat.
 
Sköterskorna där försöker verkligen med allt, men de har inte resurserna för att kunna hjälpa en på bästa sätt, för urvalet av mat och alternativa rätter är så otroligt små. Jämför man med Umeå, så är skillnaden gigantisk.
 
Först och främst så är kvaliteten på maten i Umeå många gånger bättre. Man använder sig av ett uppvärmningssätt som gör att maten ser aptitlig och fräsch ut, dessutom så smakar den mycket mer än maten i Sundsvall.
I Sundsvall så kommer maten i värmeskåp som pluggas i väggen 1-2 timmar innan det är dags att servera maten, vilket innebär otroligt lång uppvärmningstid.
 
Menyn för veckan skiljer sig med. I Sundsvall så finns det en rätt att välja på, en till lunch och en till middag, sen kan man beställa önskekost om det är något man inte vill ha, men då måste det beställas två dagar innan och hur lätt är det att veta vad du vill äta om två dagar när du mår dåligt nästan dagligen?
 
I Umeå så finns det fyra maträtter för varje dag man kan välja mellan, dvs dubbelt utbud och du kan själv välja om du vill ha en rätt till lunch eller middag, eller samma rätt båda målen. Visst, du måste beställa din mat dagen innan, men det är ändå mycket bättre urval och större möjligheter att välja något som du vet med dig kanske skulle kunna funka.
Om det nu skulle vara så att du har en dålig dag och inget av det som du har bestämt funkar just den dagen, då finns det en meny med smårätter som allltid finns om det inte är slut förståss. Det är bland annat: Paj, spagetti och köttfärssås, lasagne, diverse soppor, omelett, pannkakor, crepes, toast osv osv.
 
(Menyn med smårätter i Umeå)
 
I Sundsvall försöker man så gott man kan bland sköterskorna, svänga ihop en omelett om det finns ägg, värma en paj från felix, om det råkar finnas någon, men sen så tar möjligheterna slut ganska så snabbt.
 
En annan sak som skiljer sig massor, är att i Umeå så finns det en kyl ute i korridoren med lite blandat gott, bland annat läsk, mineralvatten, juice, jacky chokladpudding och någon liten kakbit och där får man som patient gå och ta det man vill. Det är inte så viktigt vad det är för kalorier man får i sig, utan bara man får i sig är lite mottot som finns, och läsk är ju lätt att få att slinka ner. Självklart är det bästa vanlig mat, men kan man inte, så kan man inte.
 
Ja just det, jag glömde det ju det som imponerar mest... några gånger varje vecka så bakar personalen egna kakor av olika slag här på avdelningen, vilket jag tror kan locka många till att ta en liten extra fika och få lite fler kalorier på en dag.
 
Jag förstår att man sparar massor av pengar i Västernorrland, men vafan, man kanske måste börja kika lite på vad som är viktigt för patienterna och personalen, och inte bara sin egen plånbok eller bästa kompisen som råkar vara konsult! (Ja, en förbannad käftsmäll åt de som bestämmer)
 
Tyvärr tror jag inte att det kommer bli någon förändring förrän någon högt uppsatt som har något att säga till om gällande dessa frågor själv drabbas av någon liknande sjukdom.
 
Om man inte får i sig tillräckligt med kalorier på en dag, då kan man få en sån här trerätters: 
 
Trerätters (Frukost, lunch och middag i ett)
 
illamående, kost, mat, sjukhus,

11 kommentarer

Emma

12 Dec 2012 19:10

Kul att läsa din inställning till mat och aptitlöshet. Jag läser till sjuksköterska och tampas just nu dagligen med patienter med dålig aptit på min praktik. Utbudet är så otroligt litet och det finns i Norrköping INGEN annan rätt att välja mellan. Det är en maträtt som gäller. Annars finns det mackor, kräm, yoghurt, näringsdrycker etc. Håller verkligen med att fler borde ta efter Umeå. Låter fantastiskt bra! Just nutrition är ju så himla viktigt för kroppens läkningsförmåga. Mer än vad man tror. Så det är verkligen något som bör bekostas tycker jag.

Hoppas att behandlingen går bra och att du mår bättre snart! /Emma

Svar: Ja det är hemskt att man inte ägnar mer pengar på sådant som kan få en patient att må lite bättre och kanske bli utskriven snabbare.Men, tydligen ett ganska så vanligt problem runt om på sveriges sjukhus.
Lari Salminen

AnnaE

12 Dec 2012 19:30

Härligt att läsa att du mår bättre å kämpar på.. Har varit inlagd i Umeå med min son 2ggr då han har opererats. Och han har tyckt att maten har varit såå bra :-)
Jämförde med när vi bodde på hotell i Thailand ;-)
Bra betyg :-)
Kämpa på.. Styrkekramar till er från Skellefteå

Svar: Hej!Ja, det är verkligen skillnad på sjukhusmaten mellan länen.
Helt klart ett bra betyg för Umeå av din son...
Tack och kram!
Lari Salminen

Jenny Mahlberg

12 Dec 2012 19:39

Ja det där med maten var verkligen jobbigt. I Sundsvall mådde jag illa bara jag såg brickan. Ibland räckte det med att bara se på klockan att det snart var dags för lunch.
Gick lite bättre i Umeå. Men nån vecka efter transplantationen fick jag blåsor i munnen och halsen så då gick det inte att äta alls.
Hoppas du slipper dem!

Svar: Ja, det är exakt samma känsla som jag fick i Sundsvall... ville inte ens se matbrickan!Jag har fått lite irritation i munnen och halsen, men inga blåsor än... men det finns ju en risk att det kommer.
Lari Salminen

Gudrun

12 Dec 2012 22:13

Jag säger bara glass!! När min dotter transplanterades och fick alla dessa blåsor i munnen var glass det enda som gick ner. Isglass gjorde att det inte gjorde så ont i munnen av alla blåsorna. Hon åkte på näringsdropp också förstås men glassen räddade många dagar.

kämpa på!!! Det kommer att gå hur bra som helst :-) Kram till dig och din familj

Svar: Ja, glass har jag hört är vanligt, och att suga på is. Allt för att lindra smärtan.
Lari Salminen

Gun-Britt

12 Dec 2012 22:26

Håller med dej angående maten Lari. Låg på Nevro i Umeå för 1 år sedan och kanongod mat. Jag åt upp allt alla måltider! Där gick dom runt någon timme före och tog upp beställning , många rätter att välja på. Och det smakade MAT av det, kryddigt och bra. Önskar dej fortsatt tillfrisknande och kram till Er!

Svar: Precis, bara en sån sak som att maten verkligen smakar gör ju att det är lättare att få i sig.
Lari Salminen

Veronica

12 Dec 2012 23:56

Umeå borde vara en förebild för många sjukhus uppenbarligen. Det man "slösar" på maten tar man ju igen på att patienterna fortare kommer från avdelningarna så det är en konstig besparing. Lund Barnsjukhus tycker jag också är helt okej även om det inte alls är som i Umeå.
Själv låg jag inlagd i just Umeå i tre månader för 13 år sedan och då erbjöds endast en maträtt, oavsett allergi - och allt innehöll mängder med dill så det kan jag inte äta nu.

På tal om aptit så förstår jag att det måste vara oerhört tungt och pressande. Du vet att du måste äta men kan inte. Vilken pärs!

Hoppas det ger med sig snart!

Svar: Ja, det kan vara så att Umeå ligger i framkant. Sen så tror jag att de har fått lite extra förmåner här på hematologen just för att det är så svårt att äta och finna matlusten pga cellgifterna.Men jag vet att andra avdelningar även har dessa möjligheter med smårättersmenyn.
Lari Salminen

Tomas Gardell

13 Dec 2012 09:08

Det låter verkligen kanon med ett stort utbud.
Karolinska sjukhuset i Huddinge serverade endast microuppvärmd mat, oavsett om det var grönsaker på eller inte när jag var inlagd. Fullkomligt vedervärdigt och helt oaptitligt!
Vi insåg snabbt att enda sättet att bli frisk var att aldrig äta deras mat. Helt sjukt att de serverar sånt skit till cancerpatienter. Min fru kom med matlådor och sallader varje dag och jag är helt säker på att det gjorde hela skillnaden.

Med bra kost och bra träning hjälper du kroppen hjälpa sig själv. Synd bara att sjukvården jag sett inte kunnat hjälpa till med varken kost eller träning. Tur att de åtminstone har bra mediciner och bra personal.

Svar: Ja ni är inte de enda som har haft anhöriga som kommer med matlåda till inlagda, det hände en hel del i Sundsvall.
Precis som du säger, genom bra kost och motion så kommer man tillbaka mycket snabbare och kroppen kan läka snabbare.
Lari Salminen

Brittmarie Eriksson

13 Dec 2012 18:54

En kyl med olika grejor och energi drycker mm hade de i dagrummet på Gyn. i Östersund redan på 90-talet när mamma låg där. Dåligt i Sundsvall.

Lena

13 Dec 2012 22:53

Forstår deg mer enn du aner!! Maten er medisin i seg selv og jeg tror også at de som "styrer" må bli syke selv for å se dette med egne øyne. Trist at det skal være slik!!!
Men godt at du tvinger i deg litt, eller får servert treretters på sølvkompisen din ;-)

Hang in there man, det kommer bedre dager :)

Varm styrkeklem

Nilla - Sjuksköterskestudent

17 Dec 2012 12:04

Jag blir så glad över att läsa att det faktiskt finns sjukhus som har lagt ner lite extra tid på att tänka över matutbudet! Jag har bara några få veckor kvar på min utbildning och möts varje dag av människor som på grund av olika saker (bland annat cytostatika) inte lockas av mat för fem öre. Jag försöker lösa det på bästa möjliga sätt men det är inte det lättaste när utbudet inte är särskilt varierande, tyvärr!

Svar: Ja tyvärr är det inte lätt att få en stor oljetanker att vända på snäv yta, fast i VLN är det nog en hel kontinent man behöver vända på.Men skönt att det kommer lite nya krafter som kan ge lite energi i den viktiga kampen.
Lari Salminen

Elin

25 Dec 2012 18:43

Hej! Blir så glad utav att läsa dina inlägg och se att du verkligen kämpar för att bli frisk. Men jag har en ide till dig. Det kan låta konstigt när man inte är insatt, men det är definitivt värt att prova.

Alla vet vi nog att kosten påverkar mycket utav hur våran kropp mår och vilka sjukdomar man kan få. Äter man mycket socker tex så ökar risken för diabetes, dricker man mycket mjöl ökar riskerna för vissa sorters cancer hos män, osv..
Det vet vi ju alla att man inte kan äta vad som helst utan att det visar resultat hos oss.

Jag känner till folk som haft diabetes och cancer och botat det på sex dagar utan någon medecinisk behandling. På fyra dagar försvann diabetesen och den sjätte dagen var även cancern försvunnen. Detta är inte den enda personen som bekämpat dessa sjukdomar så snabbt, det är ganska många faktiskt. Det enda denna killen gjorde var att ändra om i kosten..

Han bestämde sig för att rena sin kropp ifrån alla gifter, så han valde att endast äta ''ren mat''. - raw food.
Detta är tillmestadels frukt och grönsaker, alltså mat som ej är uppvärmd.
Han lät kroppen sköta sig själv i några dagar och blev vegan i ungefär en vecka. Från att ha gått ifrån en massa cellgiftsbehandlingar och medeciner till ett friskt liv på endast en vecka pga kosten är ju helt fantastiskt, och det är möjligt.

Säger inte att detta kan bota alla sjukdomar, men kosten gör fruktansvärt mycket för hur våran kropp mår. Det är ju utifrån det vi stoppaar i oss, alltså kroppens förutsättningar som den kan bekämpa virus och annat som drabbar oss. Jag säger inte detta för att klanka ner på någon mat, utan för att kanske ge dig lite inspiration till att testa på denna dieten, allting är ju värt att testa!?
Jag hoppas verkligen du blir frisk ifrån detta du lider utav!

Kommentera

Publiceras ej