Göra sig rolig på vems bekostnad?

293kommentarer

Jag skrev en statusuppdatering på Facebook idag som har gnagt inom mig några dagar... det såg ut så här:
 
"Just nu så snurrar det en grej som nog är god i tanken, men som jag ifrågasätter stort ändå.

Man skall skriva en status på sin sida och den som kommenterar eller gillar får i uppdrag att göra detsamma.

Det handlar om statusar som t ex "Visade brösten för att slippa en fortkörningsbot", "Inget toalettpapper, strumpor adjö.", "Jag har beslutat att stoppa användningen av underkläder" och så vidare.

Tanken är att man skall göra detta för att väcka medvetenheten om bröstcancer och prostatacancer.
Min undran gällande det här är HUR det väcker medvetenheten för dessa cancersorter???

Först och främst så fattar inte större delen av de som läser en sådan status varför man har skrivit den och får inget veta förrän man har gillat eller kommenterat. Sen så genererar det absolut inget stöd för kampen mot cancer, och sist men inte minst som cancerdrabbad själv så tycker inte jag att det är ett ämne att skoja om med tanke på att det är en så otroligt allvarlig sjukdom som drabbar var tredje person och ännu fler anhöriga som mår dåligt när ett sådant besked slår ner på en. För att inte tala om hur många som har förlorat kampen mot detta monster.

Nä, vill ni istället väcka medvetenhet och uppmärksamma cancer så tycker jag att ni ska sätta in en slant hos CancerfondenBarncancerfonden eller någon liknande organisation.

Tanken är god, men jag tycker att den missar målet med lite för många meter...

Ni får mer än gärna dela det här inlägget så vi istället faktiskt ökar medvetenheten och uppmärksammar det riktiga syftet, nämligen att bekämpa cancer."

Inlägget har redan delats ett antal gånger och det i sig är ju helt underbart, för jag tycker inte man skall använda sociala medier till sån skit (pardon my french).

Visst, tanken är god egentligen kanske, men samtidigt... man använder sig av humor och gör sig rolig inför sina vänner och bekanta på Facebook, men på vems bekostnad?

Så här ser hela meddelandet ut som man får när man gillat eller kommenterat en sådan status (kan säkert vara lite olika skillnader):

"Du skulle inte ha kommenterat eller gillat mitt inlägg!

Nu måste du välja något av följande och klistra in den på din vägg.

Detta är 2014 års spel för att väcka medvetenhet om bröstcancer och prostatacancer.

Var inte en glädjedödare, välj något av följande och ändra din status:

1) Satan vad mina pungkulor är svettig
2) Visade brösten för att slippa en fortkörningbot

3) Har någon en tampong, mina är slut?
4) hur tar jag bort fotsvamp?
5) Varför är ingen här när jag är kåt?
6) Inget toalettpapper, strumpor adjö.
7) Jag har blivit erbjuden en position som en kondomtestare, men jag tvekar. Jag tror jag är kär, vad ska jag göra?
9) Jag har beslutat att stoppa användningen av underkläder
10) Det är bekräftat, jag kommer att bli en mamma / pappa!
11) vann 5089,32 kr på lotto
12) Jag älskar min stora fasta bröst.
13) Jag svänger mina pungkulor fram och tillbaka.
14) Det var inte en fis, nya byxor, tack. Lägg en av dessa utan förklaring. Jag beklagar djupt - Jag blev också lurad !!!! Ser fram emot att se din status."


En sak som stör mig extra mycket, är just det här med att man inte ska vara en glädjedödare. Jag undrar, vad är det som är glädjande med cancer? Ja, kanske om du lyckas vinna över skiten, men annars tror jag inte att det är många där ute som har drabbats av cancer som tycker att det är så glädjande.

Sen tycker jag att det är ganska så osmakliga alternativ, iaf många av dem. Men de är till för att göra sig lite rolig inför sina vänner på Facebook. Men då kommer jag åter tillbaka till frågan: På vems bekostnad?

Ja, det blir ju på alla de som drabbats av cancers bekostnad. De som har förlorat kampen, de som har en släkting eller vän som gått bort eller de som faktiskt kämpar mot cancer i nuläget.

Nä, absolut inget roligt i sådana här kedjebrev på sociala medier.

Gör det rätta istället om du vill uppmärksamma cancer, skänk en slant så att vi kan lära oss mer om hur vi kan vinna över skiten!

 

 

293 kommentarer

Henrik C

05 Sep 2014 20:33

Bra Lari!
Jag fick en sån och jag tänker inte vara med på alla larviga utmaningar och statusuppdateringar så jag nöjer mig med att stödja några fonder med pengar utan att skylta med det.
Det är säkert en del som tycker att jag är larvvig som inte gör det men sånt brukar inte bita på mig i alla fall :-)
HC

Emily Andersson

05 Sep 2014 20:39

Jag har faktiskt i denna vecka med STOLTHET blivit stamcellsdonator i tobiasregistret, DET tycker jag är att uppmärksamma och att alla hjälps åt. Ju fler i registret, desto fler kan hjälpa andra att övervinna denna hemska cancer!

/Emily

Emily Andersson

05 Sep 2014 20:39

Jag har faktiskt i denna vecka med STOLTHET blivit stamcellsdonator i tobiasregistret, DET tycker jag är att uppmärksamma och att alla hjälps åt. Ju fler i registret, desto fler kan hjälpa andra att övervinna denna hemska cancer!

/Emily

Elsa Svedholm

05 Sep 2014 20:53

Håller helt med dig helt o hållet. Jag delade din bild istället för löjliga ( i mitt tycke) kommentarer

/ Elsa

Maria Carlsson

05 Sep 2014 21:17

Jätte bra skrivet, håller helt med dig.

Camilla

05 Sep 2014 21:59

Håller fullständigt med Dig... Bra skrivet <3

Jenny Jacobsson

05 Sep 2014 22:05

Jag har för första gången valt att vara delaktig i denna återkommande "tradition",då min lillasyster lurade mig att kommentera då hon lade upp alternativ nr tio som status. Jag gör som se flesta andra då det gäller det mesta....jag donerar 200 kr i månaden till barncancerfonden,detsamma till läkare utan gränser och har tre fadderbarn. Jag blir irriterad på tiggare ibland,jag tycker att folk som vill rösta på SD borde pratas ner på jorden,att folk som står stilla på vänster sida i rullbandet på centralen borde flytta (inte bara från rullbandet),att "icebucket" utmaningen och även denna grej är löjliga. MEN.....vad gör vi inte för att blunda lite för det onda,att skoja bort det en liten stund,för att verkligheten är kanske lite för tuff just då. känner inte någon i min närhet som tror/tycker att cancer skulle vara roligt på något sätt. Men ibland vet man heller inte vad man ska säga,göra,tycka eller tänka. Jag hoppas och tror att de flesta av oss vill alla människor väl,och "humor" är ett sätt för oss att tackla många hemskheter i livet. Som överlevare av cancer valde jag idag att ta del av denna fåniga lek för att ibland kan man inte göra annat än att försöka ha lite roligt.

Svar: Jenny, jag håller med dig att humor kan vara bra. Humorn tog mig igenom de jobbigaste dagarna på sjukhuset.Men, jag tycker att det blir lite för lite fokus på syftet och istället mer en rolig grej som väldigt få faktiskt förstår sig på.
De som får meddelandet förstår ju, men det är ju bara en bråkdel av alla som läser statusen.
Absolut inget fel i att kunna skoja om cancer och svårigheter, det är nog viktigt, men det gäller att göra det på rätt sätt.
Lari Salminen

Anonym

05 Sep 2014 22:17

Detta inlägg delar jag. Instämmer till fullo.

Ida

05 Sep 2014 22:31

Tack!
Hade på känn att det var nåt lurt på fejjan. Inte vill man bli indragen i sånt där trams när det finns cancer på riktigt.
Tack igen!

Anonym

05 Sep 2014 22:55

Håller helt med. Bra skrivet! Hellre en slant till cancerforskningen än en fånig statusuppdatering.

Anonym

05 Sep 2014 22:56

Håller helt med. Bra skrivet! Hellre en slant till cancerforskningen än en fånig statusuppdatering./ Karolina

Tomas B Lindahl

05 Sep 2014 23:06

Nu har jag delat din blogg på fb och lagt länk till den i alla kommentarsfält som jag ser med liknande statusar.
Blev misstänksam, googlade och hittade din fina text. Tack!

Monica

05 Sep 2014 23:25

Du har så rätt och jag hittade hit genom en bekant som la ut en av dom statusuppdateringarna, så jag använde google och hittade hit. Jag har redan förlorat min pappa och svåger i kampen mot cancer, en god väns dotter har också tyvärr fått lämna oss alldeles för tidigt. Och jag har fortfarande vänner som kämpar. Jag stödjer både barncancerfonden och all annan cancerforskning, och håller mina tummar för att det kommer gå bra för dig!!

Britta

05 Sep 2014 23:43

Bra rutet , kämpar själv mot en kronisk cancer finns absolut inget roligt i det.

marianne

05 Sep 2014 23:51

Jag vart lurad till detta om vi kan kalla det spektakel! !!! Valde ett av alternativen och skrev på facebook och kunde sedan inte klistra in meddelandet på min vägg, jag blev förtvivlad!!!! Jag har alltså lurat skitmånga och ej kunnat bevisa att det var ett kedjebrev . Lägg ner sådant här skit och lägg pengar till bröst och prostata cancerfonden i stället man stödjer väl inte på ett sådant här sätt utan vem gynnar man, telia? Tack alla som visade mej medkänsla och grattade mej. Ni är alla värda uppskattning!!!!!!!

Jannica

06 Sep 2014 00:40

Tack Jenny för ditt lägg. Håller med ja.

Anonym

06 Sep 2014 08:36

Precis mina tankar för några dagar sen!

Patrik...

06 Sep 2014 08:53

den har används till annat än cancer innan. för har för mig att det var ett april skämt som nu nån har gjort om till detta.

Annika

06 Sep 2014 09:10

Bra skrivit! Förstod inte kopplingen och inget att skämta om!

Gunilla Råstock

06 Sep 2014 09:10

Exakt på pricken sådär reagerar vi också på denna lek. Jag är sekundärdrabbad genom min makes diagnos "symtomatiskt multipelt myelom", lite lika din men i benmärgen.
När gubben "gick på" en sådan där status så började han att gråta ( det har han bara gjort 3 ggr under de 4 sjukdomsåren. Första gången vid diagnos, andra gången vi insjuknande på nytt och tredje då försäkringskassan gav avslag) Så illa berörd blev han. Jag satte också upp en status på
min vägg ang detta, men det är så sorgligt att det ska behöva gå åt energi till att "laga kränkningar" när den energin är ytterst dyrbar, då den krävs för att bekämpa sjukdomen (el som för oss: "köpa" några extra år).
Ville bara stödja dig i din kamp mot ALLT och önska dig lycka till, samt säga tack för att du orkar belysa problematiken med att; delta i sådana här "lekar" utan reflektion och eftertanke!
Ha det så bra du kan
❤️
G

Gunilla Råstock

06 Sep 2014 09:12

Exakt på pricken sådär reagerar vi också på denna lek. Jag är sekundärdrabbad genom min makes diagnos "symtomatiskt multipelt myelom", lite lika din men i benmärgen.
När gubben "gick på" en sådan där status så började han att gråta ( det har han bara gjort 3 ggr under de 4 sjukdomsåren. Första gången vid diagnos, andra gången vi insjuknande på nytt och tredje då försäkringskassan gav avslag) Så illa berörd blev han. Jag satte också upp en status på
min vägg ang detta, men det är så sorgligt att det ska behöva gå åt energi till att "laga kränkningar" när den energin är ytterst dyrbar, då den krävs för att bekämpa sjukdomen (el som för oss: "köpa" några extra år).
Ville bara stödja dig i din kamp mot ALLT och önska dig lycka till, samt säga tack för att du orkar belysa problematiken med att; delta i sådana här "lekar" utan reflektion och eftertanke!
Ha det så bra du kan
❤️
G

Ulf M

06 Sep 2014 09:19

Ja men vänta !! Facebook "leken"gav en debatt som gav en tanke, som gav fokus på något jag inte tänkt aktivt på, på länge. Tänker nog donera lite pengar som följd. Enkelt att bara göra det och att göra det i telefonen är enkelt. :) Ta hand om er !!

Ulf M

06 Sep 2014 09:19

Ja men vänta !! Facebook "leken"gav en debatt som gav en tanke, som gav fokus på något jag inte tänkt aktivt på, på länge. Tänker nog donera lite pengar som följd. Enkelt att bara göra det och att göra det i telefonen är enkelt. :) Ta hand om er !!

Anonym

06 Sep 2014 09:22

Så bra skrivet. Denna dumhet kommer tillbaka i år igen. Men inga pengar kommer in av att skriva dumheter på Facebook.

MissManic

06 Sep 2014 09:34

Jag kan inte annat än hålla med! Skänk pengar till cancerfonden istället.
Dessa statusar gör mig bara irriterad och nu även förbannad.
Jag finner det riktigt kränkande mot alla som är drabbade av cancer.

Om jag nu skriver en sån status, vad är meningen? Det är ju inte direkt så att alla med cancer blir friska, så nej.
Lägg ner!

Carina

06 Sep 2014 09:37

Håller med, samma med den där hink utmaningen förstår inte hur det kan hjälpa ALS sjuka.

Quila o Ronja

06 Sep 2014 10:14

Hej.
Det här är så bra skrivet!
Finner inget som helst roligt i detta som snurrar runt på FB. Visst har det nu fått uppmärksamhet, men roligt? Näe, inte det minsta. Undrar om någon skrattar?
Jag skrev ett inlägg om detta på FB, och det blev så klart diskussion. Dom flesta verkar tycka som vi, men det finns vissa som ser det som en påminnelse. Visst......men det ÄR INTE ROLIGT! Bara hemskt.
Och det nämns inte med ett enda ord något om varför detta skrivs. Jag har inte själv fått detta, och skulle blivit riktigt ledsen om jag fått det.Näe, det finns så många andra bra sätt att hjälpa forskningen, att hitta en lösning på,denna hemska sjukdom, som tog min bästa vän från mig.
Jag vet inte om det går att följa denna länk.....
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
Inlägg av Susanne Stenberg.

Mina varmaste hälsningar till Dig
/Susanne

ebba

06 Sep 2014 10:17

Helt rätt, håller verkligen med :)

Nettis Grunelius

06 Sep 2014 10:41

Jag är också sååå trött på dessa löjliga saker som man ska göra, som inte hjälper någon med cancer ett dugg >.< .
Jag reagerade också på det där med "glädjedödare"... Jag tycker att det hela är sjukt osmakligt :( .
Med vänlig hälsning Nettis

Anonym

06 Sep 2014 10:44

Bra skrivet.

Carina M-G

06 Sep 2014 10:47

Jag är inte drabbad av cancer, men jag har flera andra kroniska sjukdomar. Jag "gick på det", men tycker att det är en rolig grej för det drar trots allt uppmärksamhet till sjukdomen. Titta bara på hur många som delar och är med på det. Likadant med Icebucket Challange, det är väl inte så fel att få se kändisar ta en riktig kalldusch. Själv är jag en glad skit som försöker se humorn i det mesta och vidhåller att det kommer positiva saker ur det mesta, ibland får man leta längre. Varma tankar till er som är drabbade på det ena eller andra viset

Anonym

06 Sep 2014 10:49

År 2007 förlorade jag min mor i just AML hon var då 44 år gammal. Jag skänker årligen pengar till cancerforskningen. Jag försöker också i all möjliga största mån försöka få folk att bli medveten. Genom att få saker som detta att cirkulera kan man få folk att tänka till lite extra när de just får det tillskriver. Ska vi som förlorat/ser folk som kämpar mot den här idiotiska sjukdomen donera pengar i tystnad. I går fick jag den här texten i min inkorg på fb och i samma tidpunkt överförde jag en liten insättning på ett av kontona du anger. Jag förstår din syn och accepterar den men att såna här saker inte ger något tror jag du har fel i. Snart är det oktober också och vi kommer bombarderas av rosa bandet produkter. Å ena sidan företag som vill tjäna pengar och pluspoäng, å andra sidan, många bäckar små, så ser jag det.

Fru A.E

06 Sep 2014 10:50

Bra skrivet,Lari ....

Jessica Håkanson

06 Sep 2014 10:50

Bra skrivet! Håller med dej. Den här utmaningen är urfånig! Har 4 stycken i närmaste familjen som på ett eller annat sätt drabbats av cancer. Varav en förlorade kampen. Jag fick utmaningen men den stannar där. Jag skulle inte ens komma på tanken att föra den vidare. Stödjer forskning på bröst och prostatacancer med ett bidrag istället.

Med vänlig hälsning Jessica

Anonym

06 Sep 2014 10:52

Folk gör det av välmening, men jag förstår verkligen vad du menar.

Anonym

06 Sep 2014 10:52

Folk gör det av välmening, men jag förstår verkligen vad du menar.

Anonym

06 Sep 2014 10:53

Så. Bra skrivet Cancer är inte mycket att glädjas åt har en vän som kämpar just mot cancer. Delar gärna ditt blogginlägg. Kämpa på du med kram.

Anonym

06 Sep 2014 10:53

Så. Bra skrivet Cancer är inte mycket att glädjas åt har en vän som kämpar just mot cancer. Delar gärna ditt blogginlägg. Kämpa på du med kram.

Ulla-Karin

06 Sep 2014 11:04

Detta som du skriver om tycker jag bara är fånigt. Det leder ju inte till någonting. Det hade varit annat om det hade varit kopplat till en donation, som Ice bucket challenge. Många tycker att den utmaningen är lika fånig, men eftersom den är kopplad till att man ska sätta in pengar till forskningen, har den inneburit att ALS-forskningen i USA fått in 500 miljoner kronor och här i Sverige har det kommit in över en miljon till forskningen. Det kan jag inte tycka är dåligt.

Anonym

06 Sep 2014 11:14

Bra skrivet! Jag skrev på FB att jag var en glädjedödare å tyckte att man skulle stödja någon cancer fond istället för att fåna sej! Kram ifrån mej!

Anonym

06 Sep 2014 11:21

All respekt till dig...men det faktum att dessa kedjebrev florerar och sedan genererar motsvar som ditt för att folk får lite dåligt samvete och därefter skänker en slant gör att det säkert kommer in massor med donationer. Otroligt smart "pr stunt". Jag har inget problem alls med det...vi som skänker har faktiskt råd med en hundring eller två. Och hade vi bara skänkt pengar utan att lägga den där töntiga statusen på fb hade det inte alls fått samma genomslagskraft. Men det förutsätter att någon i sin tur börjar sprida " var inte dum i huvvet, skänk pengar istället" statusar. Genialiskt. För pengarna går verkligen till något bra. :))) Kramkram!

Anonym

06 Sep 2014 11:23

All respekt till dig...men det faktum att dessa kedjebrev florerar och sedan genererar motsvar som ditt för att folk får lite dåligt samvete och därefter skänker en slant gör att det säkert kommer in massor med donationer. Otroligt smart "pr stunt". Jag har inget problem alls med det...vi som skänker har faktiskt råd med en hundring eller två. Och hade vi bara skänkt pengar utan att lägga den där töntiga statusen på fb hade det inte alls fått samma genomslagskraft. Men det förutsätter att någon i sin tur börjar sprida " var inte dum i huvvet, skänk pengar istället" statusar. Genialiskt. För pengarna går verkligen till något bra. :))) Kramkram!

Carolina

06 Sep 2014 11:32

TACK! Så bra skrivet. Jag bad folk att sluta skicka sådana "skitgrejer" till mig. Det stödjer ju inte oss som är drabbade att stå bredvid o säga "nawww" Jag bad folk stödja cancerforskning istället så de gör RIKTIG nytta o fick olika svar o inlägg som jag valde att inte kommentera. TACK igen för att du skriver ett sådant bra inlägg med hur vi alla känner som är drabbade.

Jonnie

06 Sep 2014 11:34

Fick oxå ett sånt meddelenade men svarade att jag tänker vara en glädjedödare. Sen förklarade hur många i min släkt som dött i cancer. Tror den jag svarade så blev sur för jag har inte hört nåt. Men det finna en del saker jag inte skämtar om å camcer är en av dom.

Anonym

06 Sep 2014 11:41

Förstår dig till 100. Och jag är ledsen för dig och alla andra som är drabbade av hemska sjukdomar.

Men vad jag vill berätta är min dotter 15 år har börjat göra armband där det i första hand stod FUCK CANCER där alla pengar skulle gå till Cancerfonden.
Men vad jag inte förstår är att detta fick hon kastat i huvudet för Cancerfonden hade pantent på det namnet.
Så där gick de miste om en pengar o en 15 årings förvirring.
Hon tänker på alla och nu kör hon armband med alla andra sorts diagnoser mm och kommer skänka en del till hjärnfonden uppdelat där även cancer kommer med.

Jag önskar dig all lycka 💖

Anonym

06 Sep 2014 11:43

Förstår dig till 100. Och jag är ledsen för dig och alla andra som är drabbade av hemska sjukdomar.

Men vad jag vill berätta är min dotter 15 år har börjat göra armband där det i första hand stod FUCK CANCER där alla pengar skulle gå till Cancerfonden.
Men vad jag inte förstår är att detta fick hon kastat i huvudet för Cancerfonden hade pantent på det namnet.
Så där gick de miste om en pengar o en 15 årings förvirring.
Hon tänker på alla och nu kör hon armband med alla andra sorts diagnoser mm och kommer skänka en del till hjärnfonden uppdelat där även cancer kommer med.

Jag önskar dig all lycka 💖

Anonym

06 Sep 2014 11:43

Förstår dig till 100. Och jag är ledsen för dig och alla andra som är drabbade av hemska sjukdomar.

Men vad jag vill berätta är min dotter 15 år har börjat göra armband där det i första hand stod FUCK CANCER där alla pengar skulle gå till Cancerfonden.
Men vad jag inte förstår är att detta fick hon kastat i huvudet för Cancerfonden hade pantent på det namnet.
Så där gick de miste om en pengar o en 15 årings förvirring.
Hon tänker på alla och nu kör hon armband med alla andra sorts diagnoser mm och kommer skänka en del till hjärnfonden uppdelat där även cancer kommer med.

Jag önskar dig all lycka 💖

bettan

06 Sep 2014 11:44

Håller helt med dig och jag väljer att dela ditt inlägg.

Anonym

06 Sep 2014 11:46

Tacksam om fler kan tänka efter en stund. Varma kramen

Anki Högling

06 Sep 2014 11:54

Jag miste min nästan sjuårige son för 17 år sedan i embryonalt rhabdomyosarkom. Jag kan för mitt liv inte se det "braiga" i att lägga ut de omnämnda kommentarerna i sitt flöde på FB. Jag begriper helt enkelt inte vilka de ska gynna. Nej, köp "Fuck Cancer"armbanden, lägg en slant i Barncancerfondens bössor där de förekommer istället för larvet på FB!

Anonym

06 Sep 2014 12:02

Helt jävla sjukt ju.. Jag har en bror som har Cancer

Anonym

06 Sep 2014 12:03

Håller helt med!
Som barn till två änglaföräldrar känns det som ett slag i ansiktet att folk faktiskt skojar om detta! Sjukt sätt att uppmärksamma på!
Jag delade ditt inlägg👍

Anonym

06 Sep 2014 12:19

Håller me! Bra sagt! Finns inget att tillägga

Nisse

06 Sep 2014 12:19

Jag fick ett sånt meddelande av en bekant och tyckte det är att förlöjliga oss cancersjuka.Gav upp bg nr till cancerfonden för att de bör på detta sätt tänka lite vettigare med att hjälpa till med en slant i ställe..

Nisse

06 Sep 2014 12:19

Jag fick ett sånt meddelande av en bekant och tyckte det är att förlöjliga oss cancersjuka.Gav upp bg nr till cancerfonden för att de bör på detta sätt tänka lite vettigare med att hjälpa till med en slant i ställe..

Anonym

06 Sep 2014 12:25

Både håller med och inte håller med, min pappa dog i cancer i våras men jag tycker ändå att detta är ett bra alternativ för att få uppmärksamhet för cancern. Människor i allmänhet springer inte omkring och tänker på att de ska skänka pengar till cancerfonden om dagarna, sådana här grejer kan få en del människor att haja till och faktiskt skänka de där pengarna de aldrig har tänkt på att de kunde skänka. De säger ju att all publicitet är bra publicitet, även den dåliga och cancerfonden behöver alla pengar de kan få in. Men det är ju min uppfattning om det hela och jag kan förstå om andra inte håller med.

Anonym

06 Sep 2014 12:42

Håller med! Fick också en sån men vägrar delta. Hatar kedjebrev av alla slag o har aldrig sett meningen m dessa. All eloge till dej som tar upp detta! Lycka till i din kamp o en stor kram! ♡

Kerstin Åhlander-Engström

06 Sep 2014 12:46

Tack för ett mkt bra och vettigt blogginlägg!
Jag fick ett par såna i min inbox, när jag kommenterade OCH sa ifrån blev hen sur och bara käftar emot! Jag väljer att vara tråkig, kommer aldrig att stödja denna vidriga form av statusinlägg!
Bra kämpat och tack!
<3

Anonym

06 Sep 2014 12:59

Har sett dessa statusinlägg och inte fattat ett skit, hur skulle detta kunna göra nåt bra för en cancerdrabbad...

Anonym

06 Sep 2014 13:04

Fick en sån också, valde att uppmärksamma på annat sätt och länkade till en väns systers blogg som kämpar mot sin cancer... Tips på ett alternativt sätt då jag tycker det är viktigt att synliggöra vikten av stöttning till forskning!
Kämpa på!!
Liza

Gaven

06 Sep 2014 13:08

Förlåt mig men jag måste bara få flika in ett svar här , tycker visst att man med ganska harmlösa roliga uppgifter , tävlingar jan göra sånna här grejer eller inlägg på status så länge nan är medveten om varför man gör det . Ta t.ex icebucket challange , killen som började med detta är 26 år gammal precis fått sin diagnos ALS , han tar hand om sin mamma som också hon har ALS , han kommer inte kunna ta hand om henne i all evighet. Men det är när syftet till att vi andra gör dessa utmaningar men glömmer varför vi gör det som det blir löjligt . Men ska allt bara vara nattsvart och sorgligt och ledsamt får det ju självklart inte sådan genomslagskraft som det facktist fått. Men återigen , vi får inte glömma varför vi gör detta.

Gaven

06 Sep 2014 13:08

Förlåt mig men jag måste bara få flika in ett svar här , tycker visst att man med ganska harmlösa roliga uppgifter , tävlingar jan göra sånna här grejer eller inlägg på status så länge nan är medveten om varför man gör det . Ta t.ex icebucket challange , killen som började med detta är 26 år gammal precis fått sin diagnos ALS , han tar hand om sin mamma som också hon har ALS , han kommer inte kunna ta hand om henne i all evighet. Men det är när syftet till att vi andra gör dessa utmaningar men glömmer varför vi gör det som det blir löjligt . Men ska allt bara vara nattsvart och sorgligt och ledsamt får det ju självklart inte sådan genomslagskraft som det facktist fått. Men återigen , vi får inte glömma varför vi gör detta.

Carina

06 Sep 2014 13:17

Har delat detta, självklart.

Marie

06 Sep 2014 14:02

Tack! Är så trött och ledsen på dessa fjantiga "nya kedjebrev". Nej, gör någon nytta istället!

Anonym

06 Sep 2014 14:02

Hej !! Kan bara hålla med !! Har själv haft cancer o fattar inte det roliga och syftet.. Hade de slängt in ett konto nummer till Cancerfonden hade jag varit på ..delade din länk och den har i sin tur delats av typ 10 pers ... Samt en hel del som köpt armband .. Så din länk genererar pengar !!! Vilket är det som behövs 😊

Anonym

06 Sep 2014 14:02

Hej !! Kan bara hålla med !! Har själv haft cancer o fattar inte det roliga och syftet.. Hade de slängt in ett konto nummer till Cancerfonden hade jag varit på ..delade din länk och den har i sin tur delats av typ 10 pers ... Samt en hel del som köpt armband .. Så din länk genererar pengar !!! Vilket är det som behövs 😊

Em

06 Sep 2014 14:08

Mycket bra skrivet! Kram

Anonym

06 Sep 2014 14:22

Håller verkligen med dig. Smaklöst är det. Undrar vem som författat skiten (pardon My french), vederbörande kan ju inte ens skriva svenska. Sätt in en slant på cancerfondens konto i stället - det gör vi

Anonym

06 Sep 2014 14:22

Håller verkligen med dig. Smaklöst är det. Undrar vem som författat skiten (pardon My french), vederbörande kan ju inte ens skriva svenska. Sätt in en slant på cancerfondens konto i stället - det gör vi

Veronika Karlsson

06 Sep 2014 14:28

Jag håller med! Tycker det är larvigt! Själv har jag inte så gott om pengar att jag kan skänka, då jag är arbetslös och har dålig ekonomi just nu. Men stått med i Tobias registret för stamceller i flera år nu och lämnar Trombocyter minst en gång i månaden för o hjälpa dom cancersjuka! Jag har lämnat dubbla påsar ca 40ggr. = hjälper 2 personer per tappning. Skänker hellre 1,5timme i månaden av min tid än lägga ut såna här fåniga utmaningar...
// Veronika

Veronika Karlsson

06 Sep 2014 14:28

Jag håller med! Tycker det är larvigt! Själv har jag inte så gott om pengar att jag kan skänka, då jag är arbetslös och har dålig ekonomi just nu. Men stått med i Tobias registret för stamceller i flera år nu och lämnar Trombocyter minst en gång i månaden för o hjälpa dom cancersjuka! Jag har lämnat dubbla påsar ca 40ggr. = hjälper 2 personer per tappning. Skänker hellre 1,5timme i månaden av min tid än lägga ut såna här fåniga utmaningar...
// Veronika

Anonym

06 Sep 2014 14:28

Förra året lade jag upp en status liknande din text där jag "avslöjade"dessa kedjebrev och uppmanade istället alla till att ringa in, skänka pengar ( kedjebrevet gick ut på att sätta ett hjärta i statusen för att uppmärksamma bröstcancer, sen fick man inget säga om varför man satt in ett hjärta)
Då fick jag veta att jag "förstörde det roliga"
Jag lovar, som nära anhörig finns det inget roligt alls med bröstcancer.

Carro

06 Sep 2014 14:29

Förra året lade jag upp en status liknande din text där jag "avslöjade"dessa kedjebrev och uppmanade istället alla till att ringa in, skänka pengar ( kedjebrevet gick ut på att sätta ett hjärta i statusen för att uppmärksamma bröstcancer, sen fick man inget säga om varför man satt in ett hjärta)
Då fick jag veta att jag "förstörde det roliga"
Jag lovar, som nära anhörig finns det inget roligt alls med bröstcancer.

Anonym

06 Sep 2014 14:32

Skrev nåt liknande att ge ett bidrag till Cancerfonden istället för nån fånig kopia på min status och blev kallad känslokall, jag stöder Cancerfonden med bidrag och håller tummar för att deras forskning nån gång kommer att ge iallafall någon liten lösning på denna hemska sjukdom

Lena

06 Sep 2014 14:38

Håller fullständigt med dig och jag har funderat vad i hela fridens namn skriver dom för något och jag kommenterar det inte och då är det väl bättre att sätta in pengar på cancerfonden för dom gör nu något för att försöka hitta nåt bra botemedel mot denna hemska sjukdom men det gör inte såna här kommentarer. detta är ju enbart löjligt att göra så här

Lasse Friberg

06 Sep 2014 14:52

Bra skrivet och bra tänkt.
Har sett några av dessa statusuppdateringar men varken gillat eller kommenterat och därför inte fått reda på budskapet. Alltså ger det ingen effekt som det är tänkt att göra.

Emma

06 Sep 2014 15:27

Tack för att du skriver detta! Din text är fantastiskt! :) Jag har en på facebook som skrev det där med fortkörning att den visade brösten. Min tanke var:" detta är inte klokt! vad är det här?"

Cilla

06 Sep 2014 15:32

Tycker allt som uppmärksammar kan hjälpa. "Åkte dit" själv på Facebook och kanske kan det ge andra tankeställare att hjälpa på andra sätt med?
Är själv med i cancerlotteriet sedan några år tillbaka.

Anna

06 Sep 2014 15:37

Håller också med. Tycker också som så många andra att det är väldigt fånigt. Tycker inte tramsiga kommentarer hör ihop med något så pass allvarligt. Dessutom tog jag illa vid mig av en av kommentarerna, nämligen den om att man skulle bli förälder. Jag har flera vänner som, av olika anledningar, verkligen fått kämpa för att bli med barn och för dem är det inte alls kul att någon annan skämtar om det som att det vore den självklaraste sak i världen. Det finns så många bättre sätt att uppmärksamma cancer på än att göra folk ledsna.

Inger Wiklund Nilsson

06 Sep 2014 15:39

Jag halkade med på "leken" men såg din insändare och tog bort det jag skrivit och delade det du skrivit istället. Du sätter ord på mina tankar, tack snälla du för det! Jag har också kronisk cancer och stödjer gärna Cancerforskningen.

Anonym

06 Sep 2014 15:43

Håller fullkomligt med ! Fick ett sådant meddelande män tokvägrade! Köpt 5 armband istället 👍

Linda

06 Sep 2014 15:45

Heja! Håller med dig till fullo!

Linda

06 Sep 2014 15:45

Heja! Håller med dig till fullo!

Boel

06 Sep 2014 15:58

Jag håller helt med :)

Anonym

06 Sep 2014 16:02

Har misst så många i min släkt och vi är 4 som lever. 2 med cancer.
Jag kan skoja om cancer, skriva löjliga statusar mm. Säga vad du vill men folk vakna ju av det. Vem säger att man inte kan göra både och.
Jag blir ju kränkt av ditt inlägg.
Lägg energin på att bli frisk om det går i stället för att hänga upp dig på fb. Läs det inte.
Ha en så bra dag du kan ha.

Monica

06 Sep 2014 16:03

Tror inte någon vill göra sig rolig på de cancersjukas bekostnad. !
Folk skriver för att man inte vill bryta kedjan.
Det skulle kännas värre att bryta kedjan än att skriva något fånigt på sin status.
Jag skrev
"Visade brösten för att slippa en fortkörningbot". En(1) vän undrade! ???
Man kan fråga sig om de andra trodde att jag gjort detta, eller att de kanske redan visste vad det handlade om och inte brydde sig om att undra.
Vet inte vilket som är värst!
Så de som delat fåniga statusar har gjort detta för att faktiskt uppmärksamma de cancersjuka.
Kanske idén inte var den bästa , men det verkar ha fungerat rätt bra ändå, annars skulle vi inte sitta här och diskutera. :)

Malin

06 Sep 2014 16:04

Hej!
När jag såg den första gången hade den ingenting med cancer att göra. Den hade inget syfte mer än att skoja/busa. Den meningen som står om camcer har tillkommit senare, jag kan inte förstå, precis som du säger vad den leken har med cancer att göra. Märkligt.

Malin

06 Sep 2014 16:04

Hej!
När jag såg den första gången hade den ingenting med cancer att göra. Den hade inget syfte mer än att skoja/busa. Den meningen som står om camcer har tillkommit senare, jag kan inte förstå, precis som du säger vad den leken har med cancer att göra. Märkligt.

Micke

06 Sep 2014 16:16

Härligt skrivet. Som ALL överlevare så håller jag med dig fullt ut. Bättre köpa rosa/blåa bandet och lägga ut en bild på det med texten. Jag vågade... Gör du =D...

Mia

06 Sep 2014 16:19

Känner att jag blir förbannad när man ska bli kallad glädjedödare om man inte läger ut i statusen. Jag brukar inte kommentera sånt där men eftersom jag har haft bröstcancer 3 gånger så var jag tvungen att reagera eller skulle jag ha lagt upp " visar brösten för att slippa fortkörningsbot"? Jag har inga bröst längre. Eller "har någon en tampong, mina är slut". Har inget kvar som kan menstruera längre. Sätt in en slant direkt istället och dela insättningskvittot och som en bonus på det så slipper du få en hink med isvatten över dig!!

Anonym

06 Sep 2014 16:25

Håller det dej! Jättebra skrivet!

Anonym

06 Sep 2014 16:25

Håller det dej! Jättebra skrivet!

Anonym

06 Sep 2014 16:35

Jag håller med dig fullt ut

ann-sofie björk

06 Sep 2014 16:59

jag har bröst caer nu i dag.det är jobbit nu

Tobias

06 Sep 2014 17:00

Jag tycker det finns ett par tankevurpor i ditt resonemang:

1. Det är ingen som gör sig rolig över cancer i samband med att man deltar i denna "lek", oavsett hur tramsig den nu än är. Lika lite som att det finns någon reellt samband mellan ALS och en hink med isvatten.

2. Du och många av kommentatorerna verkar tycka att det finns en motsättning mellan att delta i "leken" och att donera pengar eller stödja på annat sätt. Jag tror tvärt om att det i viss mån kan hjälpa att medvetandegöra folk om bröst- och prostatacancer, om än så lite. Ice bucket challenge var jättetramsigt men ack så mycket uppmärksamhet ALS har fått de senaste veckorna.

Monica

06 Sep 2014 17:03

Vilket då även detta "tramset" verkar få.
Se där...då gjorde det någon nytta iallafall!

Anonym

06 Sep 2014 17:06

http://youtu.be/DRZlPXx3DWY

Anonym

06 Sep 2014 17:07

http://youtu.be/DRZlPXx3DWY

MariaWäneskog

06 Sep 2014 17:09

Osmakligt är rätt ord! Sätter in 100 kr i månaden till Cancerfonden sen många.år.
Tycker alla som svarat ska göra detsamma!

MariaWäneskog

06 Sep 2014 17:09

Osmakligt är rätt ord! Sätter in 100 kr i månaden till Cancerfonden sen många.år.
Tycker alla som svarat ska göra detsamma!

Mia

06 Sep 2014 17:18

Tobias! Jag tror ingen av dom som är med i den här så kallade "leken" har bidragit med några pengar till någon fond och hur kan ett inlägg som
" vann 5089,32 kr på lotto" och " inget toalettpapper, strumpor adjö" associeras till bröstcancer och prostatacancer? Nej, sätt in pengar och upp med kvittot på FB!

Fredric

06 Sep 2014 17:24

Håller med dig Tobias.
Är mer än gärna med i leken och bidrar leenden och pengar.
Förstår inte hur en del orkar lägga ner energi på att tala om att något inte är roligt.

Anonym

06 Sep 2014 17:32

Tack för att du fick mig att tänka ett steg längre. <3 Det finns som tidigare talare påpekat mycket annat vi kan göra för att stödja forskningen.

Anonym

06 Sep 2014 17:32

Tack för att du fick mig att tänka ett steg längre. <3 Det finns som tidigare talare påpekat mycket annat vi kan göra för att stödja forskningen.

Anonym

06 Sep 2014 17:48

Har aldrig hört talas om någon sån status, men det är ju fruktansvärt! Ja, man kan ju utmana varandra att skänka en slant till cancerfonden och sätta upp kvittot (eller liknande) som bild istället. (Om man nu ska göra det på ett sånt sätt) Mer seriöst och samtidigt GÖR man faktiskt något för cancerdrabbade.

Tack för en bra läsning, kanske får folk att tänka efter en andra gång!

Evelina

06 Sep 2014 17:56

Det här var verkligen bra skrivet! Jag hade precis delat med mig med ett av alternativen till min fb när jag hittade detta inlägget och insåg hur korkat kedjebrevet är. Det är ingenting som får någon att tänka mer på cancer. Egentligen känns det mest som ett försök till en ny ALS trend. Tack och lov att jag hittade din blogg och detta inlägg!

Susanne

06 Sep 2014 18:18

Jag arbetar varje dag med cancerpatienterch ser deras enorma kamp mot cancersjukdomen men även deras kamp för att orka visa att de kan,vill och ska fortsätta leva. Jag håller med om att ibland kan det vara osmakliga inlägg men det ger även en påminnelse om att camcer finns. Alla har kanske inte ekonomi att skänka pengar men genom att sprida texter så kanske någon annan kan göra det. Vi är många som kan hjälpas åt

Leif Ingelstrand

06 Sep 2014 18:28

Vi gjorde ett eget event för att samla in pengar till Hjärnfonden
Vi har fått in snart 5 000 kr och ett antal kalla blöta deltagare
Skulle aldrig falla mig in att svara eller göra något som beskrivs och jag har fått några sådana på facebook

Vår fond om någon känner för ALS sjuka

http://portal.hjarnfonden.se/portal/page?_pageid=33%2C40931&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_ei_id=2202

Anonym

06 Sep 2014 18:35

Förstår hur du menar - men tycker du har helt fel.

De som gör detta vill ju knappast förlöjliga de som har cancer... Alla har ju numera någon nära som antingen har cancer, eller har dött i sjukdomen.

Pointen är att man ju förlöjligar SIG SJÄLV inför hela internet (inte cancersjuka).
Och man gör det ju för att sprida tanken på att stödja kampen mot cancer. Det finns flera alternativa texter och i många av dem finns postgironumret insatt i texten.

Precis som i ALS bucket challenge, där man ju skämmer ut sig själv - inte de ALS sjuka.

Men - det finns alltid de som ser saker på sitt vis, nu är det många som ifrågasätter ALS kampanjen av främst två skäl 1) eftersom den fått sånt genomslag och stödjer en sjukdom som egentlien är ganska marginell och inte är särskilt dödlig alls (Man menar alltså att det finns värre sjukdomar som vore bättre att stödja). ..
och 2) att kampanjen hånar de människor som har ont om vatten.

Jag tycker att det senare beteendet mest verkar vara ett att skuldbelägga människor som försöker använda de sociala medierna för att på ett MODERNT sätt sprida ett budskap och göra gott - hellre än att bara dela duck-face bilder av sig själv ätandes pasta.

Annca3

06 Sep 2014 19:33

Tyvärr ger inte heller donerade pengar till div Cancerfonder något resultat. Cancern bara ökar och man kan inte "bota" fler... De borde istället forska på varför vi får cancer.... Istället för att försöka hitta mediciner som dämpar symptomen! Men det ligger ingen vinst i att forska på det. Så länge mediciner genererar mycket pengar så kommer fokus att ligga där. Jag tror på att förebygga! Kolla på "CancerTruth"...

Annca3

06 Sep 2014 19:33

Tyvärr ger inte heller donerade pengar till div Cancerfonder något resultat. Cancern bara ökar och man kan inte "bota" fler... De borde istället forska på varför vi får cancer.... Istället för att försöka hitta mediciner som dämpar symptomen! Men det ligger ingen vinst i att forska på det. Så länge mediciner genererar mycket pengar så kommer fokus att ligga där. Jag tror på att förebygga! Kolla på "CancerTruth"...

Cina

06 Sep 2014 19:56

Mitt i prick! Jag reagerade själv starkt när jag fick det där kedjebrevet. Var i det fanns att öka medvetenheten om cancerns påverkan på oss drabbade och våra nära o kära!?

Precis som du kände jag dessutom att jag inte bara kunde tiga ihjäl "kedjebrevet" utan skrev svar till avsändaren och publicerade sedan en status som en hel del av mina vänner delade - ett härligt gensvar kom direkt av flera som reagerat och blivit illa berörda.

Nu kan vi väl hoppas att medvetenheten och det kritiska tänkandet samtidigt blivit väckt hos många.

Susanna

06 Sep 2014 20:00

Ja jag har gillat/kommenterat dessa inlägg ni pratar om men har tyvärr inte Tänkt på vad jag egentligen gör...jag ska absolut sluta på en gång. Tack för att du säger ifrån så man fattar nåt när man inte Tänker efter...
Jag skänker självklart redan pengar till Cancerfonden

Henrik

06 Sep 2014 20:07

Tack för det här, mycket bra skrivet!

Rebecca

06 Sep 2014 20:54

Tack för att du delade med dig av detta, någonting jag inte tänk på men så himla sant! Tack igen!

Torbjörn Eriksson

06 Sep 2014 21:01

Bra att du tar upp det!
Jag bröt "kedjan" omedelbart, bara osmakligt....
Om det åtminstone vore roliga alternativ och inte plumpa!

Det är både på de cancersjuka och mottagarnas bekostnad.......

Best whishes !

Roxanne

06 Sep 2014 21:04

Jag förstår tanken helt och hållet. Men oavsett om folk tar det som ett skämt eller inte så är det kanske någon enstaka som tänker "ja just det, jag har inte skänkt nåt till forskning på länge". Det vet man ju inte?

Jag deltog för första gången i den här tramsiga utmaningen i år, därför att jag kände "varför inte"?`Jag tyckte att det var roligt och la dessutom till något i stil med det här i mitt meddelande som jag skickade till de som kommenterade/gillade: jag tvivlar på att detta ökar medvetenheten om cancer, så sätt gärna in en slant istället för att bara dela på er FB.

Cancer är en fruktansvärd sjukdom som har drabbat även folk i min omgivning. Jag har full respekt för sjukdomen, men jag ser inte heller felet i att ibland skoja lite.
Jag har själv en kronisk, livslång sjukdom som ingen vet något om. När jag kommer till en ny läkare och säger namnet så frågar de vad det är också får jag förklara. Om någon hade spridit en status om den sjukdomen hade jag blivit jätteglad då folk kanske hade fått upp ögonen för den. Som det är nu så ser mina vänner, arbetsgivare mm. det som att jag är frisk för att ingen har hört om min sjukdom innan.

Anne

06 Sep 2014 21:20

Så bra skrivet! Jag är så innerligt trött på dessa "kedjebrev"/lekar som kommer med jämna mellanrum. Jag undrar som skribenten, vad hjälper dessa mot cancer och hur tänker man sig att det sprider information om cancer? Många, kanske de flesta läser inte ens färdigt länken, texten, innehållet...och jag undrar...hur många donerar pengar egentligen? Så tack men nej tack, jag vill inte ha dessa. Det finns även andra liknande lekar som förekommer och där ställer jag mig frågande av samma anledning. Jag har haft eller har bla cancer, MS, tumörer, alzheimer i min familj så jag är nog så medveten jag bör vara. Jag skänker också pengar med jämna mellanrum så jag behöver inte påminnas och inte heller upplysas. Jag behöver definitivt inte påminnas om det jag upplevt och levt med och inte heller om det jag lever med, varje dag.

Carina Veen Huis

06 Sep 2014 21:38

Starka ord, står helt på din sida och dina tankar.. Har en väldigt nära, lillebror som färdigbehandlades i påskas och själv har jag månadsbidrag till barncancerfonden sen många år då en nära bekant förkorade kampen.. Det gör ingen nytta om vi inte ger pengar direkt!!

Rune Rustad

06 Sep 2014 21:47

Tack för ett vettigt skrevet inlägg. Jag själv hade turen( fast jag får vänta i 2,5 år till innan jag får veta säkert) att övervinna skiten.
Då jag fick det, då jag blev behandlat för det o tills dags datum kan jag fortfarande inte förstå att det finns nått glädjande i det. Vara sej med statusuppdateringar på skämtsamt vis eller nått annat humoristiskt i det.
Det har, kommer att bli många i samma sits som kanske inte har " turen " att vinna över denna sjukdomen så det sista de behöver är några kjedjebrevs uppdateringar med humoristiska inslag från folk som inte ens har varit i denna sits.
Skänk hellre en slant till forskningen av skiten så kanske färre i framtiden behöver o lida av denna sjukdom.

Helena Blom

06 Sep 2014 22:08

Det må vara larvigt upplagt, MEN - varje gång det kommer hjärtan och status av den typen börjar florera så blir åtminstone jag påmind om att "oj det var länge sen jag kände igenom mina bröst". Förmodligen är jag inte ensam om att regera så, och det kan ju faktiskt vara det som en dag räddar mitt eller någon annans liv. Visst vore det säkert bättre om en allvarsam status spreds lika ivrigt, men nu gör den förmodligen inte det. Ice Bucket challenge gav över en miljon till ALS-forskning under bara en vecka, så den utmaningen är jag absolut med på att skicka vidare.

Helena

06 Sep 2014 22:54

Jag älskar ditt inlägg, gripande och helt fantastiskt. Jag håller tummar och tår att det är fler som delar det. Jag kommer göra det, ta hand om dig.

Lelle

06 Sep 2014 22:55

Var med och använde "fånig" fb uppdatering .... Skänkte 500spänn efteråt.. så nog funkade det på mej ...

Anonym

06 Sep 2014 23:02

Hej!
Håller helt med dej. Känner flera stycken som drabbats av någon typ av cancer. Delar heller ditt inlägg än kommentarer någon fånig statusuppdatering.

Sara

06 Sep 2014 23:03

Hej!
Håller helt med dej. Känner flera stycken som drabbats av någon typ av cancer. Delar heller ditt inlägg än kommentarer någon fånig statusuppdatering.

Caroline

06 Sep 2014 23:05

Jag tänkte som många andra på den här sidan. "Jag gillar inte så här lekar" men det fick mig och min sambo att tänka. Så vi har deltagit i leken och sänkt pengar. Han valde att skriva att han skulle bli pappa och det va många som fick en påminnelse om att skänka pengar till forskningen. Tror inte vi är dem ända som skänt pengar de senaste dagarna! Se till det bra!
Mvh Caroline

Anonym

06 Sep 2014 23:18

Tror ni verkligen att man skrattar åt cancer och cancersjuka? Jag kände också blandade känslor när jag läste på FB Men människor reagerar på dessa statusar som skrivs Tanken är att man ska få sig en tankeställare och tänka extra på prostata och bröstcancerdrabbade Kanske man då också skänker en slant till cancer forskningen Så tråkigt och ledsamt att ta det som ett hån mot drabbade

Anonym

06 Sep 2014 23:18

Tror ni verkligen att man skrattar åt cancer och cancersjuka? Jag kände också blandade känslor när jag läste på FB Men människor reagerar på dessa statusar som skrivs Tanken är att man ska få sig en tankeställare och tänka extra på prostata och bröstcancerdrabbade Kanske man då också skänker en slant till cancer forskningen Så tråkigt och ledsamt att ta det som ett hån mot drabbade

Anna

06 Sep 2014 23:33

Fantastiskt bra skriver . Tycker helt riktigt att de är ett hån å nästan slag i ansiktet mot er alla som kämpar .... Och de som förlorat och kanske t o m vunnit.

Anna

06 Sep 2014 23:33

Fantastiskt bra skriver . Tycker helt riktigt att de är ett hån å nästan slag i ansiktet mot er alla som kämpar .... Och de som förlorat och kanske t o m vunnit.

Anonym

06 Sep 2014 23:36

Förstår ditt resonemang, men ASL-forskningen i USA har redan fått in 100 gånger så mycket pengar jämförelsevis med förra året. Det kan tyckas vara löjligt att hälla kallt vatten över sig, men det får folk att tänka till. Jag tror sociala medier är ett utmärkt sätt att kombinera humor och allvar. Hade de bara sett en annons på en "sjuk" person där det stod "Ge ett bidrag du med" och ett postgironummer hade det inte alls haft samma effekt.

Anonym

06 Sep 2014 23:48

Åh så bra skrivet! Håller absolut med dig! Har själv ifrågasatt det hela på fb, då jag blev riktigt illa berörd av det meddelande jag fick efter att ha svarat på ett inlägg som var ett "skämt"! Jag kan verkligen varken se någon nytta eller nöje med det hela!

Malin

07 Sep 2014 00:16

Jag har haft cancer, jag har kämpat och jag har segrat....
Förstår precis hur du tänker om fb statusarna o visst missar det målet med flera meter, men vad gör väl det?! Låt folk roa sig, det skadar ingen o jag tvivlar på att någon tar illa vid sig!
Vad jag däremot tar illa vid mig o blir upprörd över är ett yttrande som Annas. Jag hade oddsen mot mig men jag fann min styrka i min livsglädje o i min humor. Visst det är en allvarlig sjukdom, men varför ska man inte kunna skatta åt eländet. Skratt är faktiskt ett bra recept för att överleva. Anna skriver att det är ett hån o nästan ett slag i ansiktet... Seriöst! Jag kan bara prata för mig o alla jag lärt känna som har/haft cancer. INGEN finner fb statusarna som ett hån, ingen blir stött men samtliga av oss blir upprörda när folk som inte har en aning om hur det är att ha en fot i graven försöker berätta för andra hur vi känner!

Monica Brandin

07 Sep 2014 00:24

Man kan fråga sig vem som kom på dom här fullständigt idiotiska alternativen att lägga på sina statusar, vidriga är dom!

Susann

07 Sep 2014 01:34

Äntligen fler som reagerade. Tack. Och vad det mig anbelangar så skiter jag högaktningsfullt i om kedjan bryts eller ej. Jag anmäler alla inlägg på fb-snida.

Anonym

07 Sep 2014 01:51

Bern there, done that. Ignorerar trams på sociala medier. Supportrar Cancerhjälpen mm, samt bidrar till forskningen med mina, med jämna mellanrum, egna testresultat. Sex år sedan, and still alive, och inga återfall

Anonym

07 Sep 2014 02:17

Håller med fullständigt ! Fullkomligt barnsligt och totalt förnedrande för alla drabbade, däribland mej själv. Sluta upp me trams och hjärtan. Skicka pengar och gör nytta

Anonym

07 Sep 2014 06:08

Jag var en av alla dom som faktiskt helt ärligt hängde på detta trams,i god tro.Tills en vän öppnade mina ögon ,hon gav mig tips om att gå in på tobiasregistret.se för att bli stamcellsdonator( hoppas jag skriver rätt nu) så detta är mitt nästa uppdrag. ber om ursäkt för lla jag har förnärmat på vägen har absolut inte varit min mening. Fuck Cancer

Anonym

07 Sep 2014 06:08

Jag var en av alla dom som faktiskt helt ärligt hängde på detta trams,i god tro.Tills en vän öppnade mina ögon ,hon gav mig tips om att gå in på tobiasregistret.se för att bli stamcellsdonator( hoppas jag skriver rätt nu) så detta är mitt nästa uppdrag. ber om ursäkt för lla jag har förnärmat på vägen har absolut inte varit min mening. Fuck Cancer

Fredrik

07 Sep 2014 06:24

Precis den texten som står i fetstil fick min sambo häromdagen av en av sina närmsta vänner, problemet är bara att vi förlorade vår son i cancer för drygt 2 månader sen. Skapligt osmakligt, och hon är inte kvar på min vänlista något mer iaf.

Anonym

07 Sep 2014 07:33

Det är oerhört dumt och många förstår inte hur fel de gör mot drabbade. Själv lider jag när jag tyvärr alldeles för ofta får höra uttrycket "Alzheimers light " när folk klagar på att de är glömska . Det hör jag tom i tv.. Jag förlorade min pappa 68 år gammal i snabbt utecklande frontallobsdemens. 4 år på demensboende sedan var han borta. Inga bromsmediciner finns för hans sjukdom. Håller med dig!

Ingela

07 Sep 2014 07:34

Det är oerhört dumt och många förstår inte hur fel de gör mot drabbade. Själv lider jag när jag tyvärr alldeles för ofta får höra uttrycket "Alzheimers light " när folk klagar på att de är glömska . Det hör jag tom i tv.. Jag förlorade min pappa 68 år gammal i snabbt utecklande frontallobsdemens. 4 år på demensboende sedan var han borta. Inga bromsmediciner finns för hans sjukdom. Håller med dig!

Ingela

07 Sep 2014 07:35

Det är oerhört dumt och många förstår inte hur fel de gör mot drabbade. Själv lider jag när jag tyvärr alldeles för ofta får höra uttrycket "Alzheimers light " när folk klagar på att de är glömska . Det hör jag tom i tv.. Jag förlorade min pappa 68 år gammal i snabbt utecklande frontallobsdemens. 4 år på demensboende sedan var han borta. Inga bromsmediciner finns för hans sjukdom. Håller med dig!

Anonym

07 Sep 2014 08:39

Bra skrivet, delar såklart! Jag fick en sån och jag fattar inte varför jag lade ut och svarade på detta! Mår dåligt över det! Jag som väldigt sällan väljer att vara med på sådant.
Jag har själv haft cancer och har nära vänner som haft, så detta känns väldigt fel! Jag sätter in pengar till Cancerfonden istället för att stödja detta!

Maria N

07 Sep 2014 08:40

Bra skrivet, delar såklart! Jag fick en sån och jag fattar inte varför jag lade ut och svarade på detta! Mår dåligt över det! Jag som väldigt sällan väljer att vara med på sådant.
Jag har själv haft cancer och har nära vänner som haft, så detta känns väldigt fel! Jag sätter in pengar till Cancerfonden istället för att stödja detta!

Maria N

07 Sep 2014 08:40

Bra skrivet, delar såklart! Jag fick en sån och jag fattar inte varför jag lade ut och svarade på detta! Mår dåligt över det! Jag som väldigt sällan väljer att vara med på sådant.
Jag har själv haft cancer och har nära vänner som haft, så detta känns väldigt fel! Jag sätter in pengar till Cancerfonden istället för att stödja detta!

AnnaE

07 Sep 2014 09:11

Jättebra skrivet!

Therese

07 Sep 2014 09:19

Så bra skrivet av dig... Kommer dela vidare ditt blogginlägg på fb.. Fick nämligen själv ett av dom här kedjebreven häromdagen och blev rätt irriterad då jag anser att dom inte gör något nytta alls.. letade upp ett sms-nummer till cancerfonden och skänkte en slant och skärmdumpa sedan bilden i la sen upp den och uppmanade folk att göra samma istället för en löjlig textrad som inte hjälper något. Kämpa på och åter igen.. bra skrivet.

//Therese

Anonym

07 Sep 2014 09:24

Hej!
Jag blev canceropererad -10 och har nu gjort min 4de koll. Good so far...
Min åsikt om detta jippo är att man nog inte ska döma o ta det åt sej. Det är inte kul det är inte så jag menar! Men de som hittar på sånt här gör det av god vilja okunnighet o rädsla. Tänkt på clownerna som går på barncanceravd. Jag ser det som ett jippo ett klumpigt försök att avleda rädslan. Man är så sårbar när man fått diagnosen cancer.
Jag försökte se saker o ting positivt.
På strålet hade de julpyntat o mkt godis pepparkakor mm o jag riktigt längtade dit.
Först såg jag det som ett hån för min egen jul blev förstörd. Men sen såg jag hur all personal kämpade min taxichaffis o mina grannar o andra....visst i själen bor rädslan kvar o visst har jag mina mörka stunder men de som gjort detta jippo har ju försökt fast på ett klumpigt sätt. Jag önskar dej all lycka

Anonym

07 Sep 2014 09:24

Hej!
Jag blev canceropererad -10 och har nu gjort min 4de koll. Good so far...
Min åsikt om detta jippo är att man nog inte ska döma o ta det åt sej. Det är inte kul det är inte så jag menar! Men de som hittar på sånt här gör det av god vilja okunnighet o rädsla. Tänkt på clownerna som går på barncanceravd. Jag ser det som ett jippo ett klumpigt försök att avleda rädslan. Man är så sårbar när man fått diagnosen cancer.
Jag försökte se saker o ting positivt.
På strålet hade de julpyntat o mkt godis pepparkakor mm o jag riktigt längtade dit.
Först såg jag det som ett hån för min egen jul blev förstörd. Men sen såg jag hur all personal kämpade min taxichaffis o mina grannar o andra....visst i själen bor rädslan kvar o visst har jag mina mörka stunder men de som gjort detta jippo har ju försökt fast på ett klumpigt sätt. Jag önskar dej all lycka

Anonym

07 Sep 2014 09:24

Hej!
Jag blev canceropererad -10 och har nu gjort min 4de koll. Good so far...
Min åsikt om detta jippo är att man nog inte ska döma o ta det åt sej. Det är inte kul det är inte så jag menar! Men de som hittar på sånt här gör det av god vilja okunnighet o rädsla. Tänkt på clownerna som går på barncanceravd. Jag ser det som ett jippo ett klumpigt försök att avleda rädslan. Man är så sårbar när man fått diagnosen cancer.
Jag försökte se saker o ting positivt.
På strålet hade de julpyntat o mkt godis pepparkakor mm o jag riktigt längtade dit.
Först såg jag det som ett hån för min egen jul blev förstörd. Men sen såg jag hur all personal kämpade min taxichaffis o mina grannar o andra....visst i själen bor rädslan kvar o visst har jag mina mörka stunder men de som gjort detta jippo har ju försökt fast på ett klumpigt sätt. Jag önskar dej all lycka

Anonym

07 Sep 2014 09:29

Hej!
Jag blev canceropererad -10 och har nu gjort min 4de koll. Good so far...
Min åsikt om detta jippo är att man nog inte ska döma o ta det åt sej. Det är inte kul det är inte så jag menar! Men de som hittar på sånt här gör det av god vilja okunnighet o rädsla. Tänkt på clownerna som går på barncanceravd. Jag ser det som ett jippo ett klumpigt försök att avleda rädslan. Man är så sårbar när man fått diagnosen cancer.
Jag försökte se saker o ting positivt.
På strålet hade de julpyntat o mkt godis pepparkakor mm o jag riktigt längtade dit.
Först såg jag det som ett hån för min egen jul blev förstörd. Men sen såg jag hur all personal kämpade min taxichaffis o mina grannar o andra....visst i själen bor rädslan kvar o visst har jag mina mörka stunder men de som gjort detta jippo har ju försökt fast på ett klumpigt sätt. Jag önskar dej all lycka

Anonym

07 Sep 2014 09:32

Hej!
Jag blev canceropererad -10 och har nu gjort min 4de koll. Good so far...
Min åsikt om detta jippo är att man nog inte ska döma o ta det åt sej. Det är inte kul det är inte så jag menar! Men de som hittar på sånt här gör det av god vilja okunnighet o rädsla. Tänkt på clownerna som går på barncanceravd. Jag ser det som ett jippo ett klumpigt försök att avleda rädslan. Man är så sårbar när man fått diagnosen cancer.
Jag försökte se saker o ting positivt.
På strålet hade de julpyntat o mkt godis pepparkakor mm o jag riktigt längtade dit.
Först såg jag det som ett hån för min egen jul blev förstörd. Men sen såg jag hur all personal kämpade min taxichaffis o mina grannar o andra....visst i själen bor rädslan kvar o visst har jag mina mörka stunder men de som gjort detta jippo har ju försökt fast på ett klumpigt sätt. Jag önskar dej all lycka

Fatima Krantz

07 Sep 2014 09:50

Du är kanske olika från andra, men i min familj har aldrig cancer varit någon stor sak att gråta över. Två av mina systrar har haft cancer, den ena två gånger.

I min familj är det viktigt att inte göra saker stora, och att fortsätta skoja och ha roligt och driva om det. Så som du uppfattar saker kanske andra inte gör det, om du förstår. För jag har själv levt i en cancerdrabbad familj och här skojas det hejvilt om detta monster som i min lilla familj bekämpats hela 4 gånger.

Maria Löfstedt

07 Sep 2014 09:52

Tycker du har mången poäng, men FB-kampanjen tycker jag är rolig. Humor är väl en av de viktigaste saker vi behåller när man drabbas. Jag tycker verkligen att man ska bidra till forskning. Jag lever med cancer i min närhet hela tiden och har förlorat många pga cancer, men humor och kärlek är det som får mig att orka fortsätta. Önskar dig kärlek och välmående.

Mikael Lindh

07 Sep 2014 09:53

Den där leken som förs på face förstår ja inte mig på. Vägrar att kopiera och föra den vidare. Nä skänk en slant om ni ska stödja. Helt säker på att flera inte skänkt något alls, som är med i lekandet på Facebook, lika så med isvatten leken,

Mikael Lindh

07 Sep 2014 09:53

Den där leken som förs på face förstår ja inte mig på. Vägrar att kopiera och föra den vidare. Nä skänk en slant om ni ska stödja. Helt säker på att flera inte skänkt något alls, som är med i lekandet på Facebook, lika så med isvatten leken,

Roger

07 Sep 2014 10:01

Gick på den där idiotgrejen på fb första gången.. Därefter skrev jag under de jag hittade: "Nu har jag satt in 100 spänn på cancerfonden istället för att skriva en konstig rad som ingen fattar"

Anonym

07 Sep 2014 10:02

Bra inlägg. Jag håller ned dig.

Nina

07 Sep 2014 10:10

Dessutom har den här grejen med att uppmärksamma cancer lagts till i efterhand. Jag fick samma för omkring ett år sen och då fanns det inget om att uppmärksamma cancer i det hela bara vanligt kedjebrevstrams. Och jag håller med, det är ju inte direkt så att det blir någon uppmärksamhet på just cancer med detta.

Pillan

07 Sep 2014 10:11

Hej. Jag är en av dom som gjorde detta. Å jag vill be om ursäkt för det var inte alls min mening att såra någon. Jag tänkte inte alls på det viset.
Nu när jag läst ditt inlägg ångrar jag mig djupt. Inte för att det hjälper men kommer ta bort mitt inlägg.
Förlåt

Anonym

07 Sep 2014 10:33

Tänkt precis som du skriver och ändå har jag varit med. Inte nu längre. Tack

Anonym

07 Sep 2014 10:33

Tänkt precis som du skriver och ändå har jag varit med. Inte nu längre. Tack

Anonym

07 Sep 2014 10:33

Tänkt precis som du skriver och ändå har jag varit med. Inte nu längre. Tack

Anonym

07 Sep 2014 10:35

Bra Emiliy! Är också registrerad som donatot i Tobiasregistret. Har också för ett antal år sen fått lämna benmärg. Det kändes stort. Hade en syster som dog 13 år gammal i leukemi. Så jag vet att behoven finns.

Tant_Tessan

07 Sep 2014 10:49

Bra skrivet! Nu först fattar jag varför det dykt upp ett par mycket märkliga inlägg i mitt flöde som jag valt att bara ignorera för dom varit så dumma, dom fanns såklart med på listan du refererade till!
Du har SÅ rätt i att det inte gynnar cancer-kampen ett dugg!
Nej jag fortsätter skänka pengar direkt till forskningen jag 💜💜 Stå på dig!

Tove

07 Sep 2014 10:49

Bra skrivet!

Sussie

07 Sep 2014 10:53

Tack för de orden! Jag har själv flrsökt medla att det är trams och du satte verkligen pricken över i:et!

Fanny

07 Sep 2014 10:53

Kunde inte sagt det bättre själv! Självklart delar jag!

Elinor

07 Sep 2014 10:57

Du skriver det jag tänkt så många gånger... Håller helt med dej!

Jennie Larsson

07 Sep 2014 10:58

Håller med dej helt å hållet. Lever mitt i skitten med min mamma. Å inte fan hjälper det henne.

Jennie Larsson

07 Sep 2014 10:58

Håller med dej helt å hållet. Lever mitt i skitten med min mamma. Å inte fan hjälper det henne.

Peter

07 Sep 2014 11:27

Håller med till 100% har själv varit drabbad

Peter

07 Sep 2014 11:27

Håller med till 100% har själv varit drabbad

anki

07 Sep 2014 11:43

Super bra håller med dig 💖💖

Eva Bentzer

07 Sep 2014 11:50

Håller med till punkt och pricka! Absolut inte roligt alls och ger ingenting. Det finns andra sätt att stödja cancerforskningen
cancerforskningen.

Helene

07 Sep 2014 11:58

Jag tolkar det som att, lika lurad som du blir av inlägget, lika lurad och "tagen på sängen" känner du dig av ett cancerbesked. För min del väckte det åtanke.
Du skriver att man inte ska använda sociala medier, men det är ju så man når människor idag.

Leif

07 Sep 2014 12:11

Tack för en bra text!

Jo, jag gick också på den. Men fortsatte inte. Det här är sämre än ishinkarna.

Ha det bäst

Anonym

07 Sep 2014 12:15

En del tycker som du och andra tycker att det är ett bra och kul sätt med lite utmaningar för att sprida kunskap.
Det är det som det ela handlar om. Att sprida kunskap och ljus över en hemsk sjukdom.
Det är troligen inte jättemånga i den stora massan som fångas upp, som skänker en slant till cancerforskning. Men en del gör det och det är målet.
Det tror jag att du fattar eller?

Anonym

07 Sep 2014 12:15

En del tycker som du och andra tycker att det är ett bra och kul sätt med lite utmaningar för att sprida kunskap.
Det är det som det ela handlar om. Att sprida kunskap och ljus över en hemsk sjukdom.
Det är troligen inte jättemånga i den stora massan som fångas upp, som skänker en slant till cancerforskning. Men en del gör det och det är målet.
Det tror jag att du fattar eller?

pauline

07 Sep 2014 12:16

En del tycker som du och andra tycker att det är ett bra och kul sätt med lite utmaningar för att sprida kunskap.
Det är det som det ela handlar om. Att sprida kunskap och ljus över en hemsk sjukdom.
Det är troligen inte jättemånga i den stora massan som fångas upp, som skänker en slant till cancerforskning. Men en del gör det och det är målet.
Det tror jag att du fattar eller?

pauline

07 Sep 2014 12:16

En del tycker som du och andra tycker att det är ett bra och kul sätt med lite utmaningar för att sprida kunskap.
Det är det som det ela handlar om. Att sprida kunskap och ljus över en hemsk sjukdom.
Det är troligen inte jättemånga i den stora massan som fångas upp, som skänker en slant till cancerforskning. Men en del gör det och det är målet.
Det tror jag att du fattar eller?

Anonym

07 Sep 2014 12:41

Glad att jag fann din text! I morse skrev jag om min irritation över detta på min status och har nu delat dina tankar. Du har en djävulskt tuff sjukdom att kämpa mot och ska inte behöva ta sån här skit. Häng i!

Anonym

07 Sep 2014 12:41

Glad att jag fann din text! I morse skrev jag om min irritation över detta på min status och har nu delat dina tankar. Du har en djävulskt tuff sjukdom att kämpa mot och ska inte behöva ta sån här skit. Häng i!

Pia Söderqvist

07 Sep 2014 12:47

Jag gjorde också detta med att dela, hade själv bröstcancer 2010. Klart att folk inte menar att göra någon annan illa. Hade inte jag själv och min familj skojat om min cancer och allt runtomkring, så vet i fasen om vi hade orkat. Det var ett sånt fruktansvärt besked att få och man måste för att orka och vi i vår familj har ju givetvis skänkt pengar, för det är några stycken i vår familj som dött av denna hemska sjukdom.

Anonym

07 Sep 2014 13:34

Jag reagerade som du, men tycker som Jenny på samma gång...

http://mobil.nelliesmamma.bloggplatsen.se/2014/09/04/10847748-forlat-mamma/

Såhär skrev jag på min blogg....

Anonym

07 Sep 2014 13:34

Jag reagerade som du, men tycker som Jenny på samma gång...

http://mobil.nelliesmamma.bloggplatsen.se/2014/09/04/10847748-forlat-mamma/

Såhär skrev jag på min blogg....

Annika

07 Sep 2014 14:16

Är detta alltså föklaringen till alla mer eller mindre osmakliga inlägg?! Otroligt dumt!

Annika

07 Sep 2014 14:16

Är detta alltså föklaringen till alla mer eller mindre osmakliga inlägg?! Otroligt dumt!

Anonym

07 Sep 2014 14:35

Hej
Jag är canceropererad och har gjort min fjärde koll. Än så länge är allt ok. Jag lever såklart med en ständig skräck och ångest att jag ska få mer cancer. Men jag försöker att inte grubbla för mycket. Jag kan inte göra något åt det kommer det så kommer det. Alla de sk fåniga inläggen på fb med kedjebrev o hjärtan försöker jag se som ett patetiskt hjälplöst försök från ovetande vänner att försöka muntra upp oss o få oss att skingra tankarna en stund. Det får mej att tänka på clownerna som besöker barn med cancer. Kanke inte heller så positivt.
När jag gick på strål var det i juletid.
Min jul gick åt helsike o jag var ganska nere. Men i kulverten var det julpyntat o varmt o massor med kärlek omtanke o värme. Vi fick godis frukt pepparkakor o kaffe. Alla var glada även om vi visste. Min taxichaufför hade dagstidning med till mej. Sin egen.
Alla försökte på sitt eget vis o sätt.
Visst kunde allt tolkas på olika vis men jag försökte tolka allt som positivt. Även om jag levde med cancerskräcken.
Pengar till forskning är nog bra men att bjuda på godis o clownbesök kedjebrev rosa bandet mm måste nog också till.
Cancer är en lömsk sjukdom o jag negligerar den inte men jag vägrar att inte tillåta mej att få va fånig den tid jag har kvar.

liza

07 Sep 2014 14:36

Hej
Jag är canceropererad och har gjort min fjärde koll. Än så länge är allt ok. Jag lever såklart med en ständig skräck och ångest att jag ska få mer cancer. Men jag försöker att inte grubbla för mycket. Jag kan inte göra något åt det kommer det så kommer det. Alla de sk fåniga inläggen på fb med kedjebrev o hjärtan försöker jag se som ett patetiskt hjälplöst försök från ovetande vänner att försöka muntra upp oss o få oss att skingra tankarna en stund. Det får mej att tänka på clownerna som besöker barn med cancer. Kanke inte heller så positivt.
När jag gick på strål var det i juletid.
Min jul gick åt helsike o jag var ganska nere. Men i kulverten var det julpyntat o varmt o massor med kärlek omtanke o värme. Vi fick godis frukt pepparkakor o kaffe. Alla var glada även om vi visste. Min taxichaufför hade dagstidning med till mej. Sin egen.
Alla försökte på sitt eget vis o sätt.
Visst kunde allt tolkas på olika vis men jag försökte tolka allt som positivt. Även om jag levde med cancerskräcken.
Pengar till forskning är nog bra men att bjuda på godis o clownbesök kedjebrev rosa bandet mm måste nog också till.
Cancer är en lömsk sjukdom o jag negligerar den inte men jag vägrar att inte tillåta mej att få va fånig den tid jag har kvar.

lars andersson

07 Sep 2014 14:51

Hans mamma har precis gått bort i canser. Förstå honom.

Anonym

07 Sep 2014 15:10

Jag valde att förra helgen vara i Malmö och pärla just sådana armband du har till förmån för ung cancer....
Jag har satt in pengar till barncancer fonden...
Och till forskningen kring ALS
Och ja, jag la upp den knasiga status uppdateringen då jag fick höra att jag var löjlig som inte gjorde det...
Men har ingetdåligt samvete för jag har stöttat vad jag kan ändå...

Anonym

07 Sep 2014 15:16

Mycket bra... Även om cancern övervins tror jag knappast man skämtar om det. Det är väl så att man själv ska drabbas för att fatta vad det handlar om...

Christina Ö

07 Sep 2014 15:18

Mycket bra skrivet -håller med dig till 100%. Sätt on en slant om du vill medverka på något sätt, inte tramsa med statusuppdateringar, jag vägrar!

Anonym

07 Sep 2014 16:42

Håller helt o hållet med. En slant till cancer fonden, inget konstigt kedjebrev som verkar helt underligt. Gillar INTE det ... 💜💓💝

Anna

07 Sep 2014 16:47

Bra skrivet.

Anonym

07 Sep 2014 17:16

Bea skrivet. Håller med Dig!!

Anonym

07 Sep 2014 17:16

Bea skrivet. Håller med Dig!!

Helena

07 Sep 2014 17:18

Väldigt osmakligt. Min syster förlorade kampen mot myeloisk leukemi för 3v sedan. Vi har kämpat sen 2008, och 4 återfall.
Jag tar mycket illa vid mig när alla dessa "lekar" som vissa kallar det, dyker upp. Har dom ens varit i denna horribla sits?
Vi har slitits mellan hopp och förtvivlan i 6år, och nu fick hon frid, endast 54 år gammal. Saknaden är enorm, så sätt i stället in en slant till forskningen av detta jävla monster.

#rosahoppet

07 Sep 2014 17:54

Tack för ditt inlägg. Jag mår riktigt illa av den sortens meningslösa statusar. Den 5 oktober arrangerar vi #rosahoppet - sätt i ett bidrag på Cancerfonden (nr 9129) och cykla med oss eller ut och träna för livet - i något rosa - visa ditt riktiga stöd! Följ rörelsen på instagram och Facebook!

#rosahoppet

07 Sep 2014 17:54

Tack för ditt inlägg. Jag mår riktigt illa av den sortens meningslösa statusar. Den 5 oktober arrangerar vi #rosahoppet - sätt i ett bidrag på Cancerfonden (nr 9129) och cykla med oss eller ut och träna för livet - i något rosa - visa ditt riktiga stöd! Följ rörelsen på instagram och Facebook!

#rosahoppet

07 Sep 2014 17:54

Tack för ditt inlägg. Jag mår riktigt illa av den sortens meningslösa statusar. Den 5 oktober arrangerar vi #rosahoppet - sätt i ett bidrag på Cancerfonden (nr 9129) och cykla med oss eller ut och träna för livet - i något rosa - visa ditt riktiga stöd! Följ rörelsen på instagram och Facebook!

#rosahoppet

07 Sep 2014 17:54

Tack för ditt inlägg. Jag mår riktigt illa av den sortens meningslösa statusar. Den 5 oktober arrangerar vi #rosahoppet - sätt i ett bidrag på Cancerfonden (nr 9129) och cykla med oss eller ut och träna för livet - i något rosa - visa ditt riktiga stöd! Följ rörelsen på instagram och Facebook!

Lina

07 Sep 2014 18:03

Håller med fullständigt!
Allt sånt där inklusive att hälla isvatten över sig visar bara hur korkade människor är och inget av det botar några sjukdomar.

Anonym

07 Sep 2014 18:06

Bra skriver ! Håller med dig i din kamp mot Mr C. Jag hoppas du besegrar honom! 😊
Kram

Andie

07 Sep 2014 18:47

Jag håller helt och hållet med dig, och har naturligtvis delat detta inlägg vidare!

Anonym

07 Sep 2014 19:54

Tack! Har inte förstått alla konstiga statusar men inte heller brytt mig om dem då jag förstått att det handlat om nåt "hemligt" budskap. Håller fullständigt med om att det inte gör ett jota för att hjälpa. Och det blir lite som att skryta om hur mycket man lagt i kollekten. Det säger inget om att man faktiskt HAR lagt ett bidrag om man nu måste tala om det för alla människor. Jag delar gärna din länk eftersom jag också hellre köper rosa bandet och sätter in en slant än statusuppdaterar.

Anneli

07 Sep 2014 19:59

Tänk vad reaktionerna är olika. En del reagerar starkt mot denna "lek" för att uppmärksamma cancer en del tar det inte alls negativt.
Såg denna "lek" och förstod inte vad syftet var och tyckte den var fånig. Nu vet jag vad det handlade om, kan tycka att det naturligtvis finns många andra sätt att uppmärksamma cancer. Men kan ändå tycka att det har skapat tanke och handling hos många och då har det ju ändå skapat. Nåt positivt.
Kan på sätt och vis förstå att många tar illa vid sig.
Har inte haft cancer men haft det i min närhet så jag kan ändå förstå vad det handlar om.
Jag önskar alla som är drabbade, på ett eller annat sätt att kämpa på, tillsammans vinner vi över denna hemskhet.

Ulrika

07 Sep 2014 20:20

Jag skickade ut en förfrågan till alla FB vänner , om vilka som ville köpa fuck cancer armband ... Eftersom jag och familjen skulle köpa och det blev ca 3000 till dem ! Det är status att dela det 😃 vi måste kämpa på rätt sätt !!!!!

Ulrika

07 Sep 2014 20:20

Jag skickade ut en förfrågan till alla FB vänner , om vilka som ville köpa fuck cancer armband ... Eftersom jag och familjen skulle köpa och det blev ca 3000 till dem ! Det är status att dela det 😃 vi måste kämpa på rätt sätt !!!!!

Ulrika

07 Sep 2014 20:20

Jag skickade ut en förfrågan till alla FB vänner , om vilka som ville köpa fuck cancer armband ... Eftersom jag och familjen skulle köpa och det blev ca 3000 till dem ! Det är status att dela det 😃 vi måste kämpa på rätt sätt !!!!!

Ulrika

07 Sep 2014 20:20

Jag skickade ut en förfrågan till alla FB vänner , om vilka som ville köpa fuck cancer armband ... Eftersom jag och familjen skulle köpa och det blev ca 3000 till dem ! Det är status att dela det 😃 vi måste kämpa på rätt sätt !!!!!

Ulrika

07 Sep 2014 20:20

Jag skickade ut en förfrågan till alla FB vänner , om vilka som ville köpa fuck cancer armband ... Eftersom jag och familjen skulle köpa och det blev ca 3000 till dem ! Det är status att dela det 😃 vi måste kämpa på rätt sätt !!!!!

Ulrika

07 Sep 2014 20:20

Jag skickade ut en förfrågan till alla FB vänner , om vilka som ville köpa fuck cancer armband ... Eftersom jag och familjen skulle köpa och det blev ca 3000 till dem ! Det är status att dela det 😃 vi måste kämpa på rätt sätt !!!!!

Anonym

07 Sep 2014 20:30

Har både deltagit i denna i.o.f.s. fåniga / småroliga lek, och som en direkt konsekvens satt in pengar på Cancerfonden (Pg: 901986-0). Tror inte jag är ensam om det.

"Leken" är viral till sin natur, och om bara 1% av alla som deltar sätter in en slant kan det bli en hel del pengar till cancerforskning.

Jag har förståelse för att vissa kan tycka att leken är barnslig, fånig, tramsig och allmänt onödig och absolut inte vill delta. Men hur man kan få den till att vara ett hån mot cancerdrabbade har jag väldigt svårt att förstå, eftersom folk deltar just för att påminna om bröst- och prostatacancer - inte för att de gillar att skriva pinsamma statusar på Facebook.

Delta om du vill, och donera oavsett!

Mia

07 Sep 2014 21:43

Bra inlägg! Förlorat familj vänner i denna hemska sjukdom, senast en nära vän i bröstcancer ... Finns även nu i familjen. Medveten är man allt !

Mia

07 Sep 2014 21:43

Bra inlägg! Förlorat familj vänner i denna hemska sjukdom, senast en nära vän i bröstcancer ... Finns även nu i familjen. Medveten är man allt !

Hanna, Min väg mot en bättre löpare

07 Sep 2014 21:45

Jag tycker inte att det ökar min medvetenhet om cancer. Tycker bara att statusarna ser konstiga ut och det första jag tänker på är inte svåra sjukdomar. Nä mycket bättre att stötta kampen mot cancer genom att skänka pengar till forskning.

Anonym

07 Sep 2014 22:08

Så bra skrivet! Så trött på att ska vara glättigt och lättsamt när livet och samhället är så full av prövningar. Våga säga eller göra något som betyder nåt för andra istället!!!

Alice

07 Sep 2014 22:27

Väldigt bra skrivet!

madde

07 Sep 2014 22:47

Hej! Jag har precis som du reagerat på detta konstiga kedjebrev. Fattar inte vitsen.
Ta hand om dig

Elin

07 Sep 2014 22:58

Så bra skrivet!
Köpte armband i onsdags för att herda alla som förlorat kampen samt stödja forskning för att fler ska få överleva.

Anonym

07 Sep 2014 23:10

Jag fick precis den här skiten av en god vän och skrev direkt tillbaka att jag inte gillar sånt här för det är precis som du säger inget bra sätt att uppmärksamma cancer på. Jag delar ditt inlägg direkt! (Och skänker varje månad en slant till cancerfonden via min mobilräkning). Hoppas du ärfrisk nu.

nataniel

07 Sep 2014 23:13

Jag delar. Själv är min mamma cancer sjuk nu och går behandling. Och som min mamma sa att hon önska inte ens sin värsta fiende detta.

Susanné Airdecour Lindström

07 Sep 2014 23:19

Jag förstår inte hur man kan bli "lurad" till att skriva statusen. Har inte folk vett nog att avgöra detta själva?
Jag har haft hudcancer men inte blir jag gnällig för att folk vill skoja bort vardagen lite. Jag har sett statusarna och inte hajat dom, men det har inte stått något namn så hur kan man bli kränkt?

FrökenTV, bloggen om tv och film

07 Sep 2014 23:21

håller med

Rita Faith

07 Sep 2014 23:42

Håller med 100%
Jag såg och läste en del av det inlägget ett tag sedan
Och klickte vidare SNABBT!
Idioti har man sett i sitt liv
Ointelligens har man både hört och sett
och upplevt men detta var rena rama
Hån
till alla vi som haft sjukdomen har
sjukdomen och som har sjukdomen bland våra nära o kära
Äckligt primitivt språk är det oxå
Usch
Brist på respekt, hjärna och kunskaper i språket
Man blir ledsen och arg på sådant !

Rita Faith

07 Sep 2014 23:42

Håller med 100%
Jag såg och läste en del av det inlägget ett tag sedan
Och klickte vidare SNABBT!
Idioti har man sett i sitt liv
Ointelligens har man både hört och sett
och upplevt men detta var rena rama
Hån
till alla vi som haft sjukdomen har
sjukdomen och som har sjukdomen bland våra nära o kära
Äckligt primitivt språk är det oxå
Usch
Brist på respekt, hjärna och kunskaper i språket
Man blir ledsen och arg på sådant !

Patrik

07 Sep 2014 23:56

Man kan även se det på så sätt att hade man inte skojat om det hade det kanske inte nått ut till dessa människor, vi är konstant påminda om tråkigheter och sådant som vi är rädda för, så många blädrar nog bara förbi när man läser..."skänk en slant" etc men här är ett sätt som får folk att stanna upp, och även om det inte direkt anknyter till den hemskaste av sjukdommar så har det ändå fångat vår uppmärksamhet, och handen på hjärtat, spelar det någon roll hur man blir medveten om saker eller är det viktigare att man blir det? Och vad vore livet utan humorn?

Patrik

07 Sep 2014 23:57

Man kan även se det på så sätt att hade man inte skojat om det hade det kanske inte nått ut till dessa människor, vi är konstant påminda om tråkigheter och sådant som vi är rädda för, så många blädrar nog bara förbi när man läser..."skänk en slant" etc men här är ett sätt som får folk att stanna upp, och även om det inte direkt anknyter till den hemskaste av sjukdommar så har det ändå fångat vår uppmärksamhet, och handen på hjärtat, spelar det någon roll hur man blir medveten om saker eller är det viktigare att man blir det? Och vad vore livet utan humorn?

Elsa

07 Sep 2014 23:59

Jag tycker också att alla dessa inlägg är löjliga och helt onödiga, för som alla andra säger, hur kan det väcka uppmärksamhet? Har ju absolut inget med cancer att göra.
I alla fall, jag bor utomlands sen några år tillbaka med mina två barn och man. Vet inte när det började cirkulera på Facebook, men det är något som något som stör mig väldigt mycket. Hela den här grejen med "Fuck cancer" alla dessa armband som görs och sätts på armarna på vuxna likaså små barn. Fuck är ett av engelskans fulaste ord och betyder knulla. Jag tvivlar på att någon skulle göra ett armband där det står "Knulla cancer" och sätta på sin treåriga dotter.
Ja, jag hatar också cancer, men jag använder mig inte av svärord, och defenitivt inte framför mina barn.
När jag var hemma i Sverige nu i sommar och fick se hur många det är som använder dessa armband så fråga satte jag vart det kommer ifrån? Är det mer ok att säga Fuck än något annat svenskt svärord?
Varför är det ok att lära barn att svära på ett annat språk?
När min femåriga dotter frågade vad det stod på hennes kompis arm, så svarade jag att det stod "hatar cancer" och att cancer är en fruktansvärd sjukdom. Hennes kompis avbröt med att det visst inte stod så, det stod Fuck! När jag frågade om hon viste vad det betydde så hade hon ju så klart ingen aning. Jag vill inte att min dotter går runt och säger Fuck, varken i Sverige eller någon annanstans!
Jag vet inte vem det är som startat denna "kampanj" men jag hatar den nästan lika mycket som jag hatar cancer. Är det någon som vet hur och varför detta har startat, så snälla förklara!

Anonym

08 Sep 2014 00:10

Bra skrivet tycker jag , som kämpar just nu mot min cancer med cellgifter och dessa hemska biverkningar.

Eva

08 Sep 2014 07:41

Bra där jag är helt enig!
Jag tycker de där "lekarna" är larviga och jag leker inte vidare! Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra!

Anonym

08 Sep 2014 08:42

Visst är det ett allvarligt o dödligt tillstånd men att skratta döden i ansiktet är så otroligt viktigt för tillfrisknad - se det så istället.

Anonym

08 Sep 2014 09:14

Själv fattade inte jag LOL JAG SVARADE PÅ FOTSVAMPEN!! Håller med dig jag skänker så mycket jag kan avvara nu .
Tycker att VI MÅSTE KRÄVA MER !!! RÄTT TILL EXCILLENT SJUKVÅRD med all den skatt vi har. Så höga löner somliga kan ta ut . Fotfolket får inga förmåner, vi sliter ihjäl oss!!

Anonym

08 Sep 2014 09:35

Jättebra ! Har undrat över vad det har betytt . Inte 17 har jag fattat att det är för att uppmärksamma cancer ! Nej sätt in en slant istället !

Richard

08 Sep 2014 09:43

Tanken med den är väl just att få folk att skicka in pengar. Kolla alla ALS Ice Bucket challange. hur många visste ens om ALS innan det började sprida sig på FB. och alla där skänker ju pengar också.

Svar: Kolla mitt senaste inlägg Richard: http://kampenmotcancer.blogg.se/2014/september/vad-ar-ditt-klick-pa-gilla-vart-2.htmlDär förklarar jag skillnaden mellan Ice Bucket Challenge och den jag skrev om.
Lari Salminen

Paulina

08 Sep 2014 09:45

Amen!

Lotta

08 Sep 2014 10:13

Bra skrivit! Tack

Anonym

08 Sep 2014 11:01

Håller fullständigt med!

Bitten

08 Sep 2014 11:12

Bra skrivet tack!

Boel

08 Sep 2014 11:22

TACK FÖR ETT BRA INLÄGG.Du har så rätt, livet är för kort för sån skit.

Johanna

08 Sep 2014 11:27

Håller verkligen med dig!

Elisabeth Nilsson

08 Sep 2014 11:31

Håller med dig till 100%.
Mycket bra skrivit och jag själv har fått på huvudet när jag ifråga satte hur mycket dessa löjligheter ska hjälpa emot cancer.
Jag miste min älskade morbror i skelettcancer den 31/8 och donerade då en lagom stor summa till cancerfonden.

Lifejj - tre månader i Algeriet

08 Sep 2014 11:39

Helt sjukt att man kan skämta om sådant! Har aldrig hört talas om eller sett kedjebrevet själv, men det är mycket oroande hur folk använder det för att uppmärksamma cancer! Sjukt värre.

Frida

08 Sep 2014 12:13

Tack! Detta inlägg satte ord på mina känslor kring ämnet. <3

Kent Bolander

08 Sep 2014 12:14

Bra skrivet . Jag visste inte vad det var för nåt,fick veta det efter att jag hade gillat det. Klickade gilla av bara farten,det blev ju så fel. Jag har själv haft cancer så jag vet att det är inget att skoja om. Skall se upp bättre i fortsättningen vad jag klickar gilla på.

Carina

08 Sep 2014 12:30

Håller med dig helt och fullt. Detta trams hjälper ingen. Kämpa på! Det gör vi!

Robex Lundgren

08 Sep 2014 13:00

snyggt armband

Amanda Jona [SPONTAN]

08 Sep 2014 13:06

Så himla bra skrivet!

Anonym

08 Sep 2014 13:26

Är själv drabbad, gillar inte när mina vänner gör sig löjliga..Mycket bra skrivet!!

Anders

08 Sep 2014 13:34

Helt rätt. Råkade ut för skämtet själv. Löjligt sk skämt .Har valt sedan många år tillbaka att regelbundet skänka pengar till just Cancerfonden. En dag kanske man själv står där med skiten över sig. Många jag känner/ känner till har drabbats, många har gått bort. Till och med unga människor

Anonym

08 Sep 2014 13:36

Så bra skrivet!
Håller med dig till 100%

liza

08 Sep 2014 13:36

LARS ANDERSSON
Min mamma fick cancer samtidigt som jag.
Jag har ett barn som är obotligt sjuk. Min svärmor dog av ALS min svåger har ALS mina morbröder dog av prostatacancer min moster har haft bröstcancer. Själv har jag en obotlig ryggmärgsskada. Var det nåt mer??

Anders

08 Sep 2014 13:37

Helt rätt. Råkade ut för skämtet själv. Löjligt sk skämt .Har valt sedan många år tillbaka att regelbundet skänka pengar till just Cancerfonden. En dag kanske man själv står där med skiten över sig. Många jag känner/ känner till har drabbats, många har gått bort. Till och med unga människor

LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams

08 Sep 2014 13:56

Helt sjukt! Har sett det gå runt på Facebook och jag blev så förbannad när jag såg hur många som höll på med det där. Jag känner folk som har cancer, som har dött av det och som har haft cancer. Jag blev så ledsen och arg att jag var tvungen att skriva ett inlägg om det jag med. Usch!

Mike

08 Sep 2014 15:13

Bra skrivet!

Anki

08 Sep 2014 15:35

Bra skrivet. Man bör använda de sociala medierna på ett klokt sätt istället

Anonym

08 Sep 2014 15:59

Äntligen ! Fått en massa såna här lekar av vänner å jag skrev tydligt på min fb skänk pengar ist för å skäm ut er många blev sura arga men va fan hjälper ingen å fjanta sig nää kommer aldrig å leka på sjukas bekostnad :)

Amanda Niclasson

08 Sep 2014 16:29

Bra skrivet! :)Kram

Pene

08 Sep 2014 17:33

Riktigt bra skrivet!
Detta inlägget talar otroligt starkt till mig eftersom att jag själv är canceröverlevare. Jag tycker det är fruktansvärt okunnigt av människor att hålla på med detta eftersom att, som du skriver, väcker det inte uppmärksamhet för cancern utan det blir en rolig sak bara. Cancer är inte roligt.

Otroligt bra inlägg!

Anonym

08 Sep 2014 17:52

Jag deltar i denna lek. Min svärfar har aggressiv prostatacancer, den går inte att operera, han klarar inte av cellgifter, strålning klarar han inte heller. Just lever han på grund av att folk skänker pengar till forskning då han ingår i ett forskningsprojekt. jag deltar gärna i denna lek, den debatt som uppstått ger pengar till forkning. För min svärfar är det för sent men denna sjukdom drabbar ständigt fler.

SALLY

08 Sep 2014 17:57

riktigt bra inlägg !

Diana

08 Sep 2014 17:58

Jag fick flera såna meddelanden men vägrade dela, tyckte inte det hade alls med cancer att göra!När jag bberättar det för mina vänner reagerar de flesta med... Ahaa levnad du är tråkig.. Men en vän tog bort sitt meddelande från sin status! :-)

Jenny

08 Sep 2014 18:23

Tycker du har en poäng - och som några ovan redan har skrivit - att anmäla sig till Tobiasregistret och dela information om detta är också ett bra sätt att uppmärksamma cancer! Heja Tobiasregistret!

my

08 Sep 2014 19:33

Bra inlägg!

Matilda - tonårsliv i rullstol

08 Sep 2014 19:37

damn vad du har rätt!

leonor broberg

08 Sep 2014 19:46

JÄVLIGT BRA INLÄGG

Jessica

08 Sep 2014 21:18

Bra inlägg! Det finns ju inget som gör en mer uppmärksam av de där statusarna!

Katti Kayvan

08 Sep 2014 21:42

Håller helt med. Tack för ditt inlägg.

Sara

08 Sep 2014 21:48

tack för ditt inlägg!

Anonym

08 Sep 2014 22:08

Jag blev uppriktigt förbannad och kräkt som anhörig när jag fick detta kedjebrev. Ser inte alls humorn i detta. :(

Petra

08 Sep 2014 22:16

Instämmer fullt med dig.HATAR dessa "kedjemail" min mamma och vi i familjen förlorade mot denna vidriga sjukdom! Så dessa patetiska kedjemail gör så ont i mig, känns som en lek för vissa... visst vill inte döma någon alla väljer själv ... men ... tänk ... saknar min mamma så jäkla mycket och dessa fåniga påhitt hjälper ingen som kämpar mot cancer!!!

Magnus

08 Sep 2014 23:16

Hej.
Intressant inlägg. Hur ska jag tolka bilden på armbanden från Ung Cancer? Jag har köpt armband till mig och mina barn och jag har själv tre i min närhet, släkt och medarbetare, som slåss mot cancer. Med tanke på det du skriver och att armbandet och formuleringen Fuck cancer kan ses både skämtsamt och som en övergående fluga. En i min närhet tog illa vid sig av armbanden och tyckte jag skulle skänka pengar till någon mer seriös, forskningsrelaterad, verksamhet. Vad tycker du?

Josephine

09 Sep 2014 07:15

Jag håller med dig!!! Jag tror att jag sett en sådan status på min facebook men förstod inte alls vad den handlade om.

Nicklas

09 Sep 2014 09:11

Jag blev själv väldigt förbannad när jag fick de på mom chatt att jag skulle lägga upp något utav dom alternativen. Jag såg inget roligt i de och personen som jag fick de utav fick en utskällning. Sen skrev jag ungefär som du gjort här. Men då fick jag en kommentar att jag var tråkig osv .
ser ingen mening med att vara lustig på Facebook om något så allvarligt .
Jag ser inte var en status med "Jag har en svettig pung" skulle hjälpa till .

Linda

09 Sep 2014 11:15

Helt rätt! Jag kan inte annat än att hålla med! Jag fortsätter hellre med att lämna blod som jag nu gör, och kan tänka mig att donera annat och skänka pengar. Det gör ju skillnad!!!
Krya på dig! <3

C & E

09 Sep 2014 15:51

Vill bara säga att det var väldigt bra skrivit! Jag tycker även att din åsikt är väldigt bra, klok och ja helt awesome! <3


(Checka gärna in min och Emmas blogg för många bra tips om olika saker och ting!)

Anonym

09 Sep 2014 16:16

Som cancer pappa kan jag bara säga ATT det är ett helvete! /Jonas

Anonym

09 Sep 2014 17:08

Klarspråk, tack!

Naturligast bäst

09 Sep 2014 17:09

Klarspråk, tack!

Anonym

09 Sep 2014 17:12

Jag vill tacka denna "löjliga lek" för mitt liv. Jag kollade mina bröst tack vare denna lek.

Robert Ludekus

09 Sep 2014 17:27

Jag har emottagit och spridit nämnda påhitt, som uppenbarligen är några ungdomars försök att väcka uppmärksamhet kring ett ämne Dock håller jag inte alls med åsikten att skämtet skulle vara på den sjukes bekostnad. Skämtet är uppenbarligen på mottagarens bekostnad. Att lyckas tro att det skulle röra sig om någon form av lyteskomik tycker jag känns lite extremt.

LG

10 Sep 2014 16:14

Varför måste man använda "f-ordet" Förstår att svenskar inte ser betydelsen men i den engelskspråkiga världen så ses det som anstötligt

Karin

11 Sep 2014 22:28

Håller helt o hållet med dig! Jättebra skrivet!

göte carldson

12 Sep 2014 03:29

Håller fullständigt med! Jag åkte på en sådan o kände mig jättelurad. Har dessutom nyligen mist en mycket kär släkting så jag tycker det känns fel det ger inga pengar till forskningen!

Kent Svahn

12 Sep 2014 07:22

Instämmer!!!!

Rune

12 Sep 2014 13:25

Vilken ström av kommentarer de var här,, å här en till.
Jo, jag är en av 10 000-tals män som drabbats och opererats för prostatacancer. Den livskris och livsförändring vi tvingas genomgå är inget att skämta om. En del män väljer att ta en hastigt påkommen resa utan returbiljett då de drabbas av prostatacancer. Deras familj tycker nog inte det är roligt att någon försöker göra sig lustig på en så allvarlig sjukdom som prostatacancer, som orsakade deras nära och käras bortgång. Prostatacancerförbundet har en fond som oavkortat ger pengar till forskning kring prostatacancer. Gör en god gärning, istället för att sprida denna,, osmakliga smörja,, och samla in pengar till prostatacancerförbundets fond istället.

Catrin

12 Sep 2014 21:15

Håller inte med skribenten till det delade inlägget!
Den man driver med genom att skriva någon av de föreslagna statusalternativen är sig själv! Pga att man själv valde att gilla eller kommentera en väns konstiga inlägg "tvingas" man själv föra vidare en uppmaning att bland annat stödja forskning av "monstret" som kallas cancer och drabbar gammal som ung och deras nära och kära... Informationsflödet i dagens samhälle är stort och intensivt och jag själv ska erkänna att det var ett tag sedan jag gjorde något konkret för att hindra "cancermonstrets" framfart tills jag nyligen uppmärksammade det igen pga denna "lek" och valde att skänka en extra slant till forskningen om cancer för de drabbade och deras anhörigas skull - tror inte att jag är ensam om detta pga av leken...

Anonym

13 Sep 2014 23:40

Bra skrivet inlägg! Sluta med tramset på Facebook,och " Tänk till"! vad det innebär för alla som drabbas samt deras anhöriga mm! Köp tex armbandet - ett litet bidrag till forskningen mm,mm

Susanne L, London

25 Sep 2014 23:02

Ja det borde man verkligen satsa på genom ge en liten slant. Vem som helst kan få cancer pch när som.helst

Jenny

30 Sep 2014 12:48

Håller fullständigt med ditt inlägg! Själv har jag inte mina bröst kvar pga sjukdomen och om något så är det otroligt kränkande med dessa statusar som ju påminner om vad jag förlorat.
Vill någon visa sitt stöd så skriv det, och om möjligt skänk en slant till forskningen för det är det som gör skillnad!

Kommentera

Publiceras ej