Nya perspektiv på livet

11kommentarer

Jag fick precis en kommentar av en tjej vid namn Ellen som skrev så här:
 
"Din blogg var väldigt perspektivvändande från de jag normalt läser."
 
Det träffade ganska så rätt i hela min tillvaro just nu, att se saker ur ett helt annat perspektiv.
 
Att få en sjukdom som är potentiellt dödlig, det gör ju verkligen att man blir ställd i livet. Alla planer man hade, alla vardagssysslor och allt man tog för givet kastas omkull totalt. Jag skulle nog säga att hela världen kastas omkull för en.
Svårigheten i det hela är att komma på fötter igen, att vända tillbaka världen så den är på rätt håll igen och det är inte det lättaste. Förmodligen tar det olika lång tid beroende på hur man är som person.
 
Jag håller på att försöka vända världen upp och ner på nytt, fast på rätt håll då för när jag fick min diagnos så drogs mattan undan för mig och jag hamnade med fötterna upp och huvudet ner.
 
Självklara saker som att jag måste klara av det här för att jag bara är 36 år gammal, har precis blivit pappa och vill se Ludvig växa upp, jag har gift mig med min älskade fru, det finns med mig varje dag i själ och hjärta, men det är de små sakerna som ger ett nytt perspektiv på livet.
 
Första snön kom igår och man läser på facebook hur en del beklagar sig över att nu måste man ut och skotta och det blir trafikstockningar osv, medans jag ligger här på sjukhuset och tittar ut och verkligen önskar att jag fick dra på mig understället och overallen och greppa snöskyffeln och svettas lite med att skotta. För mig hade en sån liten grej varit underbar just nu.
 
Visst, hade jag varit frisk, då hade jag kanske tyckt att det var skoj första fem spadtagen, sen hade den varma glöggen inne lockat mer än att svettas med skottningen, men nu är jag inte frisk och min syn på saker har ändrats.
 
Stanna upp och njut av det vackra istället!
 
En annan sak som jag har märkt ändrats, det är att jag fått tillbaka några gamla vänner som jag inte haft kontakt med på evigheter, och insett att dessa vänner verkligen betyder otroligt mycket för mig, för att inte tala om att man verkligen har insett vilka som är ens vänner på riktigt! En sån här stor grej kan verkligen få en att omvärdera vilka som är vänner egentligen.
 
Jag vet redan nu att jag har fått en helt annan syn på livet. Jag har alltid ansett mig vara en livsnjutare som inte vill stressa för mycket med saker utan vill kunna leva livet i en lagom takt för att inte missa de små sakerna, men jag har insett att jag inte ens har sett de riktigt små sakerna än utan har hela den världen framför mig att utforska när jag väl är frisk. Mitt liv som livsnjutare skall fortsätta och jag ska njuta av mer saker än vad jag njutit av innan, var så säkra!
 
Det finns för mycket människor som går runt och surar över småsaker i livet, som bara stjäl en massa energi. Lägg den energin på allt som får dig att må bra istället!
känslor, tankar,

11 kommentarer

thinki.se

02 Dec 2012 13:58

Du skriver så otroligt bra Lari. Man stannar liksom upp och tänker till en extra gång. Du borde bli författare! Tycker jätte mycket om att läsa här inne!

Svar: Tack! Vem vet, kanske blir några memoarer en vacker dag...=)
Lari Salminen

Babbi

02 Dec 2012 14:40

Det är väl så att man uppskattar saker på ett annat sätt när man inte kan utföra dom längre av någon anledning. Du har rätt i energitjuvarna..de är inte värda att ödsla sin tid på. Man mår bara sämre av dom. Håll dig till dom som bygger upp dig mentalt...Ha en fin 1:a Advent med din familj.

Svar: Ja, det är lite samma sak att om man inte får lov att äta en sak på länge, då längtar man fruktansvärt efter just det hela tiden.
Lari Salminen

Nicole Stjernberg

02 Dec 2012 14:42

man förstår verkligen inte hur bra man har det och alla möjligheter förrän man inser att de bara kan försvinna direkt. Jag förstår precis hur du menar med att allt bara vänds upp och ner.. Nu vet inte jag jsut din historia om cancern men jag hoppas att det inte är så illa och att du återhämtar dig och får skotta lite snö innan det blir vår :)

Svar: Ja, det är klart att jag kommer få skotta lite snö, kanske inte den här vintern för det kommer jag inte ha orken till, men nästa vinter!
Lari Salminen

jarmo salminen

02 Dec 2012 15:25

En riktigt bra första advent till dig pojken min och om det är litet tråkigt just nu så blir det många fler med familjen.

Svar: Ja, klart det blir fler... tiden blir lite seg här bara.
Lari Salminen

Emma

02 Dec 2012 15:37

Var gärna med i min veckans blogg! Utser 2-3 vinnare på tisdag! :)

Väldigt bra skrivet! :')

jeanette

02 Dec 2012 22:27

sv: tackar!
den står för mig, styrka mod makt vacker disciplin kamp och massor mer, kanske låter konstigt men jag ser den då :)

Hanna Karlsson

02 Dec 2012 22:57

Halkade in här via Englas blogg. Hoppas verkligen att du blir frisk.

Svar: Tack! Jag hoppas verkligen det jag med...=)
Lari Salminen

Carolina

03 Dec 2012 00:10

All styrka till dig och din familj! Bli frisk nu! Aldrig, aldrig sluta kämpa!

Svar: Självklart ska jag bli frisk och kämpa mig igenom det här!
Lari Salminen

✫ Fru Eriksson

03 Dec 2012 10:51

Såå sant så...
Man får en annan syn på livet & tänker helt annorlunda & lever mer i nuet tar vara på småsaker & lägger energi på mest positiva saker,inga bagateller...
Har verkligen upplevt detta personligen då jag "lurat sankte Per/döden" ett antal ggr trots att jag inte är gammal!

Du är en otroligt stark kille Lari & trots att vi aldrig träffats har du gripit tag i mitt hjärta,du & din fina familj...
Önskar Er all Lycka & ger massa varma tankar,blåser energi"stoff" till er & såklart vänskapliga Styrke - Kryis Kramar!!!
//Annmi

E

03 Dec 2012 22:23

När man träffar er (för jag räknar dig dit) patienter som överlevt AML/ALL mm så slås jag alltid över den ändrade blicken, jag kallar den vishet i brist på bättre ord. Det bokstavligt talat syns i ögonen, den nya synen på livet och den otroliga inställningen ni får. Jag avundas er verkligen inte i det ni gått igenom och skulle inte ens önska min värsta fiende ens ett uns av eran sk vardag under sjukdomen men...just den blicken gör mig både varm, lycklig och samtidigt en liten känsla av avund - för den är så ren, så fylld av tacksamhet och så lugn att det är det vackraste jag sett. Så skulle jag också vilja se på livet, men det gör man bara när man tittat döden i ögonen och vänt om tillbaka till livet. All lycka och kärlek till dig och din familj!<3 / en förlupen hematolog-ssk

Svar: Tack å mycket Elina för dina vackra ord! Det värmer otroligt att höra...
Lari Salminen

Jenny Jonsson

06 Dec 2012 09:32

Åh, vad jag håller med dig i varje ord. Cancern drar verkligen undan benen för en och man får börja om från början. Livet blir plötsligt så mkt mer, vill minnas varje sekund och ta vara på varje ögonblick.

Svar: Ja, verkligen! Jag tänker lite som så att om man nu tar sig genom det här, vilket man ska så är det livet innan cancern och livet efter cancern som man kommer tänka på.Man blir som pånyttfödd.
Lari Salminen

Kommentera

Publiceras ej