Stesolid, sockerdricka och formatering!

9kommentarer

Igår började förberedelserna inför cytostatikabehandlingen med att få lite sockerdricka (glukosdropp) för att vätska upp mig. Vätskan behövs för att det blir väldigt mycket slaggprodukter när man får cellgifterna och det hjälper till att få ut det lättare och skonar njurarna en hel del.
 
Vid 04.00 inatt fick jag en tablett med Stesolid för att förebygga eventuella kramper som man kan få av cellgifterna. Men alla säger att det inte händer så länge man tar Stesoliden i rätt tid.
 
Nu vid 10.00 satte man igång cellgifterna och det kommer bli tre påsar under dagen jag skall få och varje påse tar två timmar. Det här kan man jämföra med att formatera hårddisken på datorn och installera ett nytt operativsystem och virusskydd.
 
 
De cellgifter jag har fått innan i Sundsvall har varit ganska så tuffa behandlingar, men den här skall verkligen nollställa mitt system, så den här kommer bli tuff! Det beror på att man skall vara så tom som möjligt på stamceller och vita blodkroppar inför själva transplantationen.
 
Jag hoppas att det inte ska bli så mycket besvär överlag, men trötthet, illamående och tappad matlust lär man nog få stå ut med i viss grad.
 
 
 
 
Umeå, aml, cancer, cellgifter, leukemi,

9 kommentarer

☆ Fru Eriksson

28 Nov 2012 11:55

Lämnar stora styrke-kryis-kramar till dig....
Gillar din jämförelse med datorn :)

Svar: Haha, ja men det är ju lite så... man nollställer en vital del av kroppen...precis som vid en formatering av datorn.
Lari Salminen

Edith

28 Nov 2012 12:13

Kämpa på! Nollställning låter HURJA!

Svar: Klart jag kämpar på!
Lari Salminen

Beem

28 Nov 2012 12:22

Jag har läst om dig på Fixa och har undrat hur du mår.
Nu la fru AE in en länk till blogg så vi kan följa ditt arbete.
Vilken underbal liten solstråle ni har
Jag skickar massor av styrkekramar.

Svar: Jag har tänkt skriva på Fixa innan, men har glömt bort det... bra att fru AE ordnat det.Tack för omtanken!
Lari Salminen

Erika

28 Nov 2012 12:37

Stort lycka till Lari!!! Vi är flera som tänker på dig här i Ö-sund. Kämpa på, vet att du fixar det :)

Svar: Tack Erika!
Lari Salminen

jarmo salminen

28 Nov 2012 13:28

Är med dig pojken min.

Svar: Det vet jag pappa!
Lari Salminen

Rolf

28 Nov 2012 19:11

Jag "känner dig" också från Fixa,
och vill ge dig mitt stöd och uppmuntran!

Hoppas du orkar kämpa och tänka positivt -
sådant brukar vara till stor hjälp!

Lycka till med det nya operativsystemet!

Izabella

29 Nov 2012 14:44

Vi är några ifrån Småland som följer dig på facebook och här, håller tummarna för dig, kämpa på. Lycka till med "formateringen", hoppas det blir inte allt för obehagligt med biverkningarna.

Svar: Tack! Vad trevligt att ni följer mig och min kamp!
Lari Salminen

thinki.se

29 Nov 2012 22:11

Huh vad tufft. Massa tankar.

S.T.

30 Nov 2012 20:17

Har själv suttit som anhörig vid denna formatering och det är skitjobbigt men absolut värt det, resultatet blir kanonbra, lycka till med allt!

Svar: Ja, förhoppningen är ju att allt ska gå bra, det här är det sättet som jag skall kunna bli helt frisk.
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej